
Malo iza ponoći na subotu 8. ožujka 2014. godine, avion Boeing 777 uzletio je iz Kuala Lumpura i postupno se popeo na visinu krstarenja od 10 tisuća metara. Nakon što je dobio upute da prebaci radio frekvenciju na vijetnamsku kontrolu zračnog prometa, pilot Zaharie Ahmad Shah ljubazno je odgovorio: “Laku noć, Malaysia tri sedam nula”. Bila je to posljednja poruka ikad primljena s leta MH370 Malaysia Airlinesa, koji je tri sata kasnije nestao s radara, prenosi The Guardian.
Letio je za Peking s 12 članova posade i 227 putnika. Posljednji put je viđen na vojnom radaru u 2.14 sati ujutro, kako leti prema zapadu iznad tjesnaca Malacca. Pola sata kasnije, zrakoplovna kompanija objavila je da je izgubila kontakt s letom koji je na odredište trebao sletjeti oko 6.30 ujutro.
Avion više od desetljeća kasnije nije pronađen i razlog njegovog nestanka je nepoznat, nakon što je neočekivano skrenuo s kursa, unatoč jednoj od najvećih i najskupljih potraga u povijesti. Malezijski ministar prometa Anthony Loke u utorak je najavio da je pokrenuta nova potraga koju će provesti tvrtka za pomorska istraživanja Ocean Infinity.
PROČITAJTE VIŠE Deset godina od najvećeg misterija u povijesti avijacije, evo što danas znamo o velikoj tragediji
Rekao je novinarima da se detalji ugovora između Malezije i tvrtke još dovršavaju, ali je pohvalio “proaktivnost Ocean Infinityja da rasporedi svoje brodove” kako bi krenuli. Planiraju ju provesti na principu da “nema naknade ako ga ne pronađu”, dakle vlada će potpisati ugovor na 18 mjeseci, a tvrtka koja je inače let već u jednom navratu tijekom 2018. godine neuspješno tražila, dobit će 70 milijuna dolara ako se olupina aviona sada locira. Detaljno će se provjeravati područje koje obuhvaća 15 tisuća četvornih kilometara.
“Samo želimo znati gdje je i što se dogodilo. Sjećanja se vraćaju kao da je bilo jučer, svježe nam je u glavi”, rekla je za AFP Grace Nathan, koja je u nesreći izgubila majku. Obitelji se boje da se takva nesreća može ponoviti ako se ne otkrije uzrok. Kažu da im je svaka godišnjica manje fokusirana na osobni gubitak, već na nedostatak odgovora, što ih frustrira.
Među putnicima su bila dva mlada Iranca s ukradenim putovnicama, skupina kineskih kaligrafa koji su se vraćali s izložbe, 20 zaposlenika američke tehnološke tvrtke, dvojnik za glumca Jeta Lija, obitelji s djecom i malezijski bračni par na dugo odgađanom medenom mjesecu.
Uzaludne potrage
Na desetu godišnjicu nestanka, Australija je malezijskoj vladi ponudila potporu za ponovno pokretanje potrage, jer je na letu bilo osam Australaca. Od 2014. godine provele su se tri službene istrage - podvodna koja je bila pod vodstvom Australije, istraga malezijske policije i malezijska istraga o nesreći nakon koje je bilo objavljeno izvješće od 500 stranica. U utorak je glasnogovornik Australskog ureda za sigurnost prometa rekao da njihove vlasti nisu uključene u sadašnji dogovor s Ocean Infinityjem.
PROČITAJTE VIŠE Prijelomnica u slučaju nestanka MH370: Hugin 6000 će razriješiti najveći misterij današnjice?
Obitelji putnika još uvijek čekaju objašnjenje o tome što se dogodilo njihovim najmilijima. Neki su 2016. godine otputovali na Madagaskar kako bi pročešljali tamošnje plaže u potrazi za ostacima, jer su dijelovi aviona pronađeni uz obale Tanzanije i Mozambika.
Pitanje koje muči mnoge je kako sofisticirani Boeing 777, opremljen modernim instrumentima globalnog satelitskog praćenja i stalne komunikacije, jednostavno može nestati. Nije jasno niti zašto je skrenuo s kursa prema Indijskom oceanu, dok su dva ključna dijela opreme za komunikaciju i praćenje aviona utihnula.
U danima nakon što je avion nestao bilo je toliko malo dostupnih informacija da se područje potrage protezalo od Kazahstana do Antarktika. U tjednima, mjesecima i godinama nakon toga dokazi prikupljeni iz satelitskih podataka, radarskog praćenja, čak i analize morskih struja, pomogli su suziti potragu, ali doveli i do potpuno različitih teorija.
One variraju od okrivljavanja pilota do sabotaže i zavjera da je let oborila vladina agencija, bilo zbog “osjetljivog materijala” koji se nalazio u avionu ili politički značajnog putnika. Mjesecima su nestali putnici bili pod povećalom, uz optužbe da su sudjelovali u otmici leta. Razmotreni su i manje dramatični, neljudski čimbenici, uključujući električni kvar, požar ili iznenadno smanjenje tlaka u kokpitu.
Neobične okolnosti
Nije bilo poziva u pomoć, nije bilo zahtjeva za otkupninom, vrijeme je bilo dobro i nisu dokazani tehnički kvarovi. Malezijska je vlada rekla da je netko namjerno prekinuo komunikaciju i preusmjerio avion. Teorija u kojoj se krivi pilota Zaharija dobila je dodatnog zamaha kad su podaci prikupljeni iz simulatora letenja, koji se nalazio u njegovom domu, pokazali da je netko zacrtao kurs prema Indijskom oceanu, gdje se vjeruje da je zrakoplov u konačnici pao.
PROČITAJTE VIŠE Izvještaj o nestalom malezijskom avionu baca novo svjetlo na slučaj, pilot je sve pomno isplanirao?
- Sada se puno može znati sa sigurnošću o sudbini MH370. Prvo, nestanak je bio namjeran čin. Nezamislivo je da je kriva putanja leta popraćena radio tišinom, uzrokovana bilo kojom kombinacijom kvara sustava i ljudske pogreške - tvrdio je William Langewiesche, pilot koji je postao istraživački novinar.
Vjeruje da je Zaharie možda poslao mlađeg kopilota iz kokpita na neki izmišljeni zadatak, zatim isključio dio električnog sustava i namjerno spustio tlak u zrakoplovu, uzrokujući nesvjesticu svih putnika u roku od nekoliko minuta. S mnogo snažnijim maskama za kisik u kokpitu, Zaharie je mogao preživjeti, tvrdi Langewiesche, čak i na desecima tisuća metara visine.
Druga teorija, za koju drugi zrakoplovni stručnjaci sugeriraju da je moguća ili čak vjerojatna, jest ona o "zbunjenom", a ne “odmetnutom” pilotu. Zaharie se možda susreo s problemom poput požara ili pada tlaka i vratio se prema Maleziji, ali ga je savladao nedostatak kisika. U metežu je, kažu, možda slučajno isključio komunikacijsku opremu. Avion bi tada nastavio s onim što je poznato kao "let duhova" - kada su svi putnici mrtvi, ali letjelica se nastavlja kretati pomoću autopilota. Prijatelj pilota, Dr. Ghouse Mohd Noor, rekao je da se njegova obitelj i dalje nada odgovorima.
- Njegova žena i djeca su objektivni. Dan i noć se molim da ovaj avion bude pronađen. Teško im je, skrivaju se od medija jer ne mogu prihvatiti optužbe... Trude se svim silama nastaviti normalno živjeti - rekao je Noor prije nekoliko godina, kako piše The Guardian.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....