LONDON - “Ovo nije vremenska prognoza... The Sun on Sunday” (Sunce u nedjelju, op. a.), poruka je marketinške kampanje koja je tijekom prošloga tjedna najavljivala novi naslov u lepezi međunarodno poznatih britanskih tabloida. Ako i nije vremenska prognoza, svakako je najava tračka sunca za News International, britansko medijsko carstvo Ruperta Murdocha koje je već mjesecima na vjetrometini skandala, rugla i sramoćenja.
The Sun on Sunday, koji je u svom prvom izdanju u više od dva milijuna primjeraka osvanuo jučer, Britanci su dočekali s nevjericom. Prije samo dva tjedna privedene su ključne osobe The Suna, među kojima i zamjenik glavnog urednika Geoff Webster. Prije tek nešto više od šest mjeseci budućnost kompanije, koja se našla u središtu najvećeg medijskog skandala u povijesti britanskog novinarstva, bila je neizvjesna.
Uobičajena praksa
Otkriće da se u redakcijama korporacije naveliko prakticiralo hakiranje govorne pošte mobilnih telefona kako bi se dolazilo do novinskih ekskluziva, rezultiralo je tužbama žrtava, uglavnom pripadnika britanske scene bogatih i slavnih, višemilijunskim isplatama koje je Murdoch bio prisiljen iznijeti za sudske nagodbe te gašenjem jednog od najstarijih britanskih naslova News of the World.
Gašenje tabloida uoči njegove 168. obljetnice postojanja bio je svojevrsna točka preokreta; otkriće da je popularni tabloid hakirao telefone ne samo javnih ličnosti nego i nestale djevojčice Milly Dowler, zbog čega je obitelji Dowler okrutno davana nada da je njihova kći živa, bilo je preveliko čak i za kontroverznog medijskog baruna Ruperta Murdocha.
Čovjek koji je spretno žonglirao s obje strane britanskog društva - vladajućom, elitističkom i masama uvijek željnima skandala, koji je redovito objedovao s Margaret Thatcher, Tonyjem Blairom i Davidom Cameronom te se smatrao zaslužnim za političke smjerove u zemlji, otjeran je u kut.
Nepisano je pravilo da na parlamentarnim izborima pobjeđuje onaj kojega odluči podržati News International, odnosno kolekcija naslova kompanije - The Sun, The Times i The Sunday Times. No, s bijesom cijele nacije, pritiskom političara i konkurentskih naslova, Murdochu je dano malo prostora za manevar.
Osnivanje novog tabloida, nedjeljne verzije najprodavanijeg britanskog naslova The Sun - s prosječnom nakladom od gotovo tri milijuna primjeraka dnevno - bilo je nešto što se nagađalo u medijskim krugovima. Ipak, nitko nije mogao pretpostaviti da će Murdochova reakcija biti toliko brza i odlučna.
Vikend uhićenja
Kada je prije dva tjedna, nakon skandaloznih vikend uhićenja u The Sunu, sletio u London, svojim je zabrinutim zaposlenicima obećao ne samo da će The Sun opstati, unatoč sumnjama da se služio nezakonitom metodom hakiranja telefona, zbog čega je News of the World ugašen, nego da će prvi put dočekati i svoje nedjeljno izdanje. Desetak dana nakon govora podrške u modernim prostorijama News Internationala, londonske podružnice medijskog diva News Corporation, Rupert Murdoch slikao se ispred tiskarskih strojeva u tisak puštajući novi naslov s najvećim brojem primjeraka u posljednjih nekoliko desetljeća.
Slika neupitno podsjeća na onu prije 43 godine, kada je Rupert Murdoch, mnogo mlađi, ali sličnog pogleda i apetita, u tisak pustio prvo izdanje The Suna koji će postati jedan od najprodavanijih naslova na svijetu. U posljednja četiri desetljeća popularni tabloid, sa svojim domišljatim naslovnicama i redovitim “djevojkama na trećoj stranici” - slikama nagih ljepotica - prema Murdochovim riječima postao je “dio njegova bića”.
Medijska osoba
Njegov odgovor onima koji su za News International najavljivali još crnje dane jest tabloid “napumpan” sadržajima koji bi ga uskoro mogli učiniti najprodavanijim nedjeljnim novinama u zemlji. Cilj je, naime, postići prodaju ugašenog News of the Worlda od oko 2,7 milijuna primjeraka. Za pedeset penija, oko četiri kune, Britanci će svake nedjelje svjedočiti naslovu koji će, prema riječima njegova utemeljitelja biti “neustrašiv, otvoren, zločest i zabavan.”
Istim bi se epitetima mogao opisati Rupert Murdoch. Kada je, u sklopu ispitivanja Leveson, što ga je ljetos naručio britanski premijer David Cameron kako bi se utvrdio opseg nepravilnosti u svijetu britanskih medija, stajao ispred strogog pogleda suda, Rupert Murdoch djelovao je osramoćeno, slabo, staro i ranjivo. Mnogi su pomišljali da najvažnija medijska osoba svijeta, s vodećim naslovima s obje strane Atlantika, doživljava poraz. “Ne bih se kladio”, tada mi je rekao jedan bivši suradnik i bliski prijatelj Ruperta Murdocha. Bio je u pravu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....