POČELA ISTRAGA

Misterij kvara Boeinga 737 MAX 9: Danima prije bilo je naznaka da nešto nije u redu, znakovit potez aviokompanije...

Istražitelji upozoravaju kako je danima prije incidenta bilo naznaka da nešto nije u redu sa zrakoplovom

Boeing 737 MAX 9 Alaska Airlinesa

 Stephen Brashear/Getty Images/Profimedia/Stephen Brashear/getty Images/profimedia

Učitelj iz Oregona pronašao je dio zrakoplova Boeing 737 MAX 9 kojem je tijekom leta otpao dio trupa. Samo koju minutu nakon polijetanja u petak, sa zrakoplova u floti Alaska Airlinesa otpala su vrata, što je uzrokovalo dekompresiju i isisavanje brojnih predmeta iz aviona. Zrakoplov je prinudno sletio u zračnu luku Portland, a svi putnici prošli su bez ozbiljnih ozljeda.

Na konferenciji za novinare predsjednica Nacionalnog odbora za sigurnost prometa (NTSB) Jennifer Homendy otkrila je da je nastavnik Bob pronašao u svom dvorištu nestali dio zrakoplova. Osim vrata, pronađena su i dva mobitela.

"Hvala ti, Bobe. Sad to idemo pokupiti i pobrinuti se da sve što prije analiziramo", rekla je Homendy, a prenijele novinske agencije. Snimka razgovora u kokpitu aviona, koja je mogla pomoći u otkrivanju uzroka incidenta, nenamjerno je presnimljena jer je maksimalna popunjenost memorije dva sata.

Bilo je naznaka

Sigurnosni čep zrakoplova, odnosno komad trupa s prozorom koji se može koristiti kao izlaz u slučaju opasnosti, nalazi se na većini Boeinga 737 MAX 9. Što više putničkih sjedala ima u avionu, potrebno je više izlaza. Neki prijevoznici, poput Corendon Dutch Airlinesa, koriste više od 200 sjedala u svojim avionima Boeing 737 MAX 9 tako da moraju imati dodatne izlaze za slučaj opasnosti. Međutim, Alaska Airlines i United Airlines konfiguriraju svoje zrakoplove 737 MAX 9 tako da imaju manje od 180 sjedala, što znači da ne trebaju imati dva funkcionalna izlaza u sredini kako bi bili u skladu s američkim pravilima za evakuaciju.

U timu NTSB-a nalaze se metalurzi, koji će analizirati vrata, njegove šarke i druge dijelove. Ispitivanje oštećenja na vratima bit će ključno za istragu, smatraju neovisni stručnjaci.

"Dobra je stvar u vezi s metalom što on oslikava sliku, metal priča priču", rekao je Anthony Brickhouse, profesor i stručnjak za istrage avionskih nesreća. Brickhouse je istaknuo da izlazna vrata, bila ona funkcionalna ili ne, nisu nužno slaba točka u trupu zrakoplova.

Istražitelji upozoravaju kako je danima prije incidenta bilo naznaka da nešto nije u redu sa zrakoplovom kojem je otpao dio trupa. Avioprijevoznik Alaska Airlines nekoliko dana prije incidenta zabranio je avionu da leti iznad vode do Havaja u slučaju da se treba hitno vratiti u zračnu luku. Ograničenja su uvedena nakon što su se na tri prethodna leta upalila svjetla upozorenja za tlak u kabini. Još uvijek se istražuje postoji li veza između tih događaja i incidenta u petak. Istraga će trajati najmanje godinu dana.

Američka Savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) u međuvremenu je prizemljila 171 zrakoplov Boeing 737 MAX 9 zbog inspekcije, a Alaska Airlines prizemljio je sve svoje modele tog aviona. Prošli mjesec kompanija je pozvala zrakoplovne kompanije da pregledaju više od 1300 isporučenih aviona MAX zbog mogućih labavih vijaka u sustavu upravljanja kormilom.

Mikroskopske pukotine

Tijekom ljeta Boeing je izvijestio da je ključni dobavljač, Spirit AeroSystems, nepropisno izbušio rupe u komponenti koja pomaže u održavanju tlaka u kabini, prenosi The New York Times. Zrakoplovi tipa MAX bili su prizemljeni 2019. nakon dvije teške nesreće u kojima je poginulo 347 osoba. Više od 20 mjeseci Boeing je surađivao s regulatorima diljem svijeta kako bi riješio probleme sa softverom za kontrolu leta i drugim komponentama aviona. Dvije varijante aviona srednje veličine, MAX 8 i MAX 9, dobile su dozvole za let, dok najmanji model MAX 7 i najveći MAX 10 tek trebaju dobiti odobrenje regulatora.

Otpadanje trupa tijekom leta rijetko se događa, a u većini slučajeva rezultat je zamor metala u aluminijskoj oplati aviona. Najpoznatiji slučaj dogodio se 1988. godine kad je stjuardesa Aloha Airlinesa nestala iznad Tihog oceana nakon što je gotovo šest metara dugačak komad krova Boeinga 737 otpao i isisao je iz aviona. Ta je tragedija dovela do strožih pravila za zračne prijevoznike da pregledaju i poprave mikroskopske pukotine na trupu.

Godine 2009. otvorila se rupa u krovu letjelice Boeing 737 koji je u tom trenutku bio 10.000 metara iznad Zapadne Virginije. Avion je hitno sletio u vojnu bazu u Arizoni i, srećom, nitko nije ozlijeđen. Za oba incidenta kriv je zamor metala.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 09:07