ZVUČI POZNATO?

U mirnom gradiću na Mediteranu planiraju izgraditi luku za kruzere, mještani u strahu: ‘Sve će izbetonirati!‘

Velika brodarska tvrtka kupila je zemljište i kreće u realizaciju projekta, no otpor stanovnika sve je veći

Fiumicino

 Filippo Monteforte/Afp

Isola Sacra mirni je zaselak u općini Fiumicino, 30-ak kilometara od Rima. Mjestašce na ušću rijeke Tiber u more, u kojem se obiteljske kuće izmjenjuju s malim vrtovima i livadama, ne izgleda kao da bi moglo privući mnogo turista, no gradske vlasti nadaju se da će jedan ambiciozan projekt to promijeniti, piše Guardian.

Naime, ovdje bi se trebala graditi nova luka pod nazivom Fiumicino Waterfront, koja je zajednički pothvat kruzerske tvrtke Royal Caribbean i britanskog investicijskog fonda Icon Infrastructure.

Lokalne vlasti podupiru projekt jer vjeruju da će doprinijeti razvoju turizma, ali mu se mnoge lokalne skupine protive zbog utjecaja za koji misle da će imati na morski okoliš.

Zbog grandioznog projekta mogao bi nastradati i stari ruševni svjetionik, ali i plaža poznata po ‘bilancionima‘ - drvenim kućicama na stupovima koje su se nekad koristile za ribolov.

‘Svjetionik i bilancioni su pravi filmski set. Glumci kao što su Charlize Theron, Andy Garcia i Uma Thurman dolazili su ovdje‘, kaže Gianfranco Miconi, nadimka Attila.

Ovaj umirovljeni 72-godišnjak obnavlja jednu od kuća na stupovima kojima sada prijeti rušenje.

‘Ovo je lijepo mjesto, ali izgleda derutno jer se vlasti nikada nisu pobrinule za njega‘, kaže Attila.

image

Svjetionik u Fiumicinu

Filippo Monteforte/Afp

Od planova za izgradnju marine, do pristaništa za kruzere

Doista, u mjesto se dugo nije ulagalo. 2010. postojao je plan o izgradnji najveće marine na Mediteranu koja je trebao imati četiri velika doka, hotel s kongresnim centrom te niz poslovnih prostora i luksuznih stanova.

Ali dvije godine kasnije, graditelj, Francesco Bellavista Caltagirone, uhićen je zbog prijevare i projekt je napušten.

Prije tri godine, to je zemljište kupio Royal Caribbean za 12 milijuna eura te kasnije prodao 90 posto svog udjela Iconu, s dopuštenjem da luku prenamijeni u dok za kruzere u koji bi mogli pristajati i brodovi klase Oasis, koji su do 2023. bili najveći i najdulji putnički brodovi na svijetu.

Sa 72 metra visine, dvostruko su viši od svjetionika Fiumicino i mogu prevesti do 5000 putnika.

PROČITAJTE VIŠE - New York Times izdvojio biser Jadrana kao primjer, gradonačelnik: ‘Oporba je govorila da ću upropasiti grad...‘

‘Kažu da će se zbog ove luke otvoriti mnoga radna mjesta, ali kad su kruzeri u pitanju, pomorci se ne zapošljavaju lokalno, a turisti koji stignu neće biti zainteresirani za Fiumicimo, nego za Rim‘, kaže Giancarlo Petrelli, umirovljeni inženjer koji je dio Tables of Port, grupe lokalnih udruga koje se bore protiv izgradnje pristaništa. ‘Zar nitko ne razmišlja o prometu i zagađenju koje stvara 5000 ljudi koji idu u Rim i iz njega?‘

Jedna luka koja opslužuje Rim već postoji. To je Civitavecchia, ali novi će objekt osigurati dodatne kapacitete za industriju krstarenja.

image

Fiumicino

Jon G. Fuller/vwpics/profimedia/Jon G. Fuller/vwpics/profimedia

Petrelli je također zabrinut zbog erozije obale. Od prvotnog plana luke ostao je lukobran dug 800 metara koji je promijenio struje i odvukao pijesak s plaža Focene i Fregene, nešto sjevernije od Isola Sacre.

‘Lukobran je izmijenio morski ekosustav. Sada je tu samo pijesak, ali u prošlosti je bilo školjaka i hobotnica‘, kaže Petrelli.

More kod Fiumicina je plitko, pa da bi se napravilo mjesta za velike brodove, developeri bi morali izvaditi više od 3 milijuna kubičnih metara pijeska. Prema planovima, otprilike trećina bi se iskoristila za obnavljanje plaža u Fregeneu i Foceneu.

‘Sve će izbetonirati‘

Federica Giunta, antropologinja iz Fiumicina, koja je članica prosvjedne grupe Collettivo No Porto, zabrinuta je da bi se lukobran morao produžiti na 1200 metara. Također se boji da će cijela obala biti izbetonirana, budući da se nedaleko gradi posebna luka za ribarske brodove.

Za Pietra Spirita, bivšeg predsjednika Uprave za Središnje Tirensko more i profesora na rimskom Sveučilištu Mercatorum, problem nije toliko sama luka, već njezino vlasništvo.

Iako nije neuobičajeno da kruzeri posjeduju zemlju na kojoj pristaju, to su obično mali privatni otoci ili plaže.

‘Otok je jedna stvar, no biti 20 kilometara od glavnog grada Italije je nešto drugo. Presedan koji bi se postavio, potaknuo bi druge tvrtke da grade svoje privatne luke na javnim mjestima‘, kaže Spirito.

Protivnici projekta nadaju se da će ga uspjeti zaustaviti. Iako je talijanska vlada uključila projekt u program radova za katoličku jubilarnu godinu, izgradnja još nije započela zbog naknadnih procjena i prigovora.

image

Obala Fiumicina

Filippo Monteforte/Afp

Unatoč tome, Royal Caribbean planira da nekoliko njihovih brodova ove godine pristane uz obalu, pa onda putnike prevezu manjim čamcima.

Fiumicino Waterfront, naravno, brani svoj projekt i kaže kako će to biti odgovor na stvarnu potrebu i da Italija treba više vezova za turističke brodove i da lučka infrastruktura u Laziju, regiji oko Rima, ‘zaostaje u kvaliteti i kvantiteti ponude u usporedbi sa svojim glavnim konkurentom, terminalom u Barceloni‘.

PROČITAJTE VIŠE - Kruzeri sve veći problem: Zadar uvodi novost zbog koje neće pristajati u staroj jezgri, Istra radi na svom modelu...

Također kažu da će na projektu biti zaposleno oko 7000 ljudi - 2000 na izgradnji luke i 5000 kada radovi budu završeni. Također obećaju da će samo jednom kruzeru biti dopušteno pristati u Fiumicinu te, kako bi se smanjile emisije stakleničkih plinova, brodovi će električnu energiju dobivati s kopna, umjesto da pale velike dizelske agregate.

image

Kruzer iz flote Royal Caribbean

Aa/abaca/Abaca Press/Profimedia/Aa/abaca/Abaca Press/Profimedia

Mario Baccini, gradonačelnik Fiumicina, novu luku vidi kao ‘povijesnu priliku, koja će promijeniti grad nabolje i to bez ikakvih troškova za općinu‘.

Kruzeri će, kaže Baccini pristajati ‘manje od pola dana u godini‘ te kako opasnost za općinu nisu brodovi, već ‘neiskorištavanje punih potencijala koje Fiumicino ima‘.

No Attila i ostali protivnici projekta ne misle tako. Dok sunce polagano tone u more, on gleda kuće na stupovima i kaže: ‘Ne znam ništa o birokraciji. Samo znam da je ovo najljepše mjesto na svijetu i nemam namjeru otići osim ako ne umrem.‘

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. ožujak 2025 19:10