VELIKA ŠKRTICA

‘Kartu sam platila tisuću eura, a poznata me kompanija u Zagrebu odbila ukrcati, znate li što su tražili u 3.40 ujutro!?‘

Prijevoznik joj je odbio ukrcaj na temelju kupljene karte i tražio da plati novu u iznosu od 1100 eura

Ilustracija

 Yilmaz Savas Kandag/Alamy/Profimedia

Okej, jasno je da ne možeš letjeti ako nemaš dokumente ili si zakasnio na boarding, no slučaj naše čitateljice pokazuje da ti aviokompanija ukrcaj može uskratiti zato što sa sobom nemaš kreditnu karticu kojom je karta uredno plaćena.

Riječ je o kompaniji Turkish Airlines koja je, priča nam čitateljica, letjela na relaciji Zagreb-Kigali, preko Istanbula, i za što je ona imala uredno kupljenu i plaćenu povratnu kartu.

U Kigaliju je bila jer je dva i pol mjeseca volontirala po Africi, a mjesec dana prije povratka odlučila je promijeniti datum povratnog leta, za što je nadoplatu napravio jedan kolega jer su u Africi bile dosta loše internetske veze.

"Dakle, karta je bila plaćena mojom kreditnom karticom, a kolega iz Zagreba je napravio samo nadoplatu, i s takvom sam kartom stigla na aerodrom gdje su me na check-inu, u 3:40 ujutro, zatražili da im dam zadnja četiri broja kreditne kartice kojom je plaćena nadoplata", povjerila nam se čitateljica.

Morala platiti novu

Broj kartice nije imala pa su joj na check-inu savjetovali da nazove kolegu koji je nadoplatio kartu i pokaže kreditnu karticu videolinkom, no kako se on nije javljao, kompanija joj je odbila ukrcaj na temelju kupljene karte i tražila da plati novu, u iznosu od 1100 eura.

Kako u tom trenutku nije postojao nikakav drugi način da se vrati kući, naša je čitateljica na kraju doista platila novu kartu, a po povratku kući od kompanije je tražila da joj vrati novac, za što su pregovori trajali tjednima.

Ono što je smatrala posebno spornim jest činjenica da prilikom kupovine nigdje na karti nije imala upozorenje da joj je za ukrcaj potrebna kreditna kartica kojom je karta plaćena - iako je u ovom slučaju bila riječ isključivo o nadoplati, dok je većina karte plaćena njenom kreditnom karticom, ali koja nije bila dovoljna za ukrcaj.

Ipak, nešto o tome pronalazimo u uvjetima poslovanja Turkish Airlinesa koji na svojim stranicama navodi sljedeće - fizička je prisutnost kreditne kartice kojom je karta plaćena potrebna isključivo u situacijama u kojima sustav neku kupovinu ocijeni riskantnom, te isto vrijedi i u slučajevima kad su se obavljale nekakve promjene na karti.

Piše u uvjetima

Slično potvrđuju i iskustva brojnih putnika koji su doživjeli slične situacije i to dosta detaljno opisali na internetskim forumima - da su ih na check-inu znali tražiti da pokažu kreditnu karticu kojom je karta plaćena, ali i da je kao dokaz bilo dovoljno pokazati i njenu presliku (u slučaju da je kartica pripadala nekome drugome) ili njen prikaz putem videopoziva.

To se, kažu, ne odnosi isključivo na Turkish Airlines, nego na većinu istočnih aviokompanija, koje ovakve stvari navode u svojim općim uvjetima poslovanja, a koje potrošači rijetko čitaju.

Ipak, naša čitateljica upozorila nas je da se u njenom slučaju pokazalo da zahtjev za pokazivanjem kreditne kartice nije bio posljedica sumnje na neke riskantne transakcije. Naime, tvrdi da su svakog putnika na tom letu prije ukrcaja tražili da pokažu kreditnu karticu kojom je kupljena karta, što pokazuje da je to uobičajena praksa ove aviokompanije, a ne izuzetak.

Mi smo pak od Turkisha u nekoliko navrata tražili da se očitaju oko ovog slučaja te malo pojasne kada i u kojim situacijama od putnika traže da predoče kreditne kartice, no iz ove su kompanije ignorirali dva naša službena upita, pokazavši da im zadovoljstvo korisnika i odnos s potrošačima nisu prioriteti.

Naša nas je čitateljica naknadno obavijestila kako joj je kompanija odobrila vratiti tek 52 eura, što je u konačnici i prihvatila jer joj nisu nudili nikakvu drugu opciju.

Ipak, mi smo u međuvremenu istražili iskustva drugih putnika kad su u pitanju isplate naknade ili povrati novca od strane Turkish Airlinesa te otkrili da i ova kompanija daje mogućnost povrata ili isplate naknade na sličan način kako je to uređeno na razini Europske unije. Ta pravila u ovom slučaju nisu vrijedila jer je bila riječ o letu s ne-EU područja prema EU, od strane aviokompanije koja nije registrirana na području Europske unije.

Na turskom

Ipak, i Turkish u slučaju kašnjenja, otkazivanja leta ili odbijenog ukrcaja putnicima garantira mogućnost naknade u iznosu od 250 do 600 eura, za što je potrebno ispuniti poseban formular te dostaviti podatke o letu i osobama, odnosno putnicima.

Iz uputa dostupnih na njihovim stranicama nije jasno ostvaruje li se pravo na naknadu ako je ukrcaj bio odbijen zbog činjenice da putnik sa sobom nije imao kreditnu karticu, no ispunjavanje ovog formulara ne košta ništa novca, samo malo vremena, pa bi se to mnogima moglo pokazati isplativim.

U slučaju da tvrtka odbija vratiti novac, korisnici savjetuju da se novi prigovor šalje direktno turskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo koja na svojim stranicama ima formular, nažalost isključivo na turskom. Treba ga prevesti uz pomoć Googlea Chroma te prigovor svakako također predati na turskom - napisan uz pomoć Google Translatea.

Većina korisnika tvrdi da su uz pomoć malo truda na kraju uspjeli dobiti novac te da je za odluku o povratu trebalo proći tek nekoliko dana.

Treba biti spreman i na mogućnost telefonskog poziva iz Turkish Airlinesa ili Agencije za civilno zrakoplovstvo jer katkad žele provjeriti krije li se iza prigovora stvarni čovjek.

Svakako vrijedi pokušati...

Prava povrata kod turskih aviokompanija slična kao u EU

Kako stoji u dokumentu u kojem se pojašnjavaju prava u zrakoplovnom prijevozu na području Turske, pravo na naknadu u slučaju kašnjenja, otkaza leta ili odbijenog ukrcaja imaju svi putnici s rezervacijom na nekom od letova turskih kompanija, a koji su se prije leta obavezno pojavili na check -inu (osim u slučaju otkaza leta).

Pravo na naknadu u slučaju otkazanog leta putnici imaju ukoliko obavijest o otkazu nisu dobili najkasnije dva tjedna prije leta, a pravo na naknadu otpada ukoliko je let otkazan zbog nepredviđenih okolnosti.

Kad je u pitanju kašnjenje, pravo na naknadu na rutama manjim od 1500 kilometara imaju putnici čiji letovi kasne dva ili više sati, kod kašnjenja duljeg od tri sata na rutama između 1500 i 3500 kilometara te četiri sata za dulje rute.

Naknade se kreću u rasponu 250, 400 ili 600 eura, a umanjuju se za 50 posto ukoliko operater putniku ponudi alternativni let kojime bi u destinaciju došao u okviru kašnjenja predviđenog za isplatu naknade.

Osim toga, za vrijeme čekanja na zamjenski let, turske kompanije putnicima su dužne osigurati hladni i topli napitak kod kašnjenja od tri do pet sati, a kod kašnjenja preko pet sati dužni su im ponuditi i topli obrok, ovisno o dobu dana.

Ukoliko putni ne može izvršiti povratak bez dodatnog noćenja, aviokompanija dužna je snositi i taj trošak, kao i trošak prijevoza do hotela.


Imate prijedlog za Veliku škrticu?

Pišite na: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Uključite se u Facebook grupu Velika škrtica, povežite se s najvećom zajednicom potrošača i saznajte odgovore na sva pitanja o kojima drugi šute

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 16:08