KRIVICU SVALJIVAO NA DRUGE

KAPETAN KUKAVICA I NJEGOVE 'POTONULE ISTINE' Francesco Schettino, kapetan potopljene Coste Concordije zarađuje na svojoj krivnji: 'Ja plaćam za sve!'

 /Remo Casilli / REUTERS

Francesco Schettino (56) stupio je u rimski zatvor Rebibbiju preksinoć oko 20 sata, navodno samo minutu pošto je Vrhovni kasacijski sud, nakon 10-satnog vijećanja, odbacio sve žalbe njegovih branitelja i potvrdio kao pravomoćnu presudu na 16 godina i 1 mjesec zatvora. Schettino je kažnjen jer je kao zapovjednik velikog broda za putnička krstarenja Coste Concordije 13 siječnja 2012 lakomisleno izveo nepotreban manevar, takozvani “naklon” (“inchino”, odavanje počasti približavanjem) pored Isole del Giglio u Tirenskome moru, rasporio brod o siku, kobno zakasnio evakuirati brod koji je djelomice potonuo, pa je skrivio smrt 32 osobe i ozljede još 110 osoba. Pukim slučajem brod je nalegao na podmorski greben. Samo nekoliko metara naprijed, nazad ili u lijevu stranu - i Costa Concordia bi potonula na nekoliko desetaka metara dubine, a broj mrtvih bio bi daleko veći.

"Naklon" otoku

Schettino je u iskazu pred sutkinjom za prethodnu istragu priznao da je htio uputiti “naklon” otoku s kojega je njegov šef sale i na kojemu je živio i njegov prethodni zapovjednik Mario Palumbo. Priznao je da je stajao pored kormilara i davao nalog, da je isti manevar poduzeo i nekoliko puta ranije, da je znao za hridi, da je naredio zaokret udesno pred njima, ali da je zakasnio, “pa je brod krmenim dijelom zahvatio siku koja ga je zaparala”. Raspor na trupu bio je dug sedamdesetak metara.

Dakle, taj riskantan manevar (“Costa Concordia” je hrid zahvatila na 96-98 metara od obale na dubini od samo osam metara) već je prije poduziman. “Zato sam se osjećao sigurnim”, priznao je zapovjednik. Tužilac Francesco Verusio rezimira da je to bio Schettinov izazov samome sebi: pokazati bravuru kakvu nitko nije napravio.

Pomorska vlast za to nije znala, očito, inače ne bi bilo potrebe da se isključuje uređaj za satelitsko lociranje. Dakle - postojala je svijest da se tako ugrožava zakonski zadan okvir sigurnosti plovidbe i putnika.

Za to je, međutim, znala brodovlasnička tvrtka Costa Crociere, u Carnivalovu vlasništvu.

Prvo, apsolutno je nevjerojatno da pored 1100 članova posade (i još većeg broja putnika, do 3700 po putovanju) do brodovlasnika ne dopru podaci o takvoj cirkuskoj bravuri.

"Ja plaćam za sve"

Drugo, službeni blog tvrtke Costa Crociere još se i hvalio kako je isti brod, Costa Concordia, pod istim zapovjednikom, kapetanom Schettinom, istovrsnim “inchinom” odao počast odnosno - kako su zapisali - “priredio feštu” otoku Procidi. Dolazak broda najavljen je s 10 hitaca iz mužara, na što je brod odgovorio trokratnim tuljenjem sirene. Turisti na otoku su puhali u vuvuzele, nautičari s Procide su došli jedrilicama i gliserima do grdosije, a snimak je stavljen na YouTube.

Schettina su nazvali “kapetanom kukavicom” jer je s broda utekao među prvima i zatim odbio poslušati naredbu službujućeg časnika Lučke kapetanije u Grossetu, kapetana fregate Gregorija De Falca, da se vrati na palubu i koordinira spašavanje.

Osuđenik je odbijao krivicu, svaljivao ju na druge, osobito na kormilara, hvalio se bezobrazno da je spasio 4197 preživjelih. Prekjučer je izjavio da on plaća za sve.

To je također neistina. Prije četiri godine na temelju sudskih nagodbi za višestruko nehotično ubojstvo i višestruko nehotično nanošenje ozljeda kaznu od 2 godine i 10 mjeseci zatvora dobio je Roberto Ferrarini, koji je u noći brodoloma, u kojemu je poginulo 32 putnika odnosno članova posade, predvodio Kriznu jedinicu brodovlasničkog poduzeća Costa Crociere u Savoni. Schettino je nakon nesreće nekoliko puta telefonski razgovarao s Ferrarinijem, a tužilaštvo je smatralo da je Ferrarini propustio Schettinu savjetovati da odmah evakuira putnike pa posadu, nego je naručio remorker koji bi oštećeni brod odteglio do sljedeće luke (odluka s onu stranu pameti s obzirom na oštećenje broda).

Zarađuje na krivnji

Hotelski direktor (naški: komesar) broda Manrico Giampedroni nagodio se za 2 godine i 6 mjeseci, prvi časnik palube Ciro Ambrosio za 1 godinu i 11 mjeseci, druga časnica palube Silvia Coronica za 1 godinu i 6 mjeseci, a na 1 godinu i 8 mjeseci kormilar Jacob Rusli Bin, na koga kapetan Schettino baca glavnu krivicu za brodolom, tvrdeći da ga taj Indonežanin nije dobro razumio, pa je skrenuo u pogrešnu stranu.

U međuvremenu je prispio napisati knjigu u svoju obranu, 600 stranica naslovljenih Potonule istine (Le verità sommerse). Bogu hvala, i to je kapitalizam: Schettino uspijeva zarađivati na svojoj krivnji i sramoti.

A njegovi branitelji najavljuju da će se žaliti evropskom sudu u Strasbourgu, jer da su Schettinu povrijeđena prava na obranu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 21:13