5G CIRKUS

Kaos u zračnom prometu: ‘Ovo je delinkventska svinjarija kakvu nisam vidio u 50 godina rada‘

‘Ministar prometa Pete Buttigieg loše je odradio svoj posao jer je znao da će se dogoditi kaos, a nije pravodobno poslao obavijest‘

Zrakoplov United Airlinesa Boeing 787 i 5G antena

 Patrick T. Fallon/AFP

Predsjednik Emiratesa, jedne od najvećih aviokompanija na svijetu, oštrim je riječima udario po američkome ministru prometa zbog kaosa koji je uvođenje 5G mreže stvorilo u američkom zračnom prometu.

Tim Clark rekao je da je fijasko koji se početkom ovog tjedna odvio u Sjedinjenim Državama "delinkventska svinjarija" kakvu nije vidio u svojoj 50 godina dugoj karijeri. Problemi s uvođenjem srednjopojasne mreže u američke gradove doveli su, naime, do međunarodnog kaosa jer su otkazani pa ponovno vraćeni letovi mnogim stranim kompanijama. Štoviše, Clark tvrdi da su američki prijevoznici upozoreni prije inozemnih kolega.

Do problema je došlo nakon što su telekomunikacijske kompanije AT&T i Verizon u srijedu trebale lansirati svoje 5G mreže diljem Amerike, stavljajući u pogon 4500 novih tornjeva. Međutim, zbog ometanja uređaja koji reguliraju slijetanje aviona u uvjetima loše vidljivosti, mreža je stavljena na čekanje u blizini nekih aerodromskih pista.

Telekomi su u utorak u posljednji trenutak odlučili stopirati puštanje u rad 5G mreže u blizini aerodroma, ali dotad su već otkazane stotine letova i nastao je kaos. Nisu svi aerodromi problem, neki imaju "buffere" koji štite od snažnih frekvencija, ali, primjerice, Boston, Newark, Memphis i Atlanta, koji su sve veliki i prometni aerodromi, nemaju nikakvu zaštitu.

Stavljanje u pogon tornjeva u blizini aerodroma već je jednom bilo odgođeno iz istog razloga. No, američka Agencija za sigurnost zračnog prometa FFA i administracija predsjednika Joea Bidena probili su, očigledno, i drugi rok za rješavanje problema. Tim Clark, predsjednik Emiratesa, tvrdi da je ovaj put za problem saznao tek u ponedjeljak. Prema njegovim riječima, Bidenov ministar prometa Pete Buttigieg katastrofalno je loše odradio svoj posao jer je znao da će se dogoditi kaos, a nije pravodobno poslao obavijest.

Air India, Emirates, Japan Airlines i All Nippon otkazali su letove predviđene za srijedu, a onda ih navrat-nanos vraćali kada je u utorak objavljeno da će se odustati od puštanja u pogon oko 500 tornjeva u blizini zračnih luka. Američka kompanija Delta objavila je da će neki letovi biti otkazani, a British Airlines je poručio da neki od aerodroma još nisu sigurni za letenje, ali nije naveo koji.

U problemu se našao i Boeing koji ima velike ugovore s aviokompanijama i vladom. Naime, u središtu problema su Boeing 777 te 787 i upravo zbog toga je tu američku kompaniju pogodio pad dionica od tri posto u srijedu.

Do odgode stavljanja u funkciju 5G mreže na tornjeve blizu dijela aerodroma došlo je nakon što je američka vlada navrat-nanos pregovarala s telekomima. Međutim, za brojne bijesne kritičare to se dogodilo prekasno.

Emirates, čija se flota oslanja dobrim dijelom na spomenute Boeinge, otkazala je letove za devet američkih aerodroma "do daljnjeg", ali je poslije malo podrezala listu.

Zanimljivo je da je 5G mreža u mnogim svjetskim regijama stavljena u funkciju bez sličnih problema. Primjerice, u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, sjedištu kompanije Emirates, i u desetak drugih zemalja.

Iako telekomi tvrde da smetnje i posljedična opasnost nisu sto posto potvrđene, All Nippon i Japan Airlines rekli su da su otkazali letove Boeinga 777 na zahtjev Boeinga. I oni su se, kao i druge kompanije, krpali prebacujući putnike na druge letove i koristeći druge zrakoplove, a ne Boeing, no neugodnih iznenađenja za mnoge putnike ipak je bilo.

Boeing 777 drugi je model širokotrupnog aviona po učestalosti letenja u Americi. Prema statistikama na FlightRadar24, leti za SAD i iz njega 210.000 puta godišnje.

Pet G mreža, koja se uvodi kako bi se poboljšao telefonski signal i ubrzao internet, može, prema navodima američke Savezne uprave za zrakoplovstvo (FAA), ometati rad osjetljivih, a važnih uređaja, poput visinomjera na koji se piloti oslanjaju kod smanjene vidljivosti tijekom osjetljive faze slijetanja. Trenutačno se provode ispitivanja na koji način 5G mreža utječe na instrumente, ali za to treba vremena i strpljenja, poručila je FAA.

Šefovi niza američkih aviokompanija, poput American Airlinesa, JetBluea, Delta Air Linesa, United Airlinesa, Southwest Airlinesa i dostavnih kompanija koje koriste zrakoplove, poslali su zajedničko pismo vladi tražeći pauziranje 5G mreže.

"Značajan broj širokotrupnih aviona neće se moći koristiti i zbog toga bi tisuće američkih putnika mogle zaglaviti u inozemstvu. To će naštetiti i teretnom prometu, imat će velike posljedice i za radnu snagu i za ekonomiju. Šteta je neprocjenjiva", poručili su u pismu Bidenu.

Administracija Joea Bidena ispregovarala je odgodu puštanja dijela tornjeva, ali nije objavila koliko će trajati privremena odgoda. U slučaju Amerike problem je i to što je tamošnji signal mnogo jači nego onaj u Europi, a i u Europi mreža ne funkcionira na istoj frekvencijskoj duljini kao osjetljivi zrakoplovni uređaji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 00:57