RUSKA ENKLAVA

Kalinjingrad je danas možda i najizoliraniji grad na svijetu: ‘Bit će to katastrofa, potpuni kolaps‘

‘Bit će to katastrofa, potpuni kolaps. Za tjedan dana to će osjetiti svaka domaćica. Poduzeća to osjećaju već sada‘, kažu poduzetnici

Kalinjingrad, Rusija

 Afp

Igor Pleškov posjeduje tvornicu betona u Kalinjingradu, ruskoj enklavi na Baltičkom moru koju okružuju članice Europske unije Litva i Poljska. Dok se napetosti između Rusije i Zapada rastu zbog vojne invazije Moskve na Ukrajinu, on je sve više i više zabrinut, piše Radio Free Europa.

‘Što će biti sljedeće, teško je reći‘, sliježe ramenima. ‘Situacija se mijenja iz minute u minutu i to - na gore.‘

Kao i Pleškova tvornica, većina poduzeća u regiji od oko milijun stanovnika ovisi o uvozu sirovina, rezervnih dijelova i opreme. Stanovnici nervozno promatraju razvoj političke situacije i alarmantan pad vrijednosti rublje.

‘Što možemo očekivati?‘, pite se Pleškov. ‘Bit će to katastrofa, potpuni kolaps. Za tjedan dana to će osjetiti svaka domaćica. A poduzeća to već sada osjećaju‘, dodao je.

Nakon ničim izazvanog napada Moskve na Ukrajinu, zapadne zemlje uvele su niz sankcija bez presedana, uključujući izbacivanje nekih ruskih banaka iz sustava financijskih transakcija SWIFT. Većina europskih zemalja zatvorila je svoj zračni prostor za ruske zrakoplove.

image

Kalinjingrad; ilustracija

Mikhail Golenkov/AFP

Letovi iz Kalinjingrada za Moskvu od 27. veljače lete preko Baltičkog mora do Lenjingradske oblasti, a onda skreću naglo na jug. Nova ruta je letu dodala oko 40 minuta, što ga sada čini dvosatnim putovanjem.

Do sada su cijene bile stabilne, oko 2600 rubalja (22 dolara) u oba smjera.

No bez vladine intervencije to možda neće potrajati, kaže Solomon Ginzburg, voditelj lokalnog think tanka ‘Regionalna strategija‘.

‘Vrijeme leta se povećalo zbog dulje rute‘, rekao je. ‘To košta novaca. Lako je izračunati da će cijene karata porasti za 35 do 40 posto.‘

image
Screenshot/Flightradar24

U videu objavljenom na Instagramu 1. ožujka, guverner Kalinjingrada, Anton Alikhanov, pokušao je odagnati takve strahove.

‘Ukoliko cijene karata narastu, već smo razgovarali s federalnom vladom i tražit ćemo dodatnu podršku kako karte ne bi značajno poskupjele i dalje bile pristupačne‘, rekao je.

‘Morat ću podnijeti gubitak‘

Putničke željezničke veze između enklave i ostatka Rusije prolaze kroz Litvu prema sporazumu s EU iz 2003. godine. Litvanska premijerka Ingrida Simonyte izjavila je 27. veljače da se ne razmatra nikakva izmjena tog sporazuma.

Ipak, uvoza koji u regiju stiže kamionima već je pogođen. U stvari, kažu lokalni poduzetnici, regija je pod gospodarskim pritiskom još od siječnja, kada su se razbuktale napetosti između Bjelorusije i susjedne Poljske i Litve zbog migrantske krize duž njihovih granica. Stotine kamiona koji su krenuli za Kalinjingrad zaglavili su na granici, a kašnjenja se nikada nisu smanjila.

‘Na nekim mjestima je bolje, a na nekima gore‘, kaže Leonid Stepanjuk, potpredsjednik autoprijevozničke tvrtke DSB-Transport. ‘Jedan od mojih kamiona prešao je granicu za pet dana, drugi za sedam, a treći za čak 10 dana.‘

‘Najbolja je situacija na rusko-latvijskoj granici‘, dodao je. ‘Na litavsko-bjeloruskoj granici je najgore‘,

Kamiondžija, koji je tražio da ga se predstavi samo prvim imenom Sergej, rekao je da se nedavno vratio iz Rusije nakon što je proveo 12 dana na graničnom prijelazu Salcininkai-Benyakoni između Bjelorusije i Litve. Cijelo to vrijeme živio je u svom kamionu.

‘Naravno, bilo je teško‘, rekao je. ‘Mogao sam kupiti hranu i imam hladnjak u kamionu. Bjelorusi su donijeli hranu - kuhali su je kod kuće i prodavali u porcijama. Možete ih zamoliti da vam donesu i vode.‘

‘Ranije sam putovao u Moskvu otprilike tri puta mjesečno‘, dodao je. ‘To je normalno. Ovaj put mi je trebalo 20 dana da odem do grada Brjanska na zapadu Rusije i vratim se nazad.‘

Pjotr, poduzetnik iz Kalinjingrada koji također nije želio da mu se objavi prezime, uvozi namještaj iz Poljske. Kako vrijednost rublje opada, za njega svaki izgubljen dan znači i izgubljen novac. Dana 28. veljače, rublja je pala s 19 poljskih zlota na 30, što ga je koštalo 360.000 rubalja (oko 3.300 dolara).

‘Imam više od 40 narudžbi namještaja koji su spremni u Poljskoj‘, kaže Pjotr. ‘Trebali su biti isporučeni prošli tjedan, ali sada kažu da su otišli 1. ožujka. Poljaci su namještaj odbili odmah ukrcati jer su čekali da njihov predsjednik objavi sankcije Rusiji. I sami su u šoku – samo u jednom gradu postoji 70 tvornica koje rade gotovo isključivo za Rusiju.‘

‘Na kraju sam 1. ožujka izgubio najviše novca zbog tečaja‘, kaže. ‘Namještaj je plaćen unaprijed, pa ga moram prodati po staroj cijeni. Ne mogu retroaktivno dizati cijene. Morat ću podnijeti gubitak.‘

Dobavljači ‘reagiraju emocionalno‘

Analitičar Ginzburg kaže da ovisnost Kalinjingrada o uvozu taj grad čini ‘gospodarskom metom‘, rekavši da su peradarske farme u regiji 90 posto ovisne o jajima uvezenima iz Nizozemske i SAD-a, dok je poljoprivredni sektor 80 posto ovisan o uvezenom sjemenu.

‘A što je s Avtotorom?‘, pita, misleći pritom na najvećeg proizvođača automobila u regiji, koji izravno zapošljava više od 2000 ljudi i na svojoj web stranici tvrdi da osigurava ukupno 30.000 radnih mjesta u regiji. ‘Po mom mišljenju, jednostavno će se ugasiti.‘

Tvrtka sastavlja automobile za BMW, Kiu, Hyundai i druge strane tvrtke.

image

Tvornica Hyundai, Kalinjingrad

Itar-tass News Agency/Alamy/Alamy/Profimedia

Tvrtke iz građevinskog sektora požalile su se internetskoj stranici Novi Kalinjingrad da dobavljači u Litvi, ‘reagiraju emocionalno‘ i odbijaju prihvatiti narudžbe iz Rusije.

Vlasnik betonare Pleškov imao je slična iskustva sa svojim dobavljačima u Poljskoj.

‘Danas su odbili otpremiti rezervne dijelove iz skladišta u Poljskoj‘, kaže. ‘Samo su nas obavijestili da neće poslati, iako je sve već plaćeno.‘

Dodao je da ima jedan utovarivač, također plaćen, koji sjedi u skladištu u Belgiji.

‘Sada provjeravaju može li se taj stroj računati kao ‘oprema za dvostruke namjene‘, žali se Pleškov.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 10:32