Stručnjaci za zračni promet vjeruju kako su pomoću sofisticirane radio tehnologije napokon otkrili mjesto gdje je pao avion na letu MH370 te kažu da 'neobična' putanja kojom je pilot krenuo sugerira da ga je možda netko pratio, piše Daily Mail.
Avion Malaysia Airlinesa s 239 putnika i članova posade, nestao je bez traga 8. ožujka 2014., nedugo nakon polijetanja iz Kuala Lumpura za Peking.
Unatoč iscrpnoj međunarodnoj potrazi koja je trajala četiri godine, koštala više od 200 milijuna dolara i u kojoj je pretraženo više od 120.000 četvornih metara, olupina Boeinga 777 nikad nije pronađena, dok očajne obitelji nestalih tvrde da pad zrakoplova nije bio slučajan.
No britanski inženjer zračnog prometa, Richard Godfrey, vjeruje da je MH370 pao u ocean oko 1.933 km zapadno od Pertha te da leži 4000 metara pod morem uzduž linije poznate kao 'sedmi luk'.
Pomoću tzv. 'analize širenja slabog signala' (WSPR), Godfrey je pratio smetnje koje je avion radio u radijskim frekvencijama diljem svijeta kako bi otkrio njegovu točnu putanju čime je stvorena možda i najtočnija pretpostavka dosad o tome gdje leži olupina zrakoplova.
Putanja aviona, otkriveno je, bila je vrlo neobična, a uključivala je i okret od 360 stupnjeva nad oceanom, što podupire teoriju da je pilot Zaharie Ahmad Shah namjerno avion maknuo s kursa.
'Svi su dosad mislili da je avion išao ravno, možda čak i na autopilotu', kazao je Godfrey. 'Ja mislim da je pilot Shah aktivno upravljao čitavo vrijeme.'
Tri sata nakon polijetanja, zrakoplov je ušao u neobičan 'uzorak zadržavanja', što je, prema Godfreyevim nalazima, trajalo oko 20 minuta.
Uzorak zadržavanja je kada pilot drži zrakoplov unutar određenog zračnog prostora, obično kako bi pričekao odobrenje za nastavak leta ili slijetanje.
Godfrey vjeruje da taj privremeni zastoj može ukazivati na to da je pilot zastao kako bi uspostavio kontakt s malezijskim vlastima - unatoč tome što je kontakt sa zrakoplovom prestao 38 minuta nakon polijetanja.
'Ako pokušavate izgubiti zrakoplov u najudaljenijem dijelu južnog Indijskog oceana, čudno je da tada uđete u uzorak zadržavanja', objasnio je Godfrey.
'Možda je komunicirao s malezijskom vladom i provjeravao prate li ga. Možda je samo želio vremena da se odluči kamo će krenuti odavde. Nadam se da bi, ako je bilo ikakvog kontakta s malezijskim vlastima, nakon osam godina bili spremni to otkriti.'
Stručnjak je na karti odredio 160 točaka iznad Indijskog oceana na kojima su signali bili poremećeni, rekavši da je samo još jedan zrakoplov bio u tom području te noći - i to udaljen najmanje sat vremena - što znači da je poremećaje vjerojatno prouzročio MH370.
Suprug Danice Weeks, Paul, bio je jedan od šest Australaca za koje se vjeruje da su poginuli kada je zrakoplov nestao prije gotovo osam godina.
Do Godfreyevog otkrića, dugo je inzistirala da je avion doživio mehanički kvar, no sada vjeruje da je nesreća bila ubojstvo.
'Bila sam tako tvrdoglava kad sam govorila da nije kriv pilot. Ali sada moram sve to odbaciti nakon gotovo osam godina od nestanka i tri godine od potrage za zrakoplovom', rekla je Weeks.
'Nikad nisam vjerovala da je u pitanju pilot. Nažalost, Richard Godfrey je rekao da vjeruje da je pilot imao kontrolu. Tražili smo avion kojeg nema i logično je da ga nismo pronašli. Dakle, možda bismo sada trebali tražiti na temelju novih saznanja.'
Majka dvoje djece, koja se ponovno udala prije dvije godine, kaže da joj je život na čekanju dok se nada da će moći ispuniti svoje obećanje i vratiti tijelo svog bivšeg muža kući.
Udovica sada traži da se ponovno pokrene potraga na temelju Godfreyevog izvješća.
'Ako ovo nije vrijedno još jedne potrage, onda ne znam što jest', rekla je Weeks.
'Napravila sam i svoje vlastito istraživanje o tome i izgleda vrlo obećavajuće. Naježim se. Pogledam sve to i pomislim - to je to.'
'Prošlo je tako dugo vremena bez odgovora. Nema dana da o tome ne razmišljam. Obećala sam Paulyju da ću ga dovesti kući. Još uvijek to nisam ispunila', kazala je gospođa Weeks i dodala da se susrela s malezijskim premijerom, koji je obećao da će nastaviti potragu, ali njegova obećanja nisu se ostvarila.
I drugi stručnjaci istražuju Godfreyeve navode, a ako nalazi budu dobri, lobirat će kod malezijske vlade da ponovno otvori potragu.
Godfrey je rekao da su mu malezijske vlasti zahvalile što im je prenio svoj rad, ali su mu kazale da su 'vrlo zauzete'.
'Ako se pokaže da je pilot ipak bio odgovoran, mogli bi biti suočeni s višemilijunskim tužbama', rekao je.
'Možda se samo nadaju da će ovo sve skupa nestati.'
Međutim, stručnjaci su izrazili sumnju u pouzdanost podataka WSPR-a, koji zrakoplov smještaju u podvodno grebensko područje južnog Indijskog oceana.
Godfrey tvrdi da su to propustili u prethodnim potragama.
Australski ured za sigurnost prometa opisao je Godfreya kao 'vjerodostojnog' te će ažurirati podatke, ali nije potvrdio hoće li se potraga ponovno pokrenuti.
Australski stručnjaci za zračnu sigurnost (ATSB), predvođeni novim direktorom, tiho su obnovili potragu za letom Malaysian Airlinesa MH370, koji je nestao u ožujku 2014. s 239 ljudi u zrakoplovu.
'ATSB je svjestan rada gospodina Richarda Godfreyja i priznaje da je on vjerodostojan stručnjak na temu MH370', rekao je u izjavi glavni povjerenik ATSB-a Angus Mitchell.
'Ali ATSB nema dovoljnu tehničku stručnost i nije zatraženo da se pregleda njegov rad 'MH370 Flight Path'. Kao takav, ATSB ne može ponuditi ocjenu valjanosti rada gospodina Godfreyja koristeći WSPR podatke.'
Mitchell je rekao da će Godfreyevi nalazi biti proslijeđeni Geoscience Australia na pregled kako bi bili sigurni da ništa važno nisu propustili.
'ATSB priznaje da rad gospodina Godfreya preporučuje zonu pretrage za MH370, čiji značajan dio pokriva područje već pretraženo tijekom podvodne potrage koju je vodio ATSB', rekao je.
ATSB očekuje da će taj pregled biti dovršen u narednim tjednima, a rezultati će biti objavljeni na web stranici ATSB-a.
Dok se formalni zaključak o sudbini MH370 tek treba donijeti, od nestanka zrakoplova kruže mnoge teorije i zavjere.
Popularna teorija ugledne zrakoplovne novinarke Christine Negroni je ta da je sustav za tlak zraka u kabini brzo izgubio pritisak, pri čemu je isisan sav kisik.
Vjeruje se da je prvi časnik Fariq Abdul Hamid preuzeo upravljanje dok je kapetan Zaharie Ahmad Shah bio na toaletu.
Negroni pretpostavlja da je kopilot Hamid imao velikih problema s kisikom - unatoč tome što je nosio masku - te nije mogao jasno razmišljati.
Zbog toga Negroni vjeruje da je avion prebačen u 'standby' umjesto da uputi poziv za pomoć - što objašnjava zašto je signal transpondera prekinut i kontrolori su još uvijek mogli vidjeti avion na radaru, ali nisu mogli odrediti njegovu visinu.
Osim toga, netko je još uvijek upravljao zrakoplovom - i upravljao njime bizarnim smjerom, skrećući na jugozapad, zatim na sjever i onda na jug.
Gospođa Negroni smatra da je kopilot Hamid (27) bio za kontrolama te da je brzo izgubio kisik.
'Mislim da više nije puno razmišljao, jer je njegova sposobnost da to čini odavno nestala', rekla je.
'Kada uzmete u obzir koliko je Fariqov um morao biti zbrkan, možete objasniti bizarnu putanju leta MH-370.'
Zrakoplov je tada letio više sati, vjerojatno na autopilotu, i nestao.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....