Hrvatska je prošlog tjedna dobila prvih šest borbenih aviona Dassault Rafale, koje je kupila od Francuske. Još dva stići će krajem godine, a narudžbu će zaključiti četiri modela koja stižu do kraja travnja 2025. - dakle, ukupno 12 modela, od čega dva dvosjeda i 10 jednosjeda.
Hrvatska je pritom nabavila polovne zrakoplove standarda F3-R koje je koristilo Francusko ratno zrakoplovstvo, a za koje je službeno objavljeno da im je preostalo (svakom) oko 3800 sati naleta od 7000 (s mogućim produženjem resursa na 9000). Vlada Republike Hrvatske pritom je lani poručila da su avioni sati do 10 godina, iako su se na nekim portalima mogle naći informacije da riječ i o starijim avionima. Ukupno je za ovaj posao, koji uz avione uključuje i prateće naoružanje, obuku i simulator, izdvojeno 1,13 milijardi eura, u što je uračunat i PDV.
Vučić najavio kupovinu
Svu ovu strku oko hrvatske nabave Rafalea relativno opširno pratilo se i u susjedstvu, naročito u srbijanskim medijima (pogotovo na specijaliziranim portalima). No, taj posao srpskoj javnosti zapravo je interesantan i zbog najava predsjednika Aleksandra Vučića da će i Srbija krenuti u nabavku Rafale. Štoviše, Vučić je prije tri tjedna, tijekom službenog puta u Pariz i nakon susreta s francuskim ministrom obrane, poručio da je stvar pred potpisom.
- Postigli smo neke konkretne dogovore. Po pitanju kupovine Rafalea očekujem potpisivanje ugovora u naredna dva mjeseca, uz prisustvo predsjednika Francuske.
S obzirom na to da osim te rečenice ništa drugo nije konkretizirano, može se samo špekulirati o vrijednosti potencijalnog posla, broju aviona koji se nabavljaju, kao i standardu na kojem će biti. U medijima se dosad spominjala cifra od 3 milijarde eura za cijeli posao (avioni, naoružanje, obuka...), navodno bi se također kupovalo 12 aviona, a vjerojatno bi bili proizvedeni na najnovijem, F4 standardu.
Srpsko ratno zrakoplovstvo trenutno koristi 14 MiG-ova 29 koji su modernizirani na standard SM (nije sasvim jasno jesu li svi dovedeni na taj standard, ali je to u svakom slučaju bila namjera), a čiji bi resursi trebali isteći između 2027. i 2031. godine, ovisno o pojedinom avionu i njegovoj starosti. Euronews je 2021. pisao da je namjera produžiti resurse aviona za još pet godina.
Puna knjiga narudžbi
Zašto je ovo s MiG-ovima važno? Prvenstveno zbog nabave aviona koji bi ih trebali naslijediti, a što će, prema Vučiću, vrlo vjerojatno biti novi Rafalei. U ovom slučaju tajming mogućeg potpisivanja ugovora i dogovorene isporuke novih aviona dodatno je važan zašto što proizvođač Rafalea, tvrtka Dassault, ima prilično debelu knjigu narudžbi.
Naime, nakon što dugo vremena Francuzi nisu nikome uspjeli prodati taj avion, posljednjih godina Dassaultu se samo "otvorilo". Prvi je Rafale, 24 komada, naručio i dobio Egipat. Kasnije je Kairo naručio još 30 komada. Hrvatska je, već smo napisali, naručila 12 polovnih komada za koje je isporuka u tijeku.
Grčka je naručila ukupno 24, od čega je pola rabljenih, a pola novih - do lani ih je navodno bilo isporučeno barem 14. Po 36 komada naručili su Indija i Katar - svih 72 aviona su, prema dostupnim informacijama, isporučeni (uz napomenu da Indija razmatra kupnju 27 Rafalea M i za svoju mornaricu to jest nosače aviona). Najveću narudžbu dali su Ujedinjeni Arapski Emirati, čak 80 komada i sve na standardu F4. Od stranih država, 42 nova aviona naručila je i Indonezija.
Najveći korisnik Rafalea je, naravno, Francuska.
Originalno je naručeno 180 aviona, od kojih bi svi trebali biti dostavljeni do kraja ove godine, a Francuska je u prosincu prošle godine naručila još 42 Rafalea.
Tempo proizvodnje
Iako je za Dassault sve ovo sjajno, to je za kompaniju ujedno i problem. Naime, sve te avione treba proizvesti, a Dassault ih je lani završio - 13. Iz kompanije su poručili da ih sada proizvode tempom od dva mjesečno, uz to da je CEO Eric Trapiier rekao da im je namjera do kraja godine proizvoditi tri primjerka mjesečno - dakle, 36 godišnje. No, čeka ih puno posla.
Međunarodni institut za strateške studije (IISS) u siječnju ove godine napisao je da je knjiga narudžbi narasla do 228 neisporučenih aviona. Od te brojke od 228 aviona početkom siječnja, njih 80 otpada na UAE, 42 na Indoneziju, 10 na Egipat i 10 na Grčku. To bi ostavilo još 86 aviona za Francusku, od kojih se 42 odnosilo na novu narudžbu, a ostalo bi se valjda odnosilo na dovršetak starije narudžbe iz 2009. i kao i popunjavanje rupe za rabljene avione koji su prodani Grčkoj i Hrvatskoj.
Treba napomenuti da je sama kompanija objavila da je 31.12.2023. broj neisporučenih Rafalea 211, od čega se 141 odnosi na strane narudžbe, a 70 za potrebe Francuske.
Prema IISS-u za Dassault je izvedivo da kapacitete podignu na otprilike 24 aviona godišnje, što je objavljeno prije nego je tvrtka rekla da ih želi proizvoditi čak 36 godišnje. Čak i uz to da se dostigne maksimalistički cilj, Dassaultu bi trebalo 6 do 7 godina da dostavi sve naručene avione, što znači da bi Srbija svoje primjerke teško mogla dobiti prije 2029. ili 2030. godine, pod pretpostavkom da se malo ne proguraju u red prije, recimo, dijela francuskih narudžbi.
S obzirom na preostale resurse na MiG-ovima 29, Beogradu bi bilo najbolje da ugovor za nove avione potpiše čim prije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....