Želim graditi hotele u svemiru, zabavne parkove i kolonije za dva ili tri milijuna ljudi koji bi bili u Zemljinoj orbiti. Ideja iza toga je sačuvati planet”, izjavio je to Jeff Bezos, osnivač, većinski vlasnik i generalni direktor najvećeg svjetskog dućana Amazona.
Pa što? Izjavljivao je taj ekscentrik i luđe stvari, inovativne ideje izbacuje kao na traci i njegov biznis model cijelo vrijeme i jest preduhitriti budućnost. Kvaka je, međutim, u tome što je tu izjavu dao još 1982. godine, kao 18-godišnjak, listu Miami Herald koji ga je intervjuirao kao “valedictoriana”, najboljeg učenika svoje srednjoškolske generacije.
A da je riječ o živućoj legendi u nastanku moglo je biti jasno i davno prije toga jer je, prema predaji, već kao beba pokušao rastaviti vlastitu kolijevku. Vjerojatno je i uspio... U skučenom svijetu Silicijske doline Bezos slovi za jednog od većih čudaka, sve što radi neki je jedinstven miks poslovnog talenta, bezgranične mašte i filantropije.
Uglavnom izvan svjetala reflektora, uspoređuju ga s Willyjem Wonkom iz priče “Charlie i tvornica čokolade”, jer nitko zapravo ne zna što se događa u Bezosovim beskrajnim pogonima, Amazonovim otpremnim skladištima punih stvari koje želimo.
Svako od tih skladišta raširenih po čitavom svijetu, nama je najbliže ono u Bratislavi, zapošljava stotine ljudi koji zaprimaju robu, skladište je, a kada je prodana, opet je pakiraju i šalju kupcu. Naravno, Bezosova intencija je automatizirati taj proces, zbog čega je 2012. kupio tvrtku Kiva Systems, specijaliziranu u tom polju.
Čovjek težak 28 milijardi dolara mogao je biti i nemjerljivo bogatiji da već godinama, zapravo oduvijek, svaki cent profita uporno ne reinvestira u nove projekte, da nabrojimo samo neke: Blue Origin, tvrtka koja bi ljude trebala voditi u svemir i oko koje upravo dogovara strateško partnerstvo s Richardom Bransonom i njegovim Virgin Galacticom, nastalom na istom principu; 250-milijunska kupnja Washington Posta u eri umirućih tiskanih medija; dio Business Insidera; superuspješna linija e-čitača Kindle i tableta Kindle Fire; novi smartphone koji bi svojim inovativnim modelom pretplate trebao rasturiti tržište; istodnevna dostava robe kupljene preko Amazona; 42 milijuna dolara vrijedan milenijski sat u vrletima Teksasa (ime mu je Clock of the Long Now, jedna će se kazaljka pomicati jednom godišnje, druga jednom u svakih 100 godina, “kukavica” će označavati svaki novi milenij, a trebao bi mjeriti vrijeme sljedećih 10 tisuća godina), o planiranoj dostavi robe bespilotnim letjelicama da i ne govorimo...
Kada se 1994. odmetnuo od Wall Streeta i odlučio pokrenuti Amazon, poslovni plan sastavljao je na cesti, putujući autom od New Yorka u Seattle. Zašto baš Seattle? Zato što prema tadašnjim američkim zakonima online trgovci nisu morali naplaćivati porez u državama u kojima nemaju fizičke ispostave. Savezna država Washington, u kojoj se Seattle nalazi, jedna je od najrjeđe napučenih u Americi, što je značilo da će manji broj Amazonovih kupaca morati pratiti porez na robu koju kupe. Počelo je s prodajom knjiga, da bi se kasnije Amazon proširio na sve živo - DVD-e, VHS-ove, CD-e, softver, videoigrice, elektroniku, odjeću, namještaj, hranu, igračke, nakit... Danas Amazon.com zapošljava 117.300 ljudi širom svijeta. Suradnici Bezosa opisuju kao detaljima opsjednutog mikromenadžera, s blagom bipolarnom crtom.
“U jednom je trenutku bezbrižni, veseli internetski mogul, a u drugom nas kao morski pas opsjeda pitanjima o svemu, od najsitnijih detalja u ugovorima, do toga kako je citiran u Amazonovim priopćenjima za javnost”, pisao je svojedobno Portfolio.com.
Prema najavama koje cure u javnost, drugi najbolji CEO u povijesti u izboru Harvard Business Reviewa tek treba zapanjiti svijet svojim novim idejama. Prva od njih, o kojoj je Jutarnji pisao jučer, jest nova vrsta mobilne pretplate koja će biti privezana uz pametni telefon Amazona što bi na tržište trebao doći na ljeto. I koji je sam po sebi nešto sasvim posebno, zvjerka sa šest kamera kojom će se upravljati tiltanjem. Program nazvan Prime Data isprva će se pojaviti samo u SAD-u i u partnerstvu s AT&T-jem i pretplatnicima će davati pregršt beneficija: korištenje aplikacija i servisa unutar tog programa neće ulaziti u trošak paketa pretplate, a besplatno će imati pravo i na nešto medijskog sadržaja.
No, možda najvažniji potez Jeffa Bezosa je tek uspostavljeno partnerstvo s HBO-om, koje dolazi upravo u razdoblju promjene paradigme u načinu konzumacije televizijskog sadržaja. Prema ugovoru, Amazonov Prime Instant Video bit će online servis s ekskluzivnim pravom na prikazivanje prošlih HBO-ovih superuspješnih serija poput “Sopranosa” ili “Žice”. Jasno, specifičnosti ugovora nisu otkrivene javnosti, ali prema onome što se zna, zasad pokriva samo teritorij Sjedinjenih Američkih Država, a Amazon je dobio ekskluzivno pravo na prikazivanje svih sezona serija kao što su “Sopranosi”, “Dva metra pod zemljom”, “Žica”, “Big Love”, “Deadwood”, i druge.
Ovo je prvi put da je HBO pustio svoj mukom stečeni originalni sadržaj na isključivo online streaming platformu baziranu na pretplati i označava veliku pobjedu Amazona nad rivalom Netflixom (koji, doduše, vodi u jednoj drugoj kategoriji - proizvodnji vlastitih serija). Sav program ostat će i na svim HBO-ovim platformama, uključujući i HBO Go (streaming servis dostupan pretplatnicima na kojemu se može gledati više od 1700 naslova, uključujući i svaku epizodu HBO-ovih serija). HBO Go također će postati dostupan na Amazone Fire TV-u.
Nove serije koje se upravo prikazuju na HBO-u (“Girls”, “Mreža”, “Veep”) također će u nekom trenutku postati dostupne na Amazon Prime Instant Videu, ali tek tri godine nakon prikazivanja na matičnoj mreži. “HBO-ov originalni sadržaj je jedan od najpopularnijih na Amazon Instant Videu - naši korisnici obožavaju gledati te emisije. Sada će pretplatnici Primea moći uživati u kolekciji genijalnih HBO-ovih serija u neograničenim količinama, bez dodatnog troška osim članarine”, poručio je Brad Beadle, direktor za kupnju sadržaja u Amazonu.
Bezos, na treba sumnjati, neće stati na ovome, jer će Amazon proizvoditi i vlastiti sadržaj putem svoje divizije Amazon Studios. HBO pak ovaj deal vidi kao način za osnaživanje njihova baznog bizniza - širenje svog programa na Amazonovu mikrokozmos, u nadi da će to dovesti do povećanja broja HBO-ovih pretplatnika. Prve HBO-ove emisije pojavit će se na Prime Instant Videu 21. svibnja. Zbog svega ovoga, Amazon je podigao cijenu svog programa Amazon Prime sa 79 na 99 američkih dolara mjesečno. Amazon Prime je servis koji pretplatnicima daje na raspolaganje cijelu biblioteku televizijskih serija, emisija i filmova, kao i pravo na dvodnevnu dostavu proizvoda. Prema prvim podacima, korisnici se nisu osobito pobunili.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....