ZELENO U TRENDU

Gradonačelnica slavi: U Parizu više ljudi svaki dan vozi bicikl nego auto

Poslovično elegantni Parižani promijenili su navike, na zadovoljstvo socijalističke gradske uprave koja se dugo trudi ozeleniti grad
 Kiran Ridley/Afp

Stanovnici glavnog grada jedne od "najchic" nacija svijeta češće biraju bicikl nego automobil. Poslovično elegantni Parižani promijenili su svoje navike, na zadovoljstvo socijalističke uprave francuske prijestolnice koja se već godinama trudi ozeleniti grad i ukloniti zagađenje, gužve i buku s tamošnjih ulica.

Pariška gradonačelnica Anne Hidalgo, članica Socijalističke stranke, došla je na stranice svjetskog tiska još 2014. kada je proglasila rat motoriziranim vozilima. Ratovala je i s vozačima osobnih automobila i s taksistima koje je strogim mjerama uporno tjerala iz centra grada, a onda širila pješačke zone.

Njezina uprava sada tvrdi da je politika uspjela jer najnovija studija pokazuje da veći postotak građana koristi bicikle nego automobile.

Istraživači iz Pariškog regionalnog instituta, agencije za urbano planiranje, proveli su istraživanje opremajući 3337 stanovnika GPS uređajima za praćenje koje je trajalo šest mjeseci, piše britanski Times. Otkrili su da je u tom razdoblju 11 posto Parižana "u pokretu" bilo na biciklima, a samo devet posto u automobilima. Najveći je broj - 44 posto ispitanih - išao pješice dok je 34 posto biralo javni prijevoz. Drugi oblici motoriziranog prijevoza, poput motocikala, korišteni su za dva posto putovanja.

Trend biciklizma bio je još očitiji u slučaju putovanja unutar Pariza, pri čemu su automobili činili četiri posto. Bicikli su korišteni za 11 posto putovanja, javni prijevoz za 30 posto, a drugi oblici prijevoza dva posto. Zanimljivo, najpopularniji način dolaska s jednog mjesta na drugo bilo je pješačenje koje je činilo 53 posto putovanja.

Jedna druga studija, ona Nacionalnog instituta za statistiku i ekonomske studije, koja se provodila pet godina, pokazala je da samo 33,5 posto pariških kućanstava ima automobil.

U cijeloj pariškoj regiji, koja uključuje 2,16 milijuna ljudi koji žive u glavnom gradu i 10,14 milijuna koji stanuju u njegovim predgrađima, njih 65,6 posto posjedovalo je automobil.

image

Ulica Rue de Rivoli u četvrti Marais u Parizu.

Olivier Djiann/Getty Images

Ovaj trend pariška je gradska uprava izdašno poticala. Vjeruje se da je velik vjetar u leđa bila pandemija. Nakon karantene uvedene zbog covida stvari su se brzo mijenjale, a vlada je obećala dvije milijarde eura za gradnju više biciklističkih staza. Korištenje bicikla promicalo se i poticajima za tvrtke voljne uvoditi mjere kojima se ohrabruje zaposlenike da se na posao ne voze automobilima.

Ovo je velik pomak za Pariz, piše Times, podsjećajući da je Pariz bio domaćin prvog auto showa koji se tamo održao 1898. godine. Tada je mladi inovator Louis Renault pokazao svoje vozilo s pogonom na benzin, a ostalo je povijest.

Međutim, i bicikli imaju dugu povijest u Francuskoj. Prva utrka Tour de France održana je 1903. godine. Međutim, u poslijeratnom razdoblju biciklizam se počeo smatrati sportom, a ne načinom prijevoza, podsjeća Times. q

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 10:38