Sve donedavno, Finska je imala prilično neobičan simbol istaknut na amblemima svojih zračnih snaga - kukasti križ i par krila.
Taj će simbol zauvijek biti neraskidivo povezan s nacističkom Njemačkom i njezinim zločinima, iako datira iz razdoblja otprije mnogo tisuća godina. No, sada je potvrđeno da je glavni stožer finskog ratnog zrakoplovstva potiho prestao koristiti taj zloglasni znak na svojim amblemima.
Promjenu je prvi uočio Teivo Teivainen sa Sveučilišta Helsinki. Upravo on je već ranije i postavio pitanje pomaže li taj znak finskim zračnim snagama.
Finske zračne snage koriste svastiku od svojega osnutka 1918. godine, nedugo nakon što je zemlja stekla svoju neovisnost i puno prije nego je nacizam poharao Europu. Sve do 1945. godine finski su avioni na sebi imali plavu svastiku na bijeloj podlozi, no to nije bilo u znak privrženosti nacističkoj Njemačkoj, iako je Finska u to vrijeme bila saveznica Njemačke.
Iako je kukasti križ po završetku Drugog svjetskog rata maknut s aviona, svastika se zadržala na amblemima, zastavama i dekoracijama nekih jedinica, uključujući uniforme, kazao je glasnogovornik finske vlade BBC-ju.
- S obzirom da se amblemi nose na uniformama, smatralo se nepraktičnim i nepotrebnim da se i dalje koristi stari amblem koji je s vremena na vrijeme znao izazvati nesporazume, rekao je glasnogovornik.
Profesor Teivainen je kazao BBC-ju da se svastike mogu naći i na zgradama u Finskoj izgrađenima u dvadesetim godinama prošlog stoljeća.
- U Finskoj vlada mišljenje da je svastika tek tamo neki ukrasni znak - što ona u nekoj mjeri i jest, kaže profesor.
Slavni finski umjetnik Akseli Gallen-Kallela koristio je svastiku na svojoj slici iz 1889.
Slikar iz doba romantizma koristio je svastiku kao dio svog dizajna za znak Reda križa slobode. Upotrijebio je križ s mnogo manjim kukama, pa je sličnost s nacističkim simbolom manje izražena. Također, taj se znak nalazi na službenoj zastavi finskog predsjednika.
No, svastika se počela povezivati s finskim zrakoplovstvom preko posve drugog čovjeka - švedskog plemića Erica von Rosena.
Grof je nosio svastiku kao osobnu amajliju. Kad je od Finske 1918. dobio avion na dar, dao je na njemu naslikati plavu svastiku. Taj Thulin Typ D bio je ujedno i prvi službeni avion finskih zračnih snaga, pa su onda i svi ostali kasniji avioni dobili plave svastike, a tako je bilo sve do 1945.
Oni koji se zalažu za daljnje korištenje tog simbola, kažu kako 1918. još nije bilo nacista, pa ni svastika na finskim avionima ne može biti povezana s nacizmom. Međutim, iako Eric von Rosen te 1918. nije imao naciste na umu, kasnije je postao vodeća figura švedskog nacionalsocijalističkog pokreta u tridesetim godinama. On je također bio i šogor njemačkog visokog časnika Hermana Göringa i Hitlerov osobni prijatelj.
Iz finskih zračnih snaga poručuju da s obzirom da se radi o von Rosenovom simbolu, svastika ostaje na zastavama nekih jedinica, ali ne i na zastavama glavnog stožera ratnog zrakoplovstva.
Profesor Teivainen rekao je da se nikada nije zalagao da se svastika u Finskoj zabrani (kao što je zabranjena u Njemačkoj). No dodao je i kako je 'obaveza vojske da štiti domovinu, a ne da štiti stari simbol koji je donio švedski grof 1918.'
Bojao se da bi zabrana mogla utjecati na stav mladih Finaca prema vojsci s obzirom da u toj zemlji još uvijek postoji obavezni vojni rok i svi mladići bivaju unovačeni.
Finski veliki susjed, Rusija, mogla bi taj simbol protumačiti kao da im je Finska još uvijek neprijatelj i, najvažnije, to bi moglo utjecati na potporu ostalih zapadnih zemalja neutralnoj Finskoj ako se ikada opet nađe u nekoj opasnosti.
I dok se na amblemu finske Akademije zračnih snaga još uvijek nalazi svastika - iznad koje je propeler - najnoviji potez glavnog stožera pokazuje da su spremni odmaknuti se od grofa von Rosena i njegove plave i bijele svastike.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....