POVIJESNA ODLUKA

EU uvodi visoke carine na uvoz kineskih električnih automobila

Vrijednosni lanac BEV-ova u Kini ostvaruje korist od nepoštenog subvencioniranja što može dovesti do štete proizvođačima električnih vozila iz EU-a
 Str/Afp

Europska je komisija danas, devet mjeseci nakon pokretanja antisubvencijskog ispitnog postupka po službenoj dužnosti, uvela privremene kompenzacijske pristojbe na uvoz električnih vozila na baterije iz Kine, priopćeno je danas.

Komisija je na temelju ispitnog postupka zaključila da vrijednosni lanac BEV-ova u Kini ostvaruje korist od nepoštenog subvencioniranja što može dovesti do gospodarske štete proizvođačima električnih vozila iz EU-a. U ispitnom postupku ispitane su i vjerojatne posljedice i učinak tih mjera na uvoznike, korisnike i potrošače električnih vozila u EU-u, priopćeno je iz Komisije.

Savjetovanja s kineskom vladom intenzivirala su se posljednjih tjedana nakon razmjene mišljenja između izvršnog potpredsjednika Valdisa Dombrovskisa i kineskog ministra trgovine Wanga Wentaoa. Kontakti se nastavljaju na tehničkoj razini s ciljem postizanja rješenja usklađenog s WTO-om, kojim se na odgovarajući način rješavaju problemi koje je izrazila Europska unija. Svi dogovoreni rezultati ispitnog postupka moraju biti učinkoviti u rješavanju utvrđenih štetnih oblika subvencioniranja, dodaje se u priopćenju.

Pojedinačne tarife koje se primjenjuju na tri kineska proizvođača u uzorku su:

BYD: 17,4%;

Geely: 19,9%;

SAIC: 37,6%.

Drugi proizvođači u Kini, koji su surađivali u ispitnom postupku, ali nisu bili uključeni u uzorak, podliježu ponderiranoj prosječnoj carini od 20,8 %. Carina za ostale tvrtke koje ne surađuju iznosi 37,6 posto.

U usporedbi sa stopama objavljenima 12. lipnja 2024., privremene su pristojbe blago prilagođene prema dolje na temelju komentara o točnosti izračuna koje su dostavile zainteresirane strane.

Ove privremene pristojbe primjenjivat će se od 5. srpnja 2024., u trajanju od najviše četiri mjeseca. Unutar tog vremenskog okvira mora se donijeti konačna odluka o konačnim tarifama, glasovanjem država članica EU-a. Kada se usvoji, ova bi odluka bila konačna na razdoblje od pet godina.

4. listopada 2023. Komisija je službeno pokrenula antisubvencijsko ispitivanje po službenoj dužnosti o uvozu baterijskih električnih vozila za putnike podrijetlom iz Kine. Takva se istraga mora zaključiti u roku od najviše 13 mjeseci od pokretanja. Konačne mjere moraju se uvesti najkasnije 4 mjeseca nakon uvođenja privremenih pristojbi. Privremene kompenzacijske pristojbe osigurane su jamstvom (u obliku koji odlučuje carina u svakoj državi članici) i mogu se naplatiti pod određenim okolnostima samo kada je donesena odluka o uvođenju konačnih pristojbi.

Nakon redovnog postupka trgovinske zaštite, države članice će glasovati o privremenim mjerama, pisanim postupkom i običnom većinom, najkasnije 14 dana nakon objave privremenih mjera u Službenom listu. Ovo glasovanje slijedit će takozvani savjetodavni postupak.

Podsjetimo, ovu je istragu najavila predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen 13. rujna 2023. tijekom svog govora o stanju Europske unije. Ta se odluka temeljila na rastućoj zabrinutosti utemeljenoj na dokazima o nedavnom i brzom porastu jeftinog izvoza električnih vozila koja dolaze iz Kine u EU.

- Komisija slijedi stroge pravne procedure u skladu s pravilima EU-a i WTO-a, dopuštajući svim zainteresiranim stranama, uključujući kinesku vladu i tvrtke/izvoznike, da iznesu svoje komentare, dokaze i argumente, ističe se u priopćenju Europske komisije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 16:15