THE LIFT - SLOBODAN SHOW

BIZARAN POKUŠAJ ISKUPLJIVANJA Srbi nasred Kosova izvode mjuzikl o Slobi Miloševiću, Albanci se pitaju što je sljedeće: možda Ratkovo jezero?

Predstava 'The Lift - Slobodan Show'; Slobodan Milošević i Mirjana Marković (mala slika)
 Hazir Reka/Emil Vas / Reuters

Vesele pjesme, bučna glazba, plesovi, dječji zbor Glee Srbija, ljudi u kričavim trenirkama i sa šljokicama, a u središtu on i ona - Slobodan Milošević i Mirjana Marković, uz njihovo dvoje djece, Mariju i Marka.

Koji također plešu i pjevaju. I sve to na sceni Doma kulture u Gračanici, srpskoj enklavi na Kosovu.

Riječ je o predstavi 'The Lift - Slobodan Show' koju izvodi Narodno pozorište iz Prištine u gračaničkom egzilu.

Ipak pljesak

Prepuno gledalište, kako javljaju škrti izvještaji, burnim je pljeskom odalo priznanje glumcima, a svi su se pribojavali kako će ta kontroverzna predstava biti prihvaćena baš među Srbima s Kosova koji su i poslužili kao odskočna daska za Miloševićev politički uspon, ali i osobni pad, jer njegova politika još nije doživjela tu sudbinu. Autori tog bizarnog uratka su srpska dramaturginja Jelena Bogavac i redatelj Nenad Todorović.

Autorica te intrigantne predstave kaže da ne moralizira oko lika i djela Slobodana Miloševića, niti se određuje oko njegove 'krivice i pravice'. 'Nismo tretirali Miloševića ni kao balkanskog krvnika, niti smo ga prikazivali kao žrtveno janje. Ovo je naprosto provokativni kazališni komad', kaže Bogavac.

Prema njezinim riječima, to je predstava o 'patologiji 90-ih'.

Razočarani Jeton

No, albanski dramaturg Jeton Neziraj, ravnatelj Nacionalnog kazališta iz Prištine, razočaran je sadržajem.

'Predstava se bavi nekim problemima obitelji Milošević, a kad se govori o pravim problemima, onda se oni prikazuju kroz prizmu klišea o srpskom nacionalizmu', rekao je Neziraj za Radio Slobodnu Europu.

Prema njegovu mišljenju, uopće se ne govori o Miloševićevoj odgovornosti za ratove u bivšoj Jugoslaviji, nego se krivnja prebacuje na 'vanjske neprijatelje', 'velike sile' i 'propagandu stranih medija' što je i inače u Srbiji jedna od omiljenih teorija urote. Neziraj ističe da se 'nesrpske žrtve' uopće ne spominju, ali zato se provlači još jedna trenutačno omiljena teza u Vučićevoj Srbiji o 'Srbima kao žrtvama'.

Direktor Narodnog kazališta, Predrag Radonjić, čak Miloševićev lik uspoređuje sa sudbinom kralja Leara. 'Predstava izlazi iz ideološkog okvira, ali stvar se temelji na čistoj dramaturgiji - tragične figure.'

Radonjić kaže kako se, kad se pogleda uspon i pad Slobodana Miloševića te način na koji je skončao, 'shvati u onom dramaturškom i literarnom smislu da imamo posla s tragedijom'. Milošević je umro u haaškoj ćeliji kao ratni zločinac. Mira i sin Marko uživaju ruski azil, a kći Marija živi izolirano u Crnoj Gori.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. studeni 2024 04:21