KRCAT ORUŽJEM

Američke zračne snage primile najnoviju verziju legendarne F-15-ice: ‘Nosit će hipersonične projektile‘

‘Sa svojom velikom količinom naoružanja F-15EX bit će jedan od ključnih elemenata u našoj floti‘, poručuju iz USAF
Borbeni avion F-15EX
 Samuel King Jr./u.s Air/Zuma Press/Profimedia

Američke zračne snage (USAF) 10. ožujka primile su borbeni avion F-15EX, najnoviju inačicu vrlo uspješnog borbenog aviona koji je prvi put poletio još sredinom 1970-ih godina.

Prvi primjerak nove F-15-ice upućen je iz St. Louisa u zračnu bazu Eglin, Florida, a očekuje se da će Zračne snage uskoro početi s testiranjem novog aviona, piše Defense News.

- Ovo je veliki trenutak za Zračne snage. Sa svojom velikom količinom naoružanja i digitalnom osnovom F-15EX bit će jedan od ključnih elemenata u našoj floti i nadopunjavat će borbene avione pete generacije. Nadalje, moći će nosi i hipersonične projektile, što će ga činiti vrlo važnim faktorom u eventualnim budućim sukobima, poručio je pukovnik Sean Dorey, koji je ispred Zračnih snaga na čelu projekta uvođenja F-15EX u njihovu flotu.

image
Borbeni avion F-15EX
Tsgt. John Raven/u.s Air/Zuma Press/Profimedia

Prvi F-15EX poletio je 2. veljače, o čemu smo pisali, a samo mjesec dana kasnije već je dostavljen Zračnim snaga. Drugi primjerak trebao bi stići idućeg mjeseca, dok će preostalih šest biti isporučeno tek 2023. godine. Za prvu seriju mlažnjaka, USAF će platiti 1,2 milijarde dolara - 150 milijuna po primjerku - no ako nova verzija pouzdanog lovca ispuni očekivanja, spremno je još 21,8 milijardi dolara za još barem 144 primjeraka.

Prve prototipe zrakoplova F-15 Eagle (Orao) razvio je McDonnell Douglas još 1972, prije nego što je Boeing preuzeo tvrtku. Bili su dizajnirani s isključivom namjenom postizanja premoći u zraku - obaranju drugih zrakoplova - u čemu su se pokazali izuzetno uspješnima. Do danas su potvrđeno oborili više od 104 neprijateljska zrakoplova, dok niti jedan F-15 nije oboren u sukobu s drugim avionima. Zrakoplov su kupile i vojske Japana, Katara, Saudijske Arabije i Izraela, čiji su piloti postigli najveći broj potvrđenih obaranja.

image
Borbeni avion F-15EX
Tsgt. John Mcrell/u.s Air/Zuma Press/Profimedia

Boeing tvrdi kako bi nova verzija F-15 mogla odraditi čak 20.000 sati leta - teoretski dovoljno za 80 godina korištenja. Mogla bi nositi znatno više oružja - bombi ili protuzračnih raketa - od zrakoplova pete generacije čije je oružje uglavnom skriveno u zatvorenim spremnicima, kako bi ostali nevidljivi za radare.

image
Borbeni avion F-15EX
Samuel King Jr./u.s Air/Zuma Press/Profimedia

Novi bi F-15EX trebao ostati jeftin i koristiti opremu koja je uglavnom razvijena za unapređivanje postojećeg F-15E, poput Raytheonovog AN/APG-82 radara i novog aktivno/pasivnog sustava za obranu od projektila. Mogao bi nositi do 22 rakete zrak-zrak, a mogao bi nositi i nove hipersonične projektile i druga oružja koja su prevelika da bi stala u spremnike F-35. Koristio bi i novi “head-up display” niskog profila, razvijen za potrebe zrakoplovstva Katara, kao i višestruke nosače raketa zrak-zrak razvijene za Saudijsku Arabiju.

Osim proizvodnje za potrebe američke vojske, Boeing se nada nastaviti i s izvozom, a interes su već iskazali Indija i Izrael.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 09:30