POVLAČI SE KOSTA MINOVSKI

SMJENA U VRHU TAXI CAMMEA 'Umorio sam se, idem u mirovinu. Sve prepuštam svome sinu Vladimiru'

Kosta Minovski prvi je poduzetnik koji je iskoristio liberalizaciju tržišta i osnovao Taxi Cammeo u Rijeci, Osijeku i Zagrebu, prošao je predstečajnu nagodbu, modernizirao vozni park i sada se odlučio povući
Rijeka, 150210.Kosta Minovski vlasnik firme Cammeo taxi pokraj automobila Skoda Superb sa kojima ce poslovati po Zagrebu.Foto: Zeljko Sop / CROPIX
 Željko Šop/ CROPIX

Prepoznatljivi Cammeo taksiji uskoro će se, možda već za mjesec dana, pojaviti na ulicama svih većih gradova Hrvatske, a tijekom turističke sezone i na važnijim turističkim odredištima. Nakon uspješno okončane predstečajne nagodbe Cammeo grupa krenula u agresivnu ekspanziju, a novi taksiji na cestama će se pojaviti u sklopu projekta Taxi Cammeo Franšiza. Drugim riječima, Cammeo grupa prodavat će franšizu samostalnim obrtnicima ili tvrtkama koje su zainteresirane za obavljanje taksi djelatnosti. Nakon što plate određeni mjesečni paušal, obrtnici i njihova vozila dobit će pristup čitavom nizu usluga Cammeo grupe.

‘Know how’ paket

- Najprije, koristit će vizual i brand Cammeo. Na raspolaganju im je naš pozivni i dispečerski centar u Zagrebu koji je dostupan 24 sata dnevno i koji će primati pozive građana iz svih dijelova zemlje. Samostalni taksisti koristit će i naš zaštićeni sustav Taxi Navigator kojeg smo sami osmislili i programirali, uživat će pogodnosti jeftinijeg servisa, zamjene guma, potrošnog materijala, jeftinije gorivo, dobit će uniformu, marketinšku podršku kroz oglašavanje u vodećim medijima te prodaju oglasnog prostora na vozilima, a možemo im pružiti i usluge pranja vozila te knjigovodstva. Sa svim tim, mjesečni paušal bit će anuliran kroz pogodnosti i bakšiš zarađen za kvalitetu usluge, tako da će zapravo biti bez ikakvih troškova - objašnjava mladi Vladimir Minovski, 30-godišnji direktor Cammeo grupe, koji ovih dana preuzima vodstvo u tvrtki svog oca, Koste Minovskog. Kaže kako obrtnicima koji se odluče za suradnju s njima garantira izvrsne, iznadprosječne prihode, a uvjeren je da će broj taksi vozila u cijeloj Hrvatskoj rapidno rasti, zahvaljujući dosadašnjim pozitivinim, ali i negativnim iskustvima Cammeo grupe, koja će biti uključena u “know-how” paket.

Cammeo je na hrvatsko tržište stigao 2006. liberalizacijom taksi usluga na području Rijeke. Nakon osam godina zapošljavaju 500 ljudi, a u jednom trenutku prijetio im je i stečaj. No, u predstečajnoj nagodbi uspjeli su se dogovoriti s vjerovnicima pa tako tvrtka sada, nakon teškog razdoblja, bilježi novi rast i uredno podmiruje sve svoje obaveze prema državi i vjerovnicima, te su prošle godine prevezli čak 6,5 milijuna putnika!

Tvrtku je osnovao Kosta Minovski, makedonski poduzetnik koji je još 80-ih otišao iz domovine u potrazi za boljim životom.

- Prosječna plaća u Makedoniji bila je 200-300 maraka, a kao konobar u sezoni na Jadranu mogao sam zaraditi i do 1500 maraka. Meni se tada Hrvatska činila poput Švicarske - objašnjava svoje početke Minovski. No, nakon nekoliko godina shvatio je da se od konobarenja u Dalmaciji živi samo sezonski, a on je htio stalni izvor prihoda. Stoga je otišao u Beč gdje je godinama radio kao taksist. Pokušao je taksirati i u Makedoniji, postavivši prvi lanac taksija u toj zemlji, no taj projekt nije uspio zbog niskog standarda Makedonaca, ali i zbog odluke da se presele u Hrvatsku.

Stoga je 1998. definitivno preselio u Dalmaciju, te na širem splitskom području otvorio lanac fast-food restorana. Ipak, njegov poslovni i životni san bili su taksiji, zbog čega je sav nakupljeni kapital 2006. odlučio investirati u dotad potpuno nepoznat posao - veliku tvrtku koja bi se bavila taksi uslugama. Prije toga u više su navrata, od 1998., pokušali doći do koncesija za taksiranje na području Splita, no svaki put su bili odbijeni uz objašnjenja da u Splitu postoji dovoljno taksija.

Tomislav Kristo / CROPIX
Zagreb, 200411.Laniste.Tvrtka Taxi Cammeo predstavila je svojih taksi 150 vozila sa vozacima na parkiralistu ispred Arene Zagreb. Time je najavljen pocetak pruzanja usluge prijevoza na podrucju grada Zagreba zakazan za 22.04. ove godine.Na slici: Vlado Minovski i Kosta Minovski - sin vlasnika i vlasnik tvrtke Taxi Cammeo.Foto: Tomislav Kristo / CROPIX

Vladimir i Kosta Minovski

Taksi revolucija

Dotada, taksi usluge na području cijele Hrvatske pružali su samostalni obrtnici koji bi od jedinica lokalne samouprave dobili dozvole, a zatim u svojim automobilima vozili ljude i pokušali zaraditi. Taksi obrtnici bili su obilježeni brojnim stigmama. Osim što je kao pravilo vrijedilo da je taksi samo za one najdubljeg džepa, zbog čega su imali vrlo malo posla, u većim gradovima gotovo ih se uvijek doživljavalo kao “muteže i lopuže”, koji žele zaraditi na dvije-tri vožnje dnevno te kradu i varaju na lažnim taksimetrima ili predugačkim rutama.

Minovski je odlučio promijeniti način na koji javnost gleda taksiste.

- Kad sam došao na tržište, neki veliki, danas nažalost i pokojni ljudi, rekli su mi da ništa više neće biti kao prije. To se pokazalo istinitim - kazuje Minovski.

Taksi revolucija počela je relativno tiho, u Rijeci, gdje je Cammeo počeo s 12 vozila i jednim minibusom. Momentalno je izazvao kaos na lokalnom tržištu jer je vožnje unutar pet kilometara, koje su dotad koštale od 50 pa do čak 70 kuna, počeo naplaćivati svega trinaest kuna.

Rijeka je u tom trenutku imala 10 taksija, a taksisti su se dosađivali jer je malo tko htio koristiti njihove usluge. Cammeo je brzo stekao golemu popularnost građana, call centar zatrpali su pozivi i u obitelji Minovski znali su da su na dobrom tragu.

- Postalo je jasno da su građani zainteresirani za taksije, ali po pristupačnim cijenama. Postali smo isplativiji od autobusne karte, naročito kada bi nekoliko studenata podijelilo trošak taksija - objašnjava.

Firmu je Kosta vodio kao obiteljski biznis. U call centru radili su sin i kćer, a poslovnim knjigama upravljala je žena. Osim što su stekli naklonost građana, Minovski su brzo naučili da “stari” taksisti neće baš tako lako prihvatiti nove uvjete poslovanja.

Napadi i prijetnje

- Bilo je svega. Napadali su naše vozače, prijetili, razbijali vozila, slali nam inspekcije, no mi smo se držali svoje politike rada. Sva vozila bila su jednaka i imala jednaku opremu. Svi vozači imali su besprijekorne uniforme, bili uredni i obrijani, te su otvarali vrata strankama. Uveli smo novi standard na tržište, a uskoro smo dobili najprije još četiri, zatim dodatne četiri dozvole. Naposljetku smo imali 24 taksi vozila i 50 zaposlenih, sustav je besprijekorno funkcionirao i imali smo posla - objašnjava Vladimir Minovski.

Kostin sin godinama se profesionalno bavio košarkom, igrajući za KK Split, ali i neke europske klubove. Zahvaljajući košarkaškom angažmanu u mladoj reprezentaciji čak je uspio, kao vrhunski sportaš, dobiti i hrvatsku domovnicu. No, osim što je tu stekao kondiciju i dokumente, košarka je u njega usadila strast prema mjerenju, analitici i računanju. Stoga je vrlo brzo počeo razmišljati kako unaprijediti sustav očeve tvrtke, a jedan od prvih poteza bio je da sustav komunikacije s vozačima putem mobitela kroz sustav virtualne privatne mreže (VPN) zamijeni učinkovitijim Motorolama. Kad je to upalilo, Kosta je shvatio da može imati povjerenje u poslovne odluke svog sina i uputio ga je na “poseban zadatak”.

Tako je 2010. Vladimir dobio zadatak sve naučeno u Rijeci ponoviti u Osijeku, koji je tada imao samo dva taksista. Kada je stigao, lokalni političari smijali su mu se u lice.

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 18:44