ZAGREB - Teška se nesreća sručila na Zelovo. Ljudi su prijavili da selom šeće crni đavo. Pojavio se bosonog prije tri tjedna, pričaju oni što su ga vidjeli, pa sad sav dlakav i prljav svađa poštene i bogobojazne ljude. Dok selo spava, on mangupski jezdi vrtačama i u mraku šapuće lakovjernima u uho. Ukazao se babi Mari dok je vadila vodu iz bunara. Stipe ga je vidio među ovacama. Pričaju da rep mu se vije na vjetru dok susjeda okreće protiv susjeda. Brata protiv brata.
Teško da će im pomoći i sveti Vid, koji je zaštitnik sela, zdravih očiju i rijeka. U njegovoj crkvi, što s vrha brda gleda na selo, već dugo nema mira. A bogami ni popa. A kad popa nema, đavo kolo vodi.
Plati pa slušaj
Ovakve i slične priče kolaju po splitskom zaleđu. Ispričat će vam ih svatko uz čašicu rakije i cigaretu. Posebno ako ih vi platite. No kad me stara, sramežljivo asfaltirana cesta urezana u brdo iz Hrvaca odvela put Zelova, lako mi je bilo povjerovati u priče o nečastivom. Ovdje, na osamsto i kusur metara nadmorske visine, leži selo zavijeno u maglu što ju je netko davno razmazao vrhom Svilaje. Kraj je pust i surov, a dosadnu i gustu kišu rastjeruju orkanski udari bure. Hladno je i miriše na snijeg.
Don Matislav Vilić, župnik zelovski, zavadio je selo. Ovdje su ljudi vazda bili složni, objašnjava mi Ante Marović, a sada su na sto muka i podijeljeni.
Kakav je čovjek don Mate, pitam.
- Ni grub niti sirov, nego lija - kaže mi Antin susjed Ivan Gabrić. Zbog “lije u kokošinjcu” sada je selo podijeljeno na dva tabora: one koji podržavaju župnika i one koji ga protjeruju.
Ustanici redaju optužbe: krade nam drva, pali vunu u šumi i proklinje stare ljude koji ga se boje. Služi misu kad on to želi, ne drži vjeronauk. Ako mu se prohtije, odbija dati bolesničko pomazanje, a jedino oko čega se brine je njegovo stado ovaca i krava. Pokušao je ukrasti 20 tisuća australskih dolara što smo ih mi Zelovljani dobili za nova crkvena zvona.
Don Mate i njegovi uzvraćaju: to je neradnička banda lijenih narkomana. Po vrtačama sade marihuanu, prijete da će me ubiti puškama i bacaju bombe po selu. Oni su lažni ratni invalidi i lokalni šerifi.
Pa zar je moguće da Zelovljani sade marihuanu umjesto svog nadaleko poznatog krumpira?
- Nema šanse. Pa krumpir iz Zelova je okrugao i velik kao grudi mladih Sinjanki, a jednako sladak pod jezikom - kažu mi oni koji se razumiju.
Neki su mještani optužili don Matu da od župljana više voli svoje ovce.
- Moje su ovce pametnije od mojih župljana - odgovara im on.
Drugi su don Mati promijenili bravu na crkvi i protjerali ga iz sela. On se vratio.
- Po naredbi samog Vatikana - objasnio im je.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....