VELIKA BITKA ZA KORISNIKE

PIŠE NENAD POLIMAC Netflix: Ono što mi radimo drugi će raditi za 10 godina

Netflix želi biti korak ispred. uvjeren je da će daleke 2025. filmovi u kina istodobno kad i u online videoteke. S time se ciljem upustio u produkciju filmova.
 GettyImages

Oada se u nedjelju doznalo da najmoćnija američka videoteka i sve zapaženiji proizvođač originalnih sadržaja Netflix nije obnovio ugovor s kompanijom Epix, koja drži prava na hit serijale kao što su “Igre gladi” i “Transformeri”, cijena njegovih dionica na Wall Streetu nešto se malo zatresla, što je bio motiv da Ted Sarandos, Netflixov glavni šef za nabavu novih naslova, pojasni situaciju: “Ugovor nismo obnavljali jer se držimo načela ekskluzivnosti. Epix je te iste filmove u isto vrijeme nudio i na drugim platformama, a to nije naša poslovna strategija. U pripremi imamo niz ne samo serija nego i filmova koje ćete moći vidjeti isključivo na Netflixu. Naša kompanija nije samo obična streaming videoteka, tu se nudi ono čega drugdje nema.”

Netflix je sklopio ugovor s Epixom prije pet godina, kada mu je trebalo novih naslova i kada se nije u tolikoj mjeri držao načela ekskluzivnosti Osim toga, tada je upravo prestao njegov ugovor sa Starzom, kablovskom mrežom koja je nudila pregršt atraktivnih sadržaja (serije “Spartak”, mini-serija “Stupovi zemlje”), i Epixova riznica itekako im je dobro došla. Sada je njihov ugovor preuzeo Hulu, joint venture nekoliko TV mreža, i podjario glasine da je Netflixova pozicija ipak donekle ugrožena, pogotovo stoga što se i Amazon Instant Video, odvojak najmoćnijeg internetskog dućana, razvio u razmjerno ozbiljnog proizvođača sadržaja (njegova serija “Transparent” s Jeffreyjem Tamborom ove je godine nominirana za sedam nagrada Emmy, a dobila je i jedan Zlatni globus). Netflix je i dalje najjači, ima oko 65 i pol milijuna pretplatnika (od toga 23 i pol milijuna izvan Amerike), no očito je da je borba za online video korisnike stigla do točke usijanja. Ipak, pitanje je koliko je Netflix uistinu ugrožen time što mu je Hulu preoteo Epix?

foto: Getty Images

Velika šestorka

Ponajprije, Epix je distributerska kuća u vlasništvu MGM-a, Lionsgatea i Paramounta koji na holivudskom nebu ne predstavljaju sam plafon. MGM je neprestano pred stečajem i nikad ne znate na koje od svojih atraktivnih franšiza (serijal o Jamesu Bondu i Hobitima) uistinu ima prava, Lionsgate je kompanija srednjeg ranga koja je ojačala kupnjom Summit Entertainmenta (serijal “Sumrak saga”), ali je još uvijek ne smatraju pripadnikom velike šestorke, tzv. holivudskih “majora”. Paramount je definitivno među njima, ali obično na začelju po ukupnim prihodima, a povremeno ga pretekne čak i Lionsgate. Prema tome, ono što nude te tri kompanije nije baš presudno po poslovanje Netflixa, koji trenutačno ima neke druge adute.

Najvažniji od njih je ekskluzivni ugovor s Disneyjem, sklopljen još 2012., ali koji stupa na snagu tek naredne godine, jer tada istječe aktualna Disneyjeva obaveza prema Starzu. Naravno da je Starz htio produžiti ugovor, međutim, Netflix je naprosto dao bolju ponudu, ništa nije zvanično, no govorka se da je u pitanju svota od 900 milijuna dolara za razdoblje od tri godine. Netflix će moći prikazati svaki novi Disneyjev film osam mjeseci nakon njegove premijere, što je znatno povoljnije nego dosad, kada su holivudski “majori” uvjetovali odmak od minimalno godinu dana da bi nesmetano eksploatirali svoje naslove na kino i DVD (odnosno blu-ray) tržištu. Budući da Disney u svom okrilju ima i Pixar, Marvel Film Studios i Lucas Film, jasno je o kakvom je atraktivnom paketu riječ. Nove nastavke i odvojke “Ratova zvijezda” moći ćete gledati samo na Netflixu, ali ne i na Huluu i Amazon Instant Videu.

Netflix je već promijenio profil američke televizije time što je čitavu sezonu svojih serija učinio dostupnim pretplatnicima u istom danu. Valjda ste zamijetili da pojedine epizode njegovih serija katkad uopće nemaju cliffhangera, napetih završnica koje vas tjeraju da jedva iščekujete naredni nastavak: to je postalo besmisleno u uvjetima kad tijekom jedne večeri - ovisno o slobodnom vremena - možete odgledati bar pola sezone.

Strpljivi šefovi

Također, njegovi šefovi vrlo su strpljivi kada je u pitanju odaziv gledatelja: u svijetu klasične televizije neka se serija ukine već nakon druge ili treće epizode, jer je očito da ne privlači publiku. Netflix joj daje šansu da miruje i po nekoliko mjeseci i tek kasnije stekne poklonike. To je kao u dućanu gdje roba može dugo biti izložena na polici, da bi zatim u povoljnim okolnostima i zahvaljujući dobrim usmenim preporukama ipak našla vjerne kupce.

Netlix je uvjeren da će za deset godina sve nacionalne i kablovske TV mreže postupati na isti način, a nada se još nečemu: kao što je uspio ishoditi od Disneyja smanjeni vremenski odmak za emitiranje naslova koji će po svoj prilici postati megahitovi, uvjeren je da će daleke 2025. filmovi u kina istodobno kad i u online videoteke. U tom se cilju upustio u produkciju filmova, od kojih je prvi, “Zvijer bez nacije”, imao premijeru ovih dana na venecijanskom festivalu. Režirao ga je Cary Fukunaga, proslavljen, između ostalog, po prvoj sezoni “Pravog detektiva”, on sam je otkupio prava na roman Uzodiñma Iweale nakon što su u Hollywoodu procijenili da film o djeci vojnicima u Africi nema tržišnog potencijala, a jedina zvijezda u glumačkoj postavi je Angloafrikanac Idris Elba. Film je koštao šest milijuna dolara, Netflix ga je platio 12 milijuna i bit će istodobno dostupan kako na njegovoj platformi tako i u kinima. Dakako ne svima, veliki prikazivački lanci nisu htjeli ni čuti za film koji možete pogledati na malom ekranu kad i u njihovim dvoranama, no u Netflixu su uvjereni da će se ta praksa uskoro promijeniti. Također se nadaju da će film izboriti poneku nominaciju za Oscara, uostalom, njihove serije “Kuća od karata” i “Narančasto je nova crna” odlično su kotirale u borbi za televizijske nagrade.

Netflixova filmska produkcija tek se zahuktava, uskoro će premijera nastavka “Tigra i zmaja” naslovljenog “Zelena legenda” (redatelj je majstor akcijske koreografije Yuen Woo-ping, a od izvorne glumačke postave tu je samo Michelle Yeoh), Adam Sandler za njih snima čak dva filma, najprije vestern komediju “Smiješnih 6”, Ricky Gervais sam će režirati također komediju “Specijalni dopisnici”, a svakako je najveća atrakcija satira “Ratni stroj” s Bradom Pittom koju potpisuje Australac David Michôd (“Životinjsko carstvo”, “Rover”), ironična zafrkancija na američku vojnu prisutnost u Afganistanu. Nijedan od tih filmskih projekata nema preveliki budžet, pa si Netflix glatko može priuštiti samo TV premijeru i skromnu promociju u kinima. Njihov su zasad najlakši plijen nezavisni filmovi, pogotovo oni s etiketom festivala u Sundanceu, no proći će bar desetljeće prije no što se dočepaju holivudske produkcije skuplje od 50 milijuna dolara koja bi imala istovremenu kino i TV premijeru. Da bi se to dogodilo, treba se štošta promijeniti u pravilima ponašanja u filmskom biznisu.

foto: Getty Images

Mala tržišta

Iako se još donedavno govorkalo o unifikaciji uvjeta filmske i TV ponude, zamišljalo se prosječnog korisnika internetskih usluga koji u svom kućnom kinu može pogledati ama baš sve što je trenutačno aktualno, očito se situacija ne razvija u tom smjeru. Da bi to danas bio u mogućnosti, korisnik će morati uzeti godišnju pretplatu na Netflix, Hulu, Amazon Instant Video i tko zna koliko još ponuđača filmske i televizijske zabave. Dakako, riječ je samo o Americi. U Europi je situacija drukčija, Netflixove serije prodaju posve drugi distributeri (“Kuća od karata” stigla je na HRT zahvaljujući Sonyju), a najveća američka online videoteka uopće nije zainteresirana za mala tržišta poput hrvatskog nego samo velika kao što su Skandinavija, Njemačka, Italija i Francuska. Usprkos inicijativi Europske unije da se videosadržaji svima nude pod istim uvjetima, reklo bi se da se krećemo ususret kaosu a ne raju za ljubitelje filmova i televizijskih serija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. rujan 2024 23:27