NAUTIČKA PATROLA

MARINA VRSAR Na mjestu gdje je Casanova dvaput ljubio nastala je ova sjajna marina

 

Gumenjak nas oblijeće i sprema na mir gatova, koji su u prepuni. Brod se veže uz osmijeh mornara, a dokumenti na recepciji dobrohotnosti. Marina Vrsar osvojila nas je u samom startu. Što i ne čudi. Jer, ovo nije obična marina. Ovo je marina - zajednice...

Vlasnik je, naime, općina Vrsar, odnosno komunalno poduzeće Montraker, koje je osnovano 1997. godine, nakon što se Vrsar odvojio od Poreča. Ime dobiva po nazivu staroga kamenoloma, jednog od obilježja grada. U početku je aktivnost poduzeća ograničena na održavanje zelenih gradskih površina i održavanje njegove čistoće. No, već 1999. godine započinje se s planovima i pripremama za ostvarenje dvaju najvećih projekata: luka nautičkog turizma u Vrsaru i luka nautičkog turizma u Funtani.

Prihvat jahti

Prirodno je zaštićena otokom Sv. Juraj na kojem se nalazi istoimena romanička crkva. Marina ima 200 vezova u moru i 40 vezova na suhom. S obzirom na to da je dubina plovnog puta i vezova od 4 do 14 m, omogućen je prihvat jahti i do 50 metara dužine...

- Razmišljalo se o marini već krajem 80-ih godina; postoje zapisnici savjeta mjesnih zajednica gdje su već bile rasprave o tome, postojali su i neki nacrti...

No, marina je napravljena 2001. godine, to je bilo uz pomoć banke, uz pomoć općine kao vlasnika i nakon toga se je krenulo u ozbiljnu priču. Prvo se napravio lukobran, pa su se stavili tamo pontoni, to se polako naplaćivalo i onda se širilo dalje, krenula je izgradnja polivalentnih objekata i svih pratećih sadržaja potrebnih za efikasno funkcioniranje - započinje neobičnu nautičku priču direktor marine, Armido Gerometta. Uz Vrsar je, inače, malo potom krenula i izgradnja marine u Funtani, udaljene tek nekoliko nautičkih milja, što je bilo zanimljivo, ali pokazat će se, i vrlo efikasno rješenje, s obzirom na to da obje marine danas broje maksimalan broj vezova...

Srđan Vrančić / CROPIX
Armido Gerometta

No, vratimo se Vrsaru, koji uz funkcionalnost te unikatnu upravljačku strukturu, nudi još nekoliko etiketa izvrsnosti: sanitarni čvorovi među najboljima su na cijelom Jadranu, cijela je marina vrlo čista i uredna, servisni centar s dizalicom iznimno efikasan, a uz to Vrsar se diči i hortikulturalnim rješenjima:

Palme i masline

- Upravo prolazimo pored tropskih palmi, koje su posađene čim smo krenuli s izgradnjom marine, znajući da sporo rastu, a usto smo posadili i 300-tinjak maslina, od čijih plodova radimo ulje koje poklanjamo gostima. Nadalje, dičimo se jedinstvenim skulpturama izvedenim od strane istarske umjetnice, koje se svojevrsno i nadovezuju na Park skulptura Dušana Džamonje i nalaze se u Vrsaru, a postavili smo i tzv. pametnu klupu za punjenje mobitela - vidno je ponosan Gerometta, dičeći se, međutim, s dvije posebne atrakcije:

- Ovo je splav za čišćenje muringa - pokazuje na zanimljiv koncept viđen samo u Vrsaru i dodaje: - to smo naručili u Jagodu blizu Nove Gorice. Radi se o patentu koji mora imati i plovidbenu dozvolu, a njime godišnje čistimo muringe ovdje i u Funtani, brinući dodatno o čistoći i našim gostima...

Najpozitivnije je, pak, impresije izazvao radnički korpus. Ovdje, naime, tijekom ljeta rade, odnosno svoj posao praktično uče, studenti pomorstva, a određeni su poslovi vezani uz socijalno značenje Montrakera u Vrsaru.

- Iskreno, možda imamo i više zaposlenih nego što nam treba. Ali bolje i tako, neka ljudi rade, nitko ovdje, uostalom, ne leži primajući plaću. Svaki je radnik dobrodošao i svaki zna svoj opis posla. Time potičemo pad nezaposlenosti u općini, a ujedno istodobno i gostima pružamo dodatnu uslugu - zaključuje priču Arbido Gerometta.

Srđan Vrančić / CROPIX

Povijest

Od vrsarskog kamena, poznate pietre di Orsera, dizali su se nekad venecijanske palače, mostovi i crkve. Tu su dolazili onodobni poznati kipari (Leonardo Tagliapietra, Antonio Rizzo, kasnije, eto, i Džamonja), a zapisano je također da je Vrsar 1177. godine pohodio papa Aleksandar III.

Mnogo kasnije, ovdje je u dva navrata uplovio i famozni avanturist Giacomo Casanova. Sada uplovljavaju neki drugi gosti. No, i njima je gušt gotovo jednak. Zavodnički pogled na Vrsar po ulasku u vrsarsku luku, uostalom, silno podsjeća na Casanovu. Poput Casanove, Vrsar i njegova marina jednako zavodnički djeluju na sve koji ovdje jednom vežu konop na bitvu.

- Totalno drukčiji od drugih - vrti se negdje u pozadini. Kao lajtmotiv i himna marine, doista potpuno drukčije od gotovo svih koje smo dosad sreli...

Upoznali smo se u Koversadi i zaljubili u hrvatsku obalu

Srđan Vrančić / CROPIX

Monika i Alfred Schmiedmaier u Hrvatskoj ljetuju okruglih 40 godina. Od 1978. godine. S njima je na brodu uvijek bio pas pa tako i sada, “Charly je peti po redu iste vrste. Prije njega su bili Konrad, Hakon, Sebastijan, a prvi je bio Herkules”, smiju se Schmiedmaieri dok štenac Charly zaokuplja svu pažnju prolaznika u marini. “Ovdje smo 18 godina, a tu u Koversadi smo se upoznali i zaljubili u hrvatsku obalu.” Tada je njihovo plovilo bio mali gumenjak, a s godinama je gumenjak postao brod, pa sve veći.

“Ovo nam je posljednji brod i Vrsar naša posljednja marina.” Riječi hvale idu čitavom osoblju marine, a posebno glavnome mornaru Franku. “Strašno je sposoban, ma svi su odlični.” Neusporedivo im je kažu bolja usluga u Vrsaru nego u Dalmaciji. “Volimo i Trogir i Biograd, otoke, Skradin, Split... ali Istra je više europska, a Dalmacija je malo više nacionalistička. To nam se ne sviđa.” Obožavaju čisto more, a Alfred je do prije godinu dana sa svojim šogorom i ronio na boce. “Nekad smo znali i loviti ribu na udice, sada ipak radije uživamo u restoranu. U Vrsaru ima odličnih restorana, ali najviše volimo ovaj u marini.”

Godinama promatraju kako se mjesto razvija skupa s marinom i kažu da je sve veća i bolja ponuda. “Nije kao u drugim mjestima gdje se samo gradi bez obzira na sve. Ovdje sve ima svoj sklad.” S mjestom ih veže puno uspomena i prijateljstava: “Naša prijateljica Marijana iz Vrsara se oženila za Bečanina. Znamo Blaženka, Milana, Franka... osjećamo se sigurno. Kad smo u Beču i ako je ovdje nevrijeme, možemo provjeriti što nam je s brodom preko interneta, a iz marine nam uvijek javljaju ako se nešto događa.”

“Vrsar je raj, a naš brod mali dvorac”

Srđan Vrančić / CROPIX

Kontrabasist minhenske filharmonije Holger Herrmann sa ženom Elen i kćeri Suzy već 25 godina ljetuje u Hrvatskoj od kojih je 12 proveo u marini Vrsar.

U početku su plovili čarterom po Dalmaciji, a onda su otkrili sjeverni Jadran i marinu Vrsar. “Vlastiti brod kupili smo prije sedam godina i od tada je on naš mali dvorac na moru, a Vrsar je naš mali raj.” Morske gušte s njima dijeli i 14 godina stari šnaucer Princ. Iako obožava svoj posao, što je vidljivo i s naljepnica kontrabasa po brodu, Herrmann kaže: “Tek ovdje na brodu sam slobodan. Znaš, kad sam u Münchenu jako puno radim i nikad nemam vremena za opustiti se. Ljeti kad je orkestar šest tjedana na pauzi, dođem ovdje i napunim baterije za sljedeću koncertnu sezonu.” Herrmanni u Vrsar dolaze i zimi.

“Čim imam tri dana slobodno, zaletim se ovdje pa makar i sam. To mi je samo šest sati vožnje iz Münchena. I kćer Suzy zna doći sama na vikend, ovdje ima puno prijatelja i vršnjaka.” Najdraže mu je, kaže, isploviti 15-20 minuta od Vrsara i guštati u suncu, moru i tišini. “Ovdje je jednostavno prekrasno. Često susrećemo dupine koji nas ispraćaju iz plovidbe ili se igraju oko broda.” Budući da svira u filharmoniji, Holger Herrmann je proputovao cijeli svijet. Kaže da se nigdje ne osjeća kao u Vrsaru. “Tu su moji dragi ljudi - Slavko, Branko, Pero, Marinko, Blaženko, Sandro iz Ankare... “Ovdje su ljudi odlični.”. (T. M.)

Prihvat jahti do 40 metara

Vrsar, 110818.
Brod Maslina. Marina Vrsar, Montraker.
Nauticka patola Jutarnjeg lista po Hrvatskim marinama na Jadranu.
Pregled najatraktivnijih destinacija i izbor za nagradu Zlatno sidro.
Na fotografiji: Marina Vrsar.
Foto: Srdjan Vrancic / CROPIX
Srđan Vrančić / CROPIX

Vezovi: 630 vezova za plovila do 40 m i maksimalnim gazom do 4 m, priključci za struju 220 i 380 V, 250 mjesta za plovila na kopnu, uz mogućnost smještaja 50 plovila na novom suhom doku

Usluge: pet sanitarnih čvorova te toalet za osobe s invaliditetom, usluga pranja, sušenja i glačanja rublja, trgovine, restoran, panoramski skipper bar...

Servis: dizalice do 30 tona te hydrokaret, popravak trupa, palube, jarbola i jedara...

Ekstra: čarter ponuda s vlastitom flotom

Ekskluziv: bazen s plažom od 1000 m2 i pozornicom

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 08:43