SKANDALOZAN REPORT

Nastavnici - poduzetnici: Svojim đacima drži instrukcije i unaprijed im daje kontrolne

Biznis s instrukcijama je eksplodirao. Nastavnici ih drže, učenici ih moraju uzimati da prođu razred, a više se ne moraju ni pojaviti: napisane zadaće i lektire dobivaju preko interneta
 Ronald Goršić / CROPIX

ZAGREB - Na telefonu smo s Martinom, profesoricom engleskog jezika.

- Dobar dan, znate, moje dijete je krenulo u prvi razred elektrotehničke škole na Voltinom - započinjemo razgovor. - Jako ga zanimaju svi ti tehnički predmeti, dobro mu ide matematika i sve, ali jednostavno se ne može koncentrirati na zadaće iz hrvatskog i čitanje lektire. Jel’ možete nekako pomoći? - kažemo.

Martina je učiteljica razredne nastave u jednoj zagrebačkoj školi (podaci poznati redakciji). Pronašli smo je preko portala www.moje-instrukcije.com. Jedna je od mnogih nastavnica koje svoje izvanškolske usluge nude na internetskim portalima.

- Ma znam, i ja sam profesor - tješi nas Martina. - Znam da su profesori hrvatskog jezika sve zahtjevniji što se tiče lektira.

- Ma da. Sin kaže da je to strašno - nastavljamo. - Više ne pale, kaže, ni sve one web stranice s kojih se može skinuti već napisana lektira.

- Neee. To su profesori davno prokljuvili, vjerujte. Traže da lektira i zadaća budu jedinstvene, individualno napisane. Nego, što ste rekli, u koji ono razred ide vaš sin? - pita.

- U prvi srednje. U osnovnoj se uspio izvlačiti, profesori su mu gledali kroz prste jer je bio dobar u drugim predmetima, pa ajde. Ali sada nas je strah da bi zbog toga mogao imati problema, možda čak i pasti razred - glumimo zabrinutost.

- E to je super. Ako ide u prvi razred, znači da još ne znaju koji je njegov stil pisanja, razmišljanja, pričanja. To je velika prednost jer mu ja mogu pisati sve lektire i ispričati o čemu se radi u knjizi. Mislit će da je to jednostavno njegov stil. Bit će sve u redu. Ne brinite - odgovara Martina, bez pardona, i nastavlja. - Dakle, ako je samo lektira problem, ne mora uopće dolaziti meni niti ja njemu. Nema potrebe. Ja ću vam dati svoju mail adresu. Vi mi pošaljete popis lektire koju mora pročitati, ja napišem i pošaljem mailom. To vam košta 50 kuna po komadu - ispali.

- Što, znači ne trebate se uopće sresti? Zar mu nećete prepričati knjigu pa ga ispitati malo ili tako nešto? - pitamo.

- Može i tako, ali je nepotrebno. Šteta da mu to oduzima vrijeme. Od kolega profesora znam točno na kojim detaljima love one koji nisu pročitali cijelu knjigu, nego samo sažetak. Ja ću mu poslati sve te detalje napismeno. On neka to pročita i upamti i nema šanse da ga otkriju. Ponavljam, velika je sreća što je tek krenuo u školu pa ga učitelji još ne poznaju... I ako bude trebao poduke iz engleskog, njemačkog ili za pisanje sastava, samo se javite. Na isti način mogu mu pisati zadaće - objašnjava profesorica.

Pisanje lektira i zadaća

Postoji desetak specijaliziranih portala s kojih učenik može skinuti već napisanu lektiru. Šest je portala na kojima se oglašavaju davatelji školskih instrukcija, u kojima se čak nudi i pisanje lektira i zadaća umjesto učenika. To pokazuje kolikom brzinom raste biznis instrukcija. Do prije dvije godine bila su samo dva portala preko kojih se oglašavaju instrukcije i pet za skidanje lektira. U Plavom oglasniku, ali i drugim tiskanim oglasnicima iz godine u godinu raste broj oglasa za davanje instrukcije iz svih školskih predmeta.

Fenomen instrukcija, na koje ide više od polovice hrvatskih učenika, otišao je toliko daleko da instruktori djecu podučavaju na daljinu, bez da ih vide. Odlučimo provjeriti da li ih se može i platiti na daljinu. Ili, pak, preko računa, što bi bila osnova za hitno postupanje porezne uprave. Gotovo sve instrukcije se plaćaju na ruke, u sivoj ekonomiji.

- Znate, imam još jedan mali problem. Sa suprugom živim u Delnicama već par godina, a često sam na službenom putu. Sin živi u stanu u Zagrebu s cimerima. Kako bismo se mogli dogovoriti za plaćanje? Da vam pošaljem novac poštom ili uplatim na vaš račun? - pitamo.

- Ne, nikako na račun. To ne. Poštom isto baš nije sigurno ni praktično. Pa ako vam je sin u Zagrebu, najbolje da njemu date novac. Lako se mi negdje nađemo, i to sredimo - predlaže.

- Hvala vam lijepa. Ja vam onda uskoro šaljem popis knjiga. Doviđenja! - završavamo.

Svaki drugi gimnazijalac

Istraživanja pokazuju kako gotovo svaki hrvatski učenik barem jednom tijekom osnovne i srednje škole ode na instrukcije. Svaki drugi gimnazijalac stalno ili povremeno odlazi na instrukcije.

77,3 posto učenika drugog razreda gimnazije pohađa privatne satove iz matematike

Po popularnosti slijede fizika (30,8 posto), kemija (21,1 posto) te strani jezici (18 posto)

Instrukcije iz hrvatskog jezika uzima 1,4 posto učenika, a 0,4 posto ih iz povijesti

U četvrtom razredu gimnazije smanjuje se postotak učenika koji uzimaju instrukcije iz fizike i kemije, no raste potražnja za instrukcijama iz hrvatskog jezika. Istodobno, postotak učenika koji uzimaju instrukcije iz matematike penje se na čak 87,4 posto. Instrukcije su crno tržište, neregulirano. Transakcije su uglavnom na ruke, u sivoj ekonomiji. Procjenjuje se da se godišnje okrene oko 400 milijuna kuna. Dakle, gotovo je nemoguće završiti obaveznu školu u Hrvatskoj, bez pomoći privatnih instruktora.

- Zbog lijenosti nastavnice iz osnovne škole, danas trošim 800 kuna mjesečno na instrukcije - počinje svoju priču majka dvoje zagrebačkih školaraca, maturantice gimnazije i učenika višeg razreda osnovne škole.

Kćer je u osnovnoj školi imala vrlo dobar iz engleskog. Smatrala je da joj taj predmet dosta dobro ide. Međutim, u srednjoj je školi shvatila kako joj je znanje slabije od ostalih u razredu. Ispostavilo se kako su ocjene u osnovnoj davane proizvoljno - svi su učenici te nastavnice imali vrlo dobre ili odlične ocjene, a znanje mnogih bilo je, realno, nedovoljno.

Djevojka je tek u gimnaziji shvatila koliko je lošija od drugih. Već dvije godine, dva puta tjedno, odlazi na instrukcije koje njezinu majku koštaju 70-80 kuna po satu. Da bi spriječila ponavljanje problema, majka je instrukcije dogovorila i za mlađeg sina. On također planira upisati gimnaziju. Sve to značajan je trošak za njezin kućni budžet. Primorana je plaćati instrukcije kako bi joj djeca ostala konkurentna.

Loše opće znanje

Ne postoje nikakvi mehanizmi kojima bi se kontroliralo koliko učenici realno uče, i koliko nastavnici uspješno obavljaju svoj posao. Nema nagrade za najbolje nastavnike, kao ni kazne za najgore, što najviše na svojoj koži osjete djeca. Ocjena vrlo dobar u jednoj školi nije jednaka ocjeni vrlo dobar u drugoj. Uvelike ovisi o školi i nastavniku koji ocjenjuje.

Kad učenik dođe u srednju, fakultet, ili na tržište rada, primjećuju se velike rupe u osnovnim znanjima koja su mu nastavnici trebali ugraditi u mentalni sklop.

Hrvatsku su javnost šokirali rezultati testa što su ga među kandidatima za posao, uglavnom diplomiranim ekonomistima, provele Vlatka Sakar i Nada Čakar, vlasnice revizorske kuće.

Iz osnova računovodstva od mogućih šest, u prosjeku su skupili 0,6 bodova, iz ekonomije od mogućih 12, u prosjeku zaradili 3 boda, od pet pitanja iz osnova Excela kandidati su u prosjeku znali odgovoriti na jedno i pol pitanje. Iz matematike - provjeravalo se znanje 5. razreda osnovne škole - od mogućih devet zaradili su pet bodova. Javnost su, pak, najviše šokirali rezultati ispita testa iz opće kulture i informiranosti. Amerika je otkrivena u 20. stoljeću, Sarkozy je žena, a Stradun se nalazi u Splitu, samo su neki od šokantnih odgovara koje su ponudili diplomirani ekonomisti, nakon 16 godina školovanja.

Cijeli članak pročitajte u današnjem tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 23:36