Mile Ćurković, osnivač i vlasnik Plodina , drugog po veličini nacionalnog trgovačkog lanca, na razgovor je došao iz Zagreba gdje je taj dan otvorio 67. supermarket. Ovaj markantni 50-godišnjak, po struci diplomirani ekonomist, koji inače zazire od medija, ne voli javne istupe, kamere i svjetla pozornice, bez sumnje je jedan od najuspješnijih gospodarstvenika.
U nepunih 20 godina, od 1993. kada je u Rijeci, u jednoj neuglednoj ulici šireg centra grada otvorio prvi supermarket, iskočio je u sam vrh trgovačkog biznisa. I ne namjerava stati. Ciljana brojka je stotinu prodajnih mjesta u Hrvatskoj, već sljedeće godine otvara novih deset.
- Da, želimo ponoviti ovu godinu u kojoj smo također otvorili 10 novih supermarketa, u to smo uložili 70 milijuna eura i zaposlili 600 radnika. Kada me, dakle, pitate što učiniti da se Hrvatska izvuče iz ove teške krize, mogu vam samo ponoviti vlastitu filozofiju. Formula i ključ uspjeha su investicije i zapošljavanje. Bez toga neće biti iskoraka, a govorim iz svog iskustva.
Ne voli politiku
Da zadnjih 10 godina nismo tako intenzivno investirali danas nas vjerojatno ne bi niti bilo - kaže čovjek koji je poslovno carstvo stvorio od samih temelja, bez privatizacijskih i inih formula karakterističnih za hrvatski gospodarski uzlet. Zazire od politike i ne druži se s političarima, nikada nije sponzorirao niti jednu stranku, stav mu je poznat pa mu, kaže, niti ne kucaju na vrata. Baš iz tih razloga ne želi niti dijeliti lekcije političkoj vlasti, smatra da svatko mora najbolje što može odraditi svoj posao.
- Doista sam rijetko u medijima i to samo zato što se u Hrvatskoj stvorila kriva predodžba o poduzetnicima. Prihvaćam da su neki među nama svojim neprimjerenim ponašanjem djelomično tomu krivi, ali ne prihvaćam da nas se generalizira. Sada se, priznajem, ta percepcija ipak mijenja, dolazi novo vrijeme kada će se, vjerujem, konačno iskristalizirati tko su to i kakvi su hrvatski poduzetnici - pojašnjava Ćurković, kojeg baš zbog tog samozatajnog stava ne poznaje niti većina sugrađana.
Čak niti svi zaposlenici, a na platnom popisu trenutačno ima 3000 ljudi.
Osvjedočili smo se i sami. Dok je strpljivo pozirao kameri naše fotoreporterke u jednom od svojih riječkih supermarketa, htio je odložiti kaput na info pultu. Ljubazna djelatnica rekla mu je kako to baš nije uobičajeno, a on je bez imalo ljutnje pružio gospođi ruku i rekao: ‘Oprostite, mi se ne poznajemo, ja sam predsjednik uprave’.
Ova epizoda potvrđuje riječi njegovih poznanika: “Ćurković je krajnje jednostavan čovjek, iznimne radne energije i voli anonimnost. Kreće se godinama u istom krugu ljudi, to su, kaže, oni koje je upoznao kada je 1990. iz rodnog Benkovca došao u Rijeku, kao šef poslovnice zadarskih Plodina: trgovačke firme koja je već upala u krizu i, nažalost, kao većina trgovačkih firmi iz bivšeg sustava, nije uspjela preživjeti nove tržišne uvjete poslovanja”.
Ćurković tada uzima u najam njihovov prostor i osniva novu firmu Plodine Rijeka.
Prve su mu suradnice, članice tročlane uprave, dvije žene, a među osam izvršnih direktora također ih je polovica žena. Nije, kaže, ciljano birao ženske suradnice, one su se naprosto nametnule u kadrovskoj politici kompanije kakvu primjenjuje od prvog dana.
U krizi zapošljava
- Nitko u Plodinama nije postao rukovoditelj a da nije počeo kao pripravnik. Kod nas nema osipanja rukovodnog kadra, mi smo jedan uigrani tim, u kojem je svatko odgovoran za svoj dio posla - tumači Ćurković.
Tumači kako je trgovački sektor kod nas unazad nekoliko godina prolazio put konsolidacije i dobrim dijelom se prilagodio kriznim vremenima, i u ovoj godini bilježe rast te očekuju 3 milijarde kuna prihoda. Plodine su unazad 10 godina u neprekidnom investicijskom ciklusu i to im sada omogućuje da se mogu nositi s kriznim vremenima te planirati već u sljedećoj godini daljnjih 50 milijuna eura investicija, no opet isključivo u širenje svojih prodajnih kvadrata koji će donijeti i novih 500 radnih mjesta. Ciljana područja su okolica Zagreba i priobalje.
- Došli smo do Splita, sada se širimo sve do Dubrovnika i otoka.
- A izlazaka u regiju, o čemu se već dugo špekulira?
‘Ne prodajem Plodine’
- Iskorak u regiju je jako skup, najprije se želimo još bolje učvrstiti doma. Kod takve odluke najbitniji je tajmnig, oni koji su prerano otišli preko granice loše su prošli. No isto tako je bitno ne zakasniti. Plodine, budite sigurni, zakasniti neće - kaže.
Jednako odlučno odbacuje i špekulacije o prodaji svog trgovačkog lanca. - Nisam - kaže - stvarao Plodine da bih ih prodao. Niti me zanima ništa izvan tog osnovnog bizinisa. Ako želite uspjeti morate biti fokusirani, a ako ste pritom kao i ja privatnik, onda u poslu morate biti stalno. Nemam hobije jer za to nemam vremena, nekada sam igrao košarku, no ni to više ne stižem.
Plodine su od 2007. dioničko društvo, a razlog iskoraka na burzu je pragmatičan - da budu spremni ako se pokaže potreba za prikupljanjem investicijskog kapitala. Za sada takve potrebe nema.
Ćurković najavljuje i mogućnost obnove suradnje s Narodnim trgovačkim lancem, NTL-om, kojem su Plodine 2004. bile jedan od osnivača. Nakon tri godine izišli su iz tog okruženja jer su se, tumači Ćurković, Plodine okrenule intenzivnom razvoju. O konkurenciji ne želi govoriti, kaže kako se uglavnom svi međusobno poznaju i poštuju, no svatko ima vlastiti razvojni put.
- Moj isključivi fokus su Plodine i zaposlenici za koje sam odgovoran - zaključuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....