Najnovija je borba za TV prava za najspektakularnije nogometno natjecanje na svijetu pokazala da je novo TV doba definitivno došlo u Hrvatsku. Ligu prvaka od 2012. do 2015. kupila je, praktički bez dostojnoga konkurenta u licitaciji, ArenaSport, TV kuća na platformi T-Coma. Vrijeme kad je javna televizija nudila enormnu paletu sportskih sadržaja, nepovratno je iza nas.
Sredinom devedesetih na HTV-u smo gledali sportska čudesa, od Liga petica, Wimbledona, Formule 1, NBA lige, atletskih mitinga, Moto Grand Prix utrka... A danas, uzmimo samo središnji sportski događaj dana, utakmicu Dinama i Hajduka, gledatelji hrvatske javne televizije, njih milijun i sto tisuća, neće moći gledati u svojim domovima. Nogometni derbi bit će na programu ArenaSporta dostupan u osnovnom paketu svim korisnicima MAXtv-a kojeg koristi 340 tisuća kućanstava. Ne i na konkurentskom Bnet-u koji ima oko 140 tisuća pretplatnika i nudi mnoštvo sportskih sadržaja, ali ne i ekskluzivni program ArenaSporta, dakle ni HNL.
Najbolji izbor
Nogometni konzument i hrvatski porezni obveznik može se, naravno, zapitati vodi li netko na HTV-u privatni rat protiv Hrvatske nogometne lige. Tim više što upravo svjedočimo borbi javne televizije za prava na ostatke ostataka Lige prvaka, tj. za jednu, tzv. best-pick (najbolji izbor), utakmicu srijedom. To možda ipak nije javni interes koji bi gledatelj morao podupirati iz vlastita džepa. A HNL, ma kakav bio, to možda ipak jest.
No, nogometni su konzumenti na javnoj televiziji do sada mogli vidjeti samo dva (2!) gola iz aktualne sezone Prve HNL. S jesenske utakmice Hajduk - Dinamo (1-1). Vidjet će možda još dva ili tri, točnije onoliko koliko danas na derbiju u Maksimiru bude golova. Samo u informativnim emisijama. Pravo na HNL preko Digitelove “Sportske dimenzije” za 11 milijuna kuna Udruga Prve HNL prodala je, kao što znamo, MAXtv-u.
Taj isti MAXtv od jeseni će na sva četiri programa ArenaSporta svojim pretplatnicima nuditi i sve utakmice Lige prvaka. Istina, samo će dvije, jedna utorkom, druga srijedom, biti dostupne u osnovnom paketu, sve ostale će vidjeti korisnici sportskog paketa, koji stoji između 60 i 80 kuna mjesečno. Na sportski paket MAXtv-a trenutno je pretplaćeno oko 45.000 korisnika.
U T-Comu drže da im je od jeseni Hrvatska nogometna liga donijela 20-ak tisuća novih sportskih paketa, a nadaju da će ih Ligom prvaka uvećati za još barem 30 posto. Upravo je strategija kabelskih operatera puniti svoj program atraktivnim sadržajem, što Liga prvaka svakako jest, jer ArenaSport, SportKlub... grade svoje prihode, barem zasad, manje na marketingu, a mnogo više na preplatnicima širom regije i računaju na kumulativni učinak, tj. igru velikih brojeva.
Ljudi s višedesetljetnim TV iskustvom kažu da javna televizija više ne može, a vjerojatno ni ne treba, pratiti komercijalne TV, pa utoliko smatraju da bitke za TV prava za sportske sadržaje više zapravo i nema.
- Vrijeme se dramatično promijenilo i jednostavno javne televizije, pa čak i privatne komercijalne televizije, nemaju šansi jer im nedostaje prostora. Naime, Nova TV ima jedan kanal, pa nekakav internetski portal Gol.hr , imaju i drugi program, ali taj nije sportski. Dakle, nema ekonomske logike kupovati prava za jednu utakmicu tjedno. Multinacionalne kompanije kupuju za više teritorija i za mnogo programa - kaže iskusan TV vuk, upoznat sa svim segmentima rada na televiziji, do kupovine i prodaje sadržaja.
Neiskorišteni potencijal
Konkretno, Hrvatska je televizija po jednom kolu HNL-a radila prijenos jedne utakmice, plus posebnu emisiju. A u Ligi 16 se igra 240 utakmica, dakle HTV koristi samo 14 posto potencijala HNL-a. Ista je priča HTV-a ili Nove TV s Ligom prvaka, radi se jedna utakmica, a kupi se paket.
- Kao kad biste kupili kravu, pa onda odrezali jedan šnicl i ostalo bacili. Ove sezone će na MAXtv-u od 240 utakmica HNL-a biti prenošene čak 104! Plan je da u Ligi 10 pokrivenost prijenosima bude stopostotna. Samo tako to može biti rentabilno. Kao i Liga prvaka na četiri programa istodobno u jednoj večeri. Pa će onda konzument MAXtv imati mogućnost izbora i neće morati gledati kao neki dan nezanimljivu utakmicu Benfica - Zenit, nego će okrenuti na dramu u Londonu imeđu Arsenala i Milana - govori nam naš sugovornik.
Kakva bi trebala biti strategija javne televizije u novom vremenu kojim dominiraju veletrgovci izvanrednim sportskim sadržajem, pokraj kojih ne samo naš HTV nema nikakve šanse? Francuski ChanalPlus, koji je u prethodnom ciklusu kupio prava za Ligu prvaka za 90 milijuna eura, ovih je dana istisnula prebogata katarska kuća Al Jazeera, a TV prava je, priča se, platila dvostruko više, 180 milijuna eura za 133 utakmice godišnje u iduće tri sezone. Za englesko tržište prava za Ligu prvaka kupili su zajednički Sky Sports i ITV za ukupno 400 milijuna funta. Na BBC-ju ne plaču iako su još prije 15 godina izgubili prava za Premiership i za dio utakmica engleske reprezentacije, već i dalje rade najgledaniju emisiju o engleskoj nogometnoj ligi “Match of the day” svaku subotu navečer. HTV ima nešto što nema ni jedna televizija u Hrvatskoj - najveću vrijednost koja postoji, a to je veličanstvena arhiva. S malo mašte, želje i volje mogao bi raditi najbolju nogometnu emisiju o HNL-u. Ali, kako će, kad nema ni golove, jer nije htio platiti za cijelu sezonu 30.000 eura sažetke sa svih utakmica.
- HNL je naš interes, ali kad se liga sredi, kad se bude znalo tko ispada i poslovalo uredno. Sad je ovako kako je, Udruga prvoligaša prodala je T-Comu za 11 milijuna kuna prava za HNL, mi to jednostavno nismo bili u stanju pratiti, mi smo bili spremni platiti od 6 do 8 milijuna. A zašto nemamo emisiju? Odluka je kuće bila da kad je HNL otišla na MAXtv, da nećemo reklamirati konkurenciju - objašnjava Stjepan Balog, v.d. urednika sportske redakcije HTV-a.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....