SVRGNUT S MILIJUNAŠKOG TRONA

ISPOVIJEST REGIONALNOG KRALJA TV PRODAJE 'Hvala bogu, više nisam najbogatiji Slovenac'

Sandi Češko, vlasnik kompanije Studio Moderna, koji je sagradio poslovno carstvo na televizijskoj i internetskoj prodaji Kosmodiska i madraca Dormeo diljem Europe, godinama je bio na glasu kao najbogatiji Slovenac, s imetkom od 460 milijuna eura. No ovih dana pretekla ga je tvrtka Outfit7, specijalizirana za mobilne aplikacije, teška 1,1 milijardu eura, a njegovo je bogatstvo palo na 391 milijun. Novinaru Nedjeljnoga otvoreno govori kako je doživio tu smjenu na vrhu...
 Snimili: Vjekoslav Skledar i Boris Kovačev/Cropix

Sandi Češko, kralj televizijske i internetske prodaje, tajkun s ljudskim licem, više nije najbogatiji Slovenac i treći najbogatiji čovjek na jugoistoku Europe. S trona su ga srušili Iza i Samo Login, bračni par koji se bavi mobilnim aplikacijama, a njihova tvrtka Outfit7 sada je ‘teška’ 1,1 milijardu eura, dok je Češkov Studio Moderna pao sa 460 na 391 milijun eura.

To su brojke, ali do nedavno najuspješnijeg Slovenca koji za sebe kaže da je moderni gladijator to baš previše ne uzbuđuje. Dok razgovaramo u njegovom uredu u prekrasnoj modernoj zgradi u Ljubljani, gdje sve vrvi mladim ljudima koji se bave prodajom najraznovrsnijih proizvoda, Češko nimalo ne pokazuje da je razočaran što više nije u društvu vlasnika Balkana, Ivice Todorića i Miodraga Kostića. “Malo smo pali, to je činjenica, a ove mlade kompjutoraše koji su nas prestigli poznajem. Imali smo i planove za zajedničku suradnju”, kaže mi bez imalo gorčine.

7000 zaposlenih

“Ionako, sve moje bogatstvo je tu, u firmi, stanujem u posve običnoj, građanskoj kući, nisam opterećen pojmom bogatstva. Spavam u istim hotelima u kojima sam bio i prije, moje dvije kćerke žive kao i svi ostali vršnjaci, ne ludujem za automobilima i raskoši”. Radna soba vlasnika firme koja zapošljava 7000 ljudi bila je širom otvorena, a pred njom nije bila uobičajena slika direktorskih ureda, s obaveznom tajnicom. Sve te tajničke poslove Češko obavlja sam, kao i ostali direktori u njegovoj kompaniji, i uvjerava me da je tako efikasnije. “Nikada i nisam imao tajnicu, a naša firma nema ni administraciju. Ulažemo u tehnologiju i inovacije, sve se mora odvijati direktno i brzo, a tajnice bi u tom slučaju bile samo prepreka. To je i dodatni trošak, jer ako ja imam tajnicu onda će je htjeti i moj direktor, njegov pomoćnik i već smo došli do 300 tajnica koje će ovladati firmom.”

U lijepom, ali skromno uređenom uredu koji sliči na sobe bruxelleske administracije svega je nekoliko predmeta koji su proslavili Češka. Tu je nezaobilazni Kosmodisk, u dućanu na ulazu u zgradu dominira Dormeo, a na počasnom mjestu je neka čudna sprava koja podsjeća na bicikl. Češko mi nudi da ga sastavim pritiskom na nekoliko dugmadi, ali kako mi i vlastita žena zamjera da ne znam promijeniti ni žarulju, valjda sam bio jedini koji nije uspio sastaviti to Češkovo čudo od bicikla. On je to ponosno učinio za svega nekoliko sekundi, uz naglasak da je uložio milijune u ovu inovaciju.

Danas zapošljava 7000 ljudi širom Europe, a operateri koji primaju narudžbe zarađuju i do 2000 eura. Sve je počelo u obiteljskoj firmi krajem osamdesetih, a Češko je zapravo rijedak primjer poduzetnika koji je opstao u televizijskoj i internetskoj prodaji.

“Koja je formula uspjeha”, pitam i dobivam odgovor da mu nikada ništa nije bilo dano, da se za sve morao boriti. “Kada me pitaju kako se nosim s krizom, kažem da se s njom borim otkako sam osnovao firmu. Kada smo ušli u Bugarsku došlo je do sloma ekonomije, poduzeće u Ukrajini smo osnovali u vrijeme Narančaste revolucije. Nikad nisam potpisao ni jedan ugovor koji bi mi donio sigurnost i šest mjeseci posla unaprijed. Svaki dan idem iz početka.”

Za svoju kompaniju tvrdi da nije velika u svjetskim okvirima, jer svi oni koji godišnje ‘vrte’ manje od milijarde eura ne idu u red najmoćnijih. “Za ove smo prostore ipak malo veći, ali još uvijek relativno mali na tržištu od oko 300 do 400 milijuna ljudi.” Balkanske turbulencije nisu se odrazile za Studio Moderna, gdje su zaposleni ljudi iz svih zemalja nastalih nakon raspada Jugoslavije. “Svi ti nacionalni konflikti nisu se osjećali kod nas, bili smo i ostali multinacionalno poduzeće.”

‘Nikad nisam imao vikendicu, nemam nijedan statusni simbol, ali sam u razvoj sklopivog bicikla uložio 10 milijuna eura’, kaže Češko

Televizijskom prodajom mnogi su se bavili, ali i propali. Sandi Češko nije, iako priznaje da nešto manje zarađuje nego prije. Kaže da ništa ne garantira uspjeh, a najviše je naučio od svog oca koji je davno otvorio firmu i govorio da je svaki posao koji se radi častan. “Jedino što god radiš, bio čistač na ulici ili graditelj mostova, moraš biti bolji od drugih, govorio je. To me uvijek vuklo, ta volja i ambicija da radim novo i bolje. Kada me mladi ljudi pitaju kako mogu uspjeti, kažem im da ako se ujutro ne probude s ambicijom i zadovoljstvom za nove izazove, bolje je prestati. Svi koji razmišljaju samo koliko će para zaraditi neće uspjeti.”

Tajna uspjeha

Prava revolucija i za Češka je došla kada su mnoge svjetske kompanije isključile posrednike i počele s direktnom prodajom. “Za Studio Moderna je bilo dobro što smo u tom biznisu već bili i znali kako servisirati kupca. Tu smo ispred ostalih.” Čak sedamdeset posto kupaca koji naručuju nakon TV reklama prije su bile žene između 40 i 70 godina, ali sada se i to promijenilo. Sve je više i 17-godišnjaka, pogotovo mladih kupaca, muškaraca, koji naručuju preko interneta, ali su žene ipak i dalje u većini. Najviše se traže proizvodi koji osiguravaju zdrav život ili uređaji koji štede vrijeme i novac.

“Kupcima uvijek pokušavamo objasniti inovacije u proizvodima koje nudimo. Naša je tajna uspjeha ne samo u proizvodu, već u usluzi, servisu, objašnjavanju proizvoda.”

‘Normalno je da me pretekla kompjutorska tvrtka, ali nije mi krivo. Ja osobno ionako nemam ništa, čak ni tajnicu. Sve ulažem u inovacije i tehnologiju’

Konačnu odluku koji će proizvod biti nuđen na televizijskim kanalima širom Europe već dugo vremena ne donosi Sandi Češko. Prepustio je to svom timu, a priznaje da u većini odluka ipak pogriješe.

..............................

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. rujan 2024 11:18