PRIZEMLJENI AVIONI

ŽIVOT PILOTA USRED EPIDEMIJE KORONAVIRUSA Nikola Cvetković opisao nam je kako izgleda njegov posao u trenucima kada se letovi otkazuju i nema putnika

 

“Kada čovjek radi ovaj posao, navikao je vidjeti malo aviona na zemlji, a puno u zraku. Tužno je što je sada obrnuto”, govori nam Nikola Cvetković, pilot Croatia Airlinesa, s kojim smo razgovarali u jeku pandemije koronavirusa koju njegova branša dobrano osjeća.

Diljem Europe i svijeta, zatvaraju se granice, države se proglašavaju karantenama, letovi se otkazuju. Kao i niz drugih aviokompanija, i Croatia Airlines primjenjuje reducirani red letenja, dok su 25. ožujka - sukladno Odluci o zabrani napuštanja mjesta prebivališta i stalnog boravka - obustavljeni svi letovi unutar Hrvatske. Croatia Airlines zasad povezuje Zagreb s idućih nekoliko odredišta: Frankfurt, München, Amsterdam, Bruxelles, Pariz, London Heathrow i Sarajevo.

Naglasak se trenutno, među ostalim, stavlja na repatricijske i humanitarne letove.

Zanimalo nas je kako u ovim okolnostima izgleda posao pilota.

“Radni dan nam se primarno promijenio u opsegu posla. Zbog aktualne situacije sve je manje dnevnih letova koje obavljamo”, odgovara.

Dvosjekli mač

Primjenjuje se i niz zaštitnih mjera. Oni - piloti - paze da dijelove zrakoplova koje diraju u kokpitu prethodno dobro prebrišu dezinficijensom. Izvan kokpita pak drže se preporučene udaljenosti od drugih ljudi, izbjegavaju rukovanje i daju svima više osobnog prostora.

“U zrakoplovu imamo maske i rukavice za posadu te dezinficijens. S obzirom na naše radno mjesto, a to je kokpit, dosta je nezgodno koristiti masku i rukavice ponajprije zbog toga što imamo slušalice na glavi i mikrofon. Često nam trebaju i sunčane naočale, a gumene rukavice mogu za određene dijelove i prekidače zapeti. Tako da je to dvosjekli mač, reklo bi se. Dezinficiramo radni prostor i ruke, pazimo da ne diramo lice i tu smo već mnogo napravili”, objašnjava Cvetković, koji mjere opreza primjenjuje i u privatnom segmentu svog života.

Zabrinutost

“Primarno sam smanjio interakciju s obitelji i prijateljima i pridržavam se mjera koje je donio Nacionalni stožer civilne zaštite. Obitelj je u početku bila zabrinuta, često smo se telefonski čuli, pogotovo kad je krenulo obustavljanje određenih letova, ali sve je to normalno za situaciju u kojoj se nalazimo”, pojašnjava nam.

Što se tiče straha od zaraze, ne brine se za sebe, nego za svoje bližnje.

“S obzirom na prirodu posla i velik protok ljudi u jednom danu u bliskom okruženju, koji mogu biti zaraženi, to svakako predstavlja rizik. Ali pokušavam o tome što manje razmišljati i činiti najviše što mogu da se zaštitim od moguće zaraze, a shodno tome da zaštitim i obitelj”, tvrdi.

Koliko je trenutno izazovno raditi, pitali smo ga.

“Najveći je izazov u potpunosti izbaciti bilo kakve brige koje ova situacija donosi i maksimalno se posvetiti poslu. Također, u početku pandemije dobivali smo na dnevnoj bazi nekoliko različitih mailova glede novih restrikcija i mjera kojih se moramo pridržavati što je znalo biti izazovno za pratiti”, pojašnjava. Jesu li možda grupirani u timove, primjerice poput liječnika ili farmaceuta, u smislu da je dio zaposlenika u pripravnosti za slučaj zaraze kolege.

“Temelj našeg posla počiva u timskom radu i postoje dežurstva. U pravilu je uvijek netko dežuran za slučaj da dođe do određenih promjena u prometu, bolesti članova posade i drugog”, objasnio nam je.

On se dosad, srećom, nije našao u situaciji da je bio u kontaktu s osobom koja je imala simptome potencijalne zaraze. No, objasnio nam je proceduru koja bi nastupila da se to dogodilo.

“Morao bih obavijestiti svojeg doktora opće medicine i voditelja Integralne zaštite i postupiti prema njihovim uputama. Pretpostavljam da bi testiranje, samoizolacija i karantena tada bile opcije. Sigurno mi ne bi bilo svejedno. Kada bismo mi ili kolege iz posade primijetili nekoga tko nam je sumnjiv, kabinska posada bi trebala svima u zrakoplovu podijeliti posebne formulare (Passenger locator form - PLF) da ih ispune. Nakon slijetanja navedene formulare bi članovi kabinskog osoblja predali državnom sanitarnom inspektoru, a on bi sve putnike pregledao i eventualno izdao rješenje o zdravstvenom nadzoru, a nakon toga bi se ti putnici uputili teritorijalno nadležnom epidemiologu, koji bi odredio oblik zdravstvenog nadzora”, tvrdi.

Strah putnika

Cvetković tvrdi kako su mnogi putnici trenutno u strahu i boje se zaraze.

“Tu naše kolege i kolegice u putničkoj kabini dolaze do izražaja i sve situacije smireno rješavaju kako bi spriječili eskalaciju. Primijetili smo da se povećao broj putnika koji nose maske i rukavice i da su ozbiljno shvatili sve naputke. Među kolegama nema panike i nervoze, školovani smo za krizne scenarije”, tvrdi. Pitali smo ga i što njemu prolazi kroz glavu kada je okružen velikim brojem ljudi, odnosno putnika.

“Najčešće ne razmišljam o tome da je to gomila putnika, nego da su to nečiji roditelji, brat, sestra, prijatelji, supružnici... Osjećam veliku odgovornost, ali i čast”, kaže.

Priča nam i kako izgleda situacija na aerodromima u inozemstvu.

“I u većim zračnim lukama stoje stotine parkiranih zrakoplova i to daleko većih aviokompanija koje čekaju bolje dane. Dosta neobičan i nevjerojatan prizor, koji ću, nadam se, što kraće gledati. Neki aerodromi su zatvorili i nekoliko uzletno-sletnih staza kako bi uspjeli osigurati parkirne pozicije za tako veliki broj prizemljenih zrakoplova. Uistinu nesvakidašnji prizori, koji nikome nisu ugodni za vidjeti”, govori.

Croatia Airlines kontinuirano smanjuje planirani opseg letenja

Zbog izvanrednih okolnosti uzrokovanih pandemijom koronavirusa u svijetu i Republici Hrvatskoj, Croatia Airlines od 10. ožujka kontinuirano smanjuje planirani opseg reda letenja, izvijestili je tvrtka u priopćenju.

"Nakon što je Stožer civilne zaštite donio Odluku o zabrani napuštanja mjesta prebivališta i stalnog boravka u RH, Croatia Airlines posljedično je obustavio sve letove unutar Hrvatske od 25. ožujka do 19. travnja ove godine. S početkom ljetnog reda letenja, koji vrijedi od jučer (29. ožujka) cjelokupni opseg letenja sveden je na obavljanje izravnih letova iz Zagreba u Frankfurt, Bruxelles, Amsterdam i London Heathrow kako bi se i dalje osigurala povezanost Republike Hrvatske s Europom i ostatkom svijeta, a istodobno omogućio povratak hrvatskih građana u domovinu te odlazak inozemnih državljana u njihove matične zemlje.

Na taj način nacionalni avioprijevoznik pruža i dodatnu podršku zaštiti cjelokupnog javnozdravstvenog sustava u državi. Pritom je važno istaknuti da su moguće i dodatne ad hoc izmjene u već reduciranom planu letenja, ovisno o razvoju epidemiološkog stanja u Republici Hrvatskoj i inozemstvu te preporukama hrvatskih i svjetskih javnozdravstvenih vlasti.

Croatia Airlines i u ovim izvanrednim okolnostima prioritet daje putnicima, kojima su i nadalje dostupni telefonski brojevi Kontakt centra 072 – 500 505, 0800 – 7777 i (01) 6676 555 te mail Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. Osim toga, na internetskim stranicama tvrtke www.croatiaairlines.hr redovito se objavljuju informacije o letovima koji se planiraju obaviti, kao i sve ostale važne informacije za putnike.

Treba naglasiti da će svaki putnik i svaka zrakoplovna karta biti obrađeni u skladu s prilagođenim pravilima koja je tvrtka, kao znak dobre volje prema putnicima, donijela zbog epidemije koronavirusa. Osobito je važno napomenuti da svi putnici trebaju kontaktirati prodajna mjesta Croatia Airlinesa prije datuma planiranog putovanja, što je osnovni preduvjet za dogovor oko organizacije putovanja u razdoblju nakon smirivanja epidemije.

Zbog opsežnih i konstantnih promjena u redu letenja, obavijest putnicima o otkazivanju leta može stići sa zakašnjenjem te, u rijetkim slučajevima, izostati. Croatia Airlines stoga poziva putnike da navedene informacije prate i na kompanijskoj web stranici i da se o statusu svog leta informiraju neposredno prije putovanja, s obzirom na okolnosti, a kako bi osigurali sve potrebne informacije na vrijeme", navodi se u priopćenju Croatia Airlinesa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 16:21