PROBLEMI U OSIJEKU

Zbog povijesno niskih vodostaja zavladala kriza u najvećoj riječnoj luci u Hrvatskoj: ‘Očekujemo velike gubitke‘

Zbog niskog vodostaja roba se tovari na male brodove i dovozi u luku. Dio planirane robe već se prebacuje na alternativni prijevoz
 Vlado Kos/Cropix

Povijesno niski vodostaji, koji ovoga ljeta dominiraju cijelom Europom, velike probleme uzrokuju i riječnim brodarima, pa i riječnim lukama, čija osnovna djelatnost pretovara rasutih i specijalnih tereta zbog toga biva znatno otežana.

U osječkoj Luci Tranzit, najvećoj riječnoj luci u Hrvatskoj po instaliranom kapacitetu i skladišnom prostoru, ovo su se ljeto našli pred velikim logističkim izazovima.

Dubina - jedan metar

Uslijed iznimno niskog vodostaja Drave, koja je 18. kolovoza bila na povijesno najnižoj razini - 172 cm, u Luci Tranzit morali su pribjegavati različitim metodama kako bi robu dopremili u luku. Tako su, među ostalim, na ušću Drave u Dunav više puta bili prisiljeni robu pretovarati s velikih brodova koji su doplovili Dunavom i zbog dubine gaza nisu mogli ući u još nižu Dravu na brodove s manjim gazom, te je onda u više navrata prevoziti do 13 km udaljene luke. Kao primjer stanja navodimo da je dubina Drave na ušću 19. kolovoza bila samo - jedan metar.

image
Vlado Kos/Cropix

- Radi ispunjavanja svojih ugovornih obveza prema kupcima, a bez dodatnih troškova za njih, Luka Tranzit Osijek u razdobljima niskog vodostaja, uz dozvolu nadležnih službi, pristupala je obradi plovila na za to pogodnoj lokaciji, gdje je rasterećivala prispjela plovila radi uplovljavanja u luku. Takve aktivnosti su se dešavale čak i kada su dubine za plovidbu bile samo 110 cm. To je iziskivalo izuzetne napore, operativne i financijske. Dodatni troškovi po toj osnovi u ovoj godini za Luku Tranzit Osijek već su dosad veći od 240.000 kuna - rekao je Igor Bartolović, direktor Luke Tranzit Osijek.

No, u isto vrijeme ističe i kako je "uslijed prisutnog rasta cijena energije i sirovina, pa prema tome i poremećaja u lancima dobave, došlo i do promjene strukture i dinamike roba u pretovaru, te u strukturi roba prednjači ugljen i petrol koks, troska, metali, gnojiva i žitarice", a to je onda utjecalo i na promjene u planiranoj dinamici obrade roba.

- Prihodi od usluga prijevoza i pretovara su 10 posto veći od planiranih za prvih sedam mjeseci ove godine, dok su ukupni poslovni prihodi 7 posto veći od plana. Istovremeno, došlo je i do porasta troškova od 7 posto u odnosu na plan - rekao je Bartolović i dodao kako "roba uglavnom stiže za lokalnu industriju i tvrtke, a u otpremi za Rumunjsku i Bugarsku. Međutim, ako se slaba plovnost nastavi do kraja godine, i u ovoj tvrtki očekuju značajne gubitke u odnosu na planove, jer se dio planirane robe već sada s brodskog prebacuje na željeznički i kamionski prijevoz.

Prilagodba klimi

- Luka Tranzit Osijek nije, naravno, izuzeta od ovih okolnosti, no i unatoč brojnim izazovima, od suše na koju nije moguće utjecati, do uređenja i održavanja plovnih putova, organizacijom rasterećenja plovnih objekata nastojimo osigurati kontinuitet isporuke klijentima. No, s obzirom na vidljive efekte klimatskih promjena na vodne režime te jasnu odrednicu politika EU da maksimalno iskoristi vodne putove kao jedan od ekološki najprihvatljivijih vidova transporta, uz odluke Vlade RH o značajnim ulaganjima u lučku infrastrukturu na unutarnjim vodnim putovima, smatramo da je potrebno uložiti dodatan napor u uređenje i održavanje vodnih putova te razmotriti prilagodbu istih novim klimatskim uvjetima - istaknuo je direktor tvrtke, koja djeluje u sastavu NEXE Grupe i zapošljava 69 radnika.

Dodao je i kako su potkraj lipnja sklopili novi kolektivni ugovor sa Sindikatom graditeljstva Hrvatske - sindikalnom podružnicom Luke Tranzit Osijek d.o.o., čime je povećan budžet za plaće zaposlenika, ali i sačuvana materijalna prava radnika poput božićnice, regresa, stimulacije, nagrade za ostvarene rezultate rada, potpora i darova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 02:36