ŠOK U SISKU

ZADNJI RADNI DAN RAFINERIJE SISAK? Ina gasi pogon, kreće modernizacija riječke Rafinerije od 2,5 mlrd.

U Ini tvrde kako nema govora o zatvaranju Rafinerije Sisak i otpuštanju radnika, nego o optimizaciji poslovanja
 Boris Kovačev/CROPIX

U Rafineriji Sisak jučer je započeo proces privremene obustave proizvodnje zbog isteka zaliha domaće nafte. Taj proces trajat će do 26. siječnja. U Ini tvrde da nastavak proizvodnje u Rafineriji Sisak ovisi o vanjskom okruženju odnosno kretanju cijene nafte.

Tvrde i kako nema ni govora o zatvaranju sisačke Rafinerije ni otpuštanju radnika već je riječ o uobičajenoj mjeri optimizacije poslovanja. Istovremeno, menadžment kompanije donio je odluku da će proizvodnja biti koncentrirana u riječkoj Rafineriji, gdje je nastavak prerade nafte planiran tijekom prve polovice veljače.

Istovremeno, Uprava Ine i Nadzorni odbor odobrili su pripreme za investiciju u tehnologiju obrade teških ostataka u riječkoj Rafineriji. Odnosno, odobren je početak modernizacije riječke Rafinerije, projekt vrijedan oko 400 milijuna dolara odnosno oko 2,5 milijardi kuna. Ovo je iznimno važna odluka jer su proteklih mjeseci upravo modernizacija riječke Rafinerije i sudbina one u Sisku bili među glavnim razlozima sukoba dva najveća dioničara Ine - Vlade i MOL-a.

Neisplativa obnova

U Ini neslužbeno saznajemo kako se i nadalje inzistira na činjenici da je modernizacija sisačke Rafinerije potpuno neisplativa, ali je također utvrđeno da je modernizacija riječke Rafinerije neohodna kako bi u budućnosti mogla normalno raditi te da se u nju isplati ulagati jer je u boljem stanju nego ona u Sisku.

Kada bi radovi mogli započeti, u ovom trenutku nije poznato. Prema sadašnjim procjenama, trajali bi 51 mjesec odnosno više od četiri godine. Po završetku modernizacije Rafinerija bi obrađivala manje vrijedne proizvode u visokovrijedne i utržive proizvode, pretežito dizele, što bi Rafineriji osiguralo potrebnu konkurentnost. U Ini tvrde kako bi tijekom radova proces proizvodnje u Rafineriji bio zaustavljen najviše između dva i četiri mjeseca. Stoga ne postoji opasnost da bi Hrvatska na dulje vrijeme ostala bez rafinerija.

Ugovor s Bechtelom

U sklopu tog projekta sagradilo bi se potpuno novo postrojenje za obradu teških ostataka zajedno s novom lukom. Za taj projekt odobrena je Studija utjecaja na okoliš, projekt je uvršten u Prostorni plan Primorsko-goranske županije, a s Bechtelom je Ina potpisala ugovor za licencora za tehnologiju obrade teških ostataka. Sada predstoji objavljivanje natječaja za nabavku potrebnih materijala, odabir izvoditelja ...

Zasad je upitno na koji bi se način financirao ovaj projekt. U Ini su ranije najavljivali da će ga financirati iz vlastitih sredstava, no u ovom trenutku to nije tako izvjesno. Naime, u Ini se može čuti kako je danas teško prognozirati kakva će biti financijsko stanje tvrtke u trenutku kada počne realizacija projekta te je sada teško predvidjeti hoće li Ina imati vlastitih sredstava za ovaj projekt ili će se morati zadužiti. No, bez obzira na to kada će radovi početi, sada je očito da su se Uprava Ine i Nadzorni odbor usuglasili kako je budućnost tvrtke u rafinerijskom poslu u Rijeci.

Što će pak biti s Rafinerijom u Sisku, za sada nije jasno. MOL ne odustaje od ideje o njenom zatvaranju i uspostavljanju logističkog centra, a Vlada na to ne pristaje. Dok se ne donese konačna odluka, pitanje je što će se dogoditi s domaćom naftom dok je proizvodnja u Sisku zaustavljena.

Prema dostupnim podacima, na domaćim naftnim poljima mjesečno se proizvede oko 55 tisuća tona nafte koja se potom skladišti u sisačkoj Rafineriji. U tankove u Sisku može se uskladištiti nešto više od 200 tisuća tona nafte, odnosno četveromjesečna domaća proizvodnja.

Sigurnosni problem

Prema dostupnim informacijama, nekoliko je scenarija za naftu koja će se izvaditi nakon tog roka. Postoji mogućnost da se ta nafta transportira cisternama željeznicom ili cestom u riječku Rafineriju, no to je izuzetno logistički zahtjevan proces koji je jako skup, a u slučaju prijevoza cestovnim putem postoji i veliki sigurnosni problem. Treća je varijanta da Ina prodaje sirovu naftu na tržištu.

S obzirom na to da je barel nafte koji se proizvede na domaćim poljima oko 30 dolara, to bi za Inu bio isplativ posao posebice ukoliko vrijednost nafte na tržištu poraste.

‘Ovo je tiho zatvaranje. bojImo se, 900 obitelji ostat će bez prihoda’

Posljednje kapi nafte prerađene su jučer u postrojenjima za primarnu preradu Rafinerije nafte Sisak. Zabrinuti radnici u 18 su sati napustili pogone Rafinerije, nova se sirovina ne zaprima i krajnje je neizvjesno kada će pogon opet proraditi.

Plamen iznad visokog dimnjaka Rafinerije jučer je još gorio, no radnici su uvjereni kako se tome bliži kraj. Iako ih iz Ine uvjeravaju da će pogoni ponovno prerađivati naftu već od 15. veljače, radnici se pribojavaju da je gašenje prerade samo uvertira u gašenje cjelokupne Rafinerije, nekoć simbolu jake industrije. Predrag Sekulić, koordinator Stožera sa obranu Rafinerije, uvjeren je da je najnoviji potez Ine s MOL-om na čelu zapravo “tiho gašenje prerade”.

- Ne znamo ni hoćemo li niti kada raditi. Iz Ine uvjeravaju da ćemo opet prerađivati naftu sredinom veljače, ali naučili smo da više nikomu ne vjerujemo - kaže Sekulić kojeg zovu ogorčeni i uplašeni radnici, ali i drugi Sisčani zabrinuti za sudbinu Rafinerije, pa posljedično i svoga grada. Jer, bez Rafinerije, Sisak ostaje bez 900 radnih mjesta, a samim time i 900 obitelji koje o njoj ovise.

- Zovu me obrtnici, trgovci, ugostitelji... Neki su mi rekli da će i oni ugasiti svoje radnje ako Ina ugasi Rafineriju, jer neće imati smisla raditi - kazuje nam Sekulić. Radnici pred kamere ne žele. No, doznajemo da su se mnogi od njih već pomirili sa situacijom. Neki traže posao u drugim poduzećima, raspituju se i o mogućnostima odlaska u daleke zemlje poput Saudijske Arabije gdje bi se za veću plaću mogli nastaviti baviti onim što najbolje znaju - preradom nafte. Nikome nije jasno kome je u interesu gašenje.

Podsjetimo, krajem 2014. iz MOL-a su stigle najave o gašenju Rafinerije, što je Sisčane diglo na noge. Nakon prosvjeda stigao je odgovor kako gašenja ipak neće biti, barem zasad. Odluka o sudbini postrojenja trebala bi biti donesena ubrzo, no sindikalisti i radnici uvjereni su da je ona već donesena - i to da se pogoni ugase. ( T. Kukec)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 21:54