Prigodnom svečanosti na bosansko-hercegovačkom graničnom prijelazu Svilaj u četvrtak je u promet pušten most preko rijeke Save, koji je sastavni je dio međunarodnog paneuropskog cestovnog koridora 5C - Budimpešta-Beli Manastir-Osijek-Sarajevo-Ploče.
Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen, predsjednik Vlade RH Andrej Plenković i predsjedatelj Vijeća ministara BiH Zoran Tegeltija zajedno su prerezali vrpcu i time označili puštanje mosta u promet.
- Ovo je poseban trenutak, Most Svilaj povezuje EU i Zapadni Balkan. EU je uložila je 25 milijuna eura u izgradnju, ali od ulaganja novca možda je važnija simbolika koju most predstavlja. Bit mosta je povezivanje, izgradnja mostova između ljudi, naroda, zemalja, kultura što je toliko značajno za našu zajedničku budućnost, rekla je Ursula von der Leyen na otvorenju mosta Svilaj, javlja HRT.
- BiH i cijeli zapadni Balkan pripada EU-u. U našem je zajedničkom interesu i vjerujem da je ovo naša sudbina. Moramo se suočiti s izazovima današnjice, poput epidemije, ekonomskog oporavka. EU je dosad donirala 1,3 milijuna doza cjepiva BiH, a u planu su i dodatne količine. Cijepljenje će u konačnici spasiti živote. Moramo uvjeriti stanovništvo da se cijepi i molim Vas da ih zajednički uvjeravamo, rekla je Von der Leyen.
Premijer Andrej Plenković održao je govor na otvorenju.
- Otvaramo još jedan most koji nas spaja, još jednu poveznicu između RH i BiH, ali i poveznicu između EU i BiH. Izrazito mi je drago da je na ovoj prigodi s nama predsjednica EK jer njezin dolazak ovdje uistinu naglašava simboliku spajanja. On simbolizira i vrijednosti koje nas povezuju, a to je prije svega zajedništvo, odgovornost, povjerenje, međusobno uvažavanje i poštovanje te želja da komuniciramo bez ometanja i da se ljudi, dobra i usluge kreću bez ograničenja, rekao je Plenković.
- Europa su i vrijednosti demokracije, ljudskih prava, vladavine prava, tržišno-socijalno gospodarstvo. Ali Europa, kao što mi u Hrvatskoj znamo sada nakon 8 godina članstva, su i mostovi i ceste i brodovi i optički kablovi, radna mjesta, obrti, tvrtke te napredovanje i razvoj u svakom pogledu. Stoga danas moramo biti zadovoljni da je ovaj projekt realiziran zajedničkom suradnjom i uz financijsku potporu europskih institucija. On je zasigurno samo jedan od onih mostova koji će povezati RH i BiH. Već iduće godine bit će most kod Nove Gradiške. To znači da jačanjem infrastrukturnog povezivanja povezujemo naše narode, naša gospodarstva, međusobna ulaganja i razmjenu, dodao je premijer.
- Posebna vrijednost ovog projekta je taj što se nalazi na međunarodnom koridoru Vc. Predstoji izgraditi nešto više od 200 km tog koridora. Hrvatska će već iduće godine završiti preostali dio od Osijeka do mađarske granice, slično će napraviti i Mađarska do Hrvatske te kada se kompletira ovaj koridor imat ćemo punu dimenziju i vrijednost i ulogu ovog mosta kod Svilaje, rekao je Plenković.
- Želimo iskoristiti ovu prigodu da jačamo odnose s BiH. Imamo 1000 km dugu granicu, koja nas ne razdvaja, nego povezuje. Rekao sam puno puta da Hrvatska neće dizati nikakvu žicu prema BiH jer znamo koliko je bitno da budemo povezani i koliko takve fizičke prepreke mogu negativno utjecati na odnose između naših naroda. No, to ne znači da nećemo intenzivno surađivati kada je riječ o zajedničkoj borbi protiv nezakonitih migracija, da nećemo zajednički surađivati u svim drugim područjima koja će unaprijediti naše odnose, dodao je.
- Idućeg tjedna je novi sastanak na vrhu čelnika država EU i država Zapadnog Balkan. Bit će to prigoda da se na stol stave svi aspekti daljnjeg paketa ekonomskog paketa i infrastrukturne pomoći. Bit će to prigoda i da se pošalje snažna politička poruka da je proces proširenja živ, da traje, da privlačnost EU za BiH znači daljnje reforme i u gospodarskom i u socijalnom smislu. Isto tako bit će prigoda za izgradnju međusobnog povjerenja, a to međusobno povjerenje može se graditi samo ako su tri konstitutivna naroda u BiH uistinu ravnopravna. A to znači poštivanje onoga što je dogovoreno u Daytonsko-pariškom mirovnom sporazumu na konceptu jedne države, dva entiteta i tri ravnopravna naroda, kao i svih drugih u BiH,
- Zalažemo se i podržavamo napore svih u BiH da se iznađe rješenje za dogovor o izmjenama izbornog zakona koje u budućnosti neće dovoditi Hrvate kao najmalobrojniji konstitutivni narod u situaciju da nemaju svog legitimnog predstavnika u najvišim institucijama BiH. Ne razgovaramo samo politiku ravnopravnosti Hrvata u BiH; želimo da se slovo i duh Daytona vrate na temeljne postavke. Želimo ispraviti lošu anomaliju koja uzrokuje da se jedan konstitutivni narod ne osjeća dobro i zastupljeno. Kako bi se osjećali Bošnjaci ili Srbi da je obrnuto? Ne možemo reći da je pravo svakog pojedinca zagarantirano, a onda ono što se dogovorilo u okolnostima nakon agresije ne bude ispoštovano i to nije dobro za budućnost BiH. Tražimo jednakopravnost sva tri konstitutivna naroda, istaknuo je Plenković.
Most preko rijeke Save je kontaktna točka cestovne mreže Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Dužina mosta iznosi 660 metara, a ukupna širina 29 metara. Za svaki smjer izgrađene su po tri vozne trake.
Zajednička izgradnja mosta realizirana je temeljem sporazuma između Vlade RH i Vijeća ministara Bosne i Hercegovine o izgradnji međudržavnog mosta preko rijeke Save kod Svilaja i priključnih graničnih dionica autoceste na koridoru 5C.
Sukladno sporazumu, svaka država financira 50 posto ugovorene vrijednosti radova. Financiranje hrvatskog dijela mosta osigurano je putem CEF fonda (57,97 posto) i kredita EIB-a. Vrijednost ugovorenih radova za izgradnju mosta iznosi 22,31 milijun eura bez PDV-a.
Radovi na izgradnji mosta započeli su u rujnu 2016. godine, a planirani rok završetka radova bio je dvije godine.
Hrvatska je svoj dio građevinskih radova završila još prošle godine, ali je kasnila gradnja prijelaza s bosanskohercegovačke strane, a u međuvremenu pojavio se i problem s kategorizacijom prijelaza u BiH.
Natječaji za gradnju toga mosta nekoliko su se puta raspisivali i poništavali, a nakon trećega postupka i milijunske odštete koju je BiH morala platiti, jer nakon natječaja nije uvela u posao planiranoga izvođača, tvrtku Strabag, u konačnici je posao gradnje dodijeljen konzorciju koji su činile tvrtke Viadukt i Hering. U međuvremenu je Viadukt otišao u stečaj, pa je cjelokupan posao preuzela tvrtka Hering.
Most Svilaj jedan je od ključnih projekata Hrvatskih autocesta na dovršetku međunarodnog koridora 5c, koji će spojiti Budimpeštu, Osijek i Sarajevo s Pločama. Potpuni završetak hrvatskog dijela koridora očekuje se 2024. godine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....