Krajem ožujka su Međunarodna zračna luka Zagreb (MZLZ) i Ryanair najavili otvaranje baze irskog avioprijevoznika u hrvatskom glavnom gradu. Odmah je bilo jasno kako će dolazak niskobudžetnog Ryanaira ugroziti tržišnu poziciju domaćeg avioprijevoznika Croatia Airlinesa.
Iz Croatia Airlinesa danas su se oglasili priopćenjem u kojem poručuju kako je "nedopustivo da nacionalni avioprijevoznik financira ulazak novih konkurenata na hrvatsko tržište" dodajući kako od MZLZ-a sad traže "usklađivanje ugovorenih uvjeta usluga s uvjetima ponuđenim Ryanairu". Kako je objavljeno iz Croatia Airlinesa, dogovoren je sastanak na kojem bi se trebalo pregovarati o tome.
Priopćenje Croatia Airlinesa prenosimo u cijelosti.
- Nakon što su 30. ožujka o.g. Međunarodna zračna luka Zagreb i Ryanair najavili otvaranje baze irskog avioprijevoznika u Zagrebu, Croatia Airlines kao najveći dugogodišnji korisnik usluga MZL Zagreb s više od 50 posto udjela u njezinom godišnjem putničkom prometu, od svojih partnera traži usklađivanje ugovorenih uvjeta usluga zračne luke s boljim komercijalnim uvjetima od onih koje je dobio novi konkurent u Zagrebu, irski Ryanair. Očekuje se da će se na sastancima koji predstoje dogovoriti bolji uvjeti za Croatia Airlines.
Veliki broj snažnih konkurenata tržišna je realnost s kojom se Croatia Airlines u poslovanju suočava od svog osnutka i u tome uistinu nema ničega spornog, no nedopustivo je da nacionalni avioprijevoznik financira ulazak na tržište novih prijevoznika.
Konkretno, po uvjetima ponuđenim Ryanairu nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines bi u 2019. godini platilo usluge MZLZ-a 135,384.105 kuna manje od stvarno plaćenih iznosa, što bi istodobno značilo da bi tvrtka, umjesto iskazanog neto gubitka od oko 80 milijuna kuna, u toj godini iskazala neto dobit veću od 55 milijuna kuna.
Uvjeti koji su ponuđeni Ryanairu sukladni su informacijama s internetskih stranica MZL Zagreb, a na kojima se nalazi nedavno objavljen Model poticaja rasta prometa (Growth Incentive Model), koji je bio preduvjet za dolazak Ryanaira
Navedeni Model poticaja rasta prometa, naime, izričito navodi kako su postojeće rute definirane (po kodu IATA-e) u Dodatku A predmetnog dokumenta te da se sve ostale rute koje nisu navedene u tom dodatku smatraju nepostojećima. Zanimljivo je primijetiti da se upravo navedeni kodovi IATA-e odnose na aerodrome, a ne na lokacije, odnosno regije i gradove u kojima se nalaze, čime se kamuflira namjera MZLZ-a da se na ista tržišta neometano instaliraju novi prijevoznici, kojima se izravno pogoduje povoljnijim uvjetima. Dakle, model poticaja kamuflira najavljeno prometovanje Ryanaira i u destinacije u koje leti Croatia Airlines (i drugi prijevoznici).
Kako ponuda MZLZ-a još uvijek nije primljena unatoč hitnoj reakciji Croatia Airlinesa i održanom sastanku, Croatia Airlines svjesna postojeće zakonske regulative upozorava hrvatsku javnost na narušavanje ravnopravne tržišne utakmice i potencijalno štetno djelovanje zbog očitih interesa uključenih strana.
Za učinkovito tržišno natjecanje medu poduzetnicima na određenim tržištima, potrebno je svima osigurati jednake mogućnosti pristupa i opstanka na tržištu, što se ostvaruje kroz domaću, ali i međunarodnu zakonodavnu regulativu, osobito na razini Europske unije. Mjerodavno tržište u konkretnom su slučaju gradovi i regije, rute i destinacije u koje se leti, a koji su dio Ryanairove najave: Bruxelles, Frankfurt, London, Pariz i Rim, Milano, München i Oslo). Sva navedena tržišta Croatia Airlines samostalno je razvijala i u njih ulagala godinama, a u neka i desetljećima.
- Cijenimo nastojanja MZLZ u cilju osiguravanja novog prometa, ali isključivo na temeljima nepristranosti, istim reguliranim uvjetima za sve kompanije i bez pogodovanja. Ujedno očekujemo da MZLZ na isti način izađe ususret Croatia Airlinesu te da se uvjeti usklade s onima koje će ostvariti Ryanair, uzimajući u obzir broj linija i prevezenih putnika. Neodobravanje istih, odnosno još većih popusta Croatia Airlinesu s obzirom na količinu prometa i broj destinacija, ugrožava ravnopravno tržišno natjecanje i svjesno nanosi izravnu štetu nacionalnom avioprijevozniku koji je u većinskom vlasništvu Republike Hrvatske – ističe se u Croatia Airlinesu i dodaje: - Prema dostupnim informacijama i sagledavajući gornje navedeno, a s obzirom na to da je Croatia Airlines u 2020. godini ostvarila tržišni udio u ukupnom prometu MZLZ-a od 62 posto prevezenih putnika, želimo istaknuti da Croatia Airlines ne smatra potrebnim financirati svoju konkurenciju te očekuje da će što prije postići dogovor s MZLZ oko boljih komercijalnih uvjeta, kako bi hrvatskoj javnosti i svojim putnicima osigurala ono što s pravom i očekuju.
Croatia Airlines tijekom cjelokupnog razdoblja epidemiološke krize nije prekinula prometovanje ni u jednom trenutku, za razliku od svih ostalih avioprijevoznika koji su u izvanrednim okolnostima (ožujak 2020.) nestali s hrvatskog tržišta. Nakon što je od početka travnja do početka svibnja 2020. godine obavljao samo jedan let na dan (Zagreb – Frankfurt – Zagreb), nacionalni avioprijevoznik investira u postupnu obnovu prometa povećavanjem broja destinacija i frekvencija sukladno tržišnoj potražnji.
Konačno, treba podsjetiti da je Croatia Airlines u razdoblju 2016.-2019. otvorio deset potpuno novih destinacija iz Zagreba (Sankt Petersburg, Lisabon, Bukurešt, Oslo, Helsinki, Stockholm, Dublin, Prag, Milano, Mostar) za što je od MZL Zagreb dobio ukupno 1,459.521 kuna poticaja, a Ryanair godišnje za dvanaest ruta, od kojih većina nije nova, dobiva 30 puta veće poticaje. Također, Ryanair je otvaranje svoje baze u Zagrebu najavio s tek dva zrakoplova, dok ih nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines posjeduje 6 do 7 puta više, odnosno 12 do 14 baziranih zrakoplova kojima uspješno leti već desetljećima, držeći se pritom najviših sigurnosnih i profesionalnih standarda, stoji u priopćenju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....