RJEŠENJE ZA PROBLEM

‘Uz moj projekt HŽ Cargo bi na gorivu po vlaku uštedio 7,7 milijuna kuna‘

Zamjenom dizel-motora potrošnja po vlaku sa 5120 litara svela bi se na 3520 litara, u HŽ-u kažu da traže optimalna rješenja

Ivica Putarek

 Damjan Tadić/Cropix

"Godinama HŽ-u nudim projekt kojim bi samo na jednom vlaku godišnje uštedjeli 7,7 milijuna kuna za gorivo, ali ga oni očito ne žele", javio se u redakciju Jutarnjeg lista 72-godišnji Ivica Putarek.

Ovlašteni je projektant željezničkih vozila i infrastrukture te osnivač tvrtke DEAL d.o.o, a javio nam se nakon što je u Nedjeljnom Jutarnjem pročitao tekst u stanju sustava Hrvatskih željeznica, u kojima je i sam dugi niz godina bio zaposlen.

Kaže kako je napravio izračun o uštedama koje bi sustav HŽ-a ostvario kad bi se odvažio na projekt rekonstrukcije lokomotiva, a njegova računica temelji se na izračunu potrošnje goriva lokomotiva serije 2062 koje na toj relaciji vuku teretne vlakove.

Jasna računica

Ta bi rekonstrukcija, pojasnio je za Jutarnji list, podrazumijevala zamjenu postojećeg dizel-motora lokomotiva novijim modelom sa znatno boljim performansama, a što je sve sustavu Hrvatskih željeznica, točnije HŽ Cargu i HŽ Putničkom prijevozu, predstavio na sastanku u travnju ove godine.

"Taj je motor star, treba ga zamijeniti novim motorom s manjom potrošnjom i manjom količinom ispušnih plinova", kaže nam Putarek uz podatak da je dizel-motor, sličan onome kakvog danas koristi HŽ, projektiran 1937. godine.

Ukratko, Putarek je izračunao kako potrošnja goriva dvije lokomotive u zaprezi, koliko ih je trenutno potrebno da bi vukle vlak na toj relaciji, iznosi 5120 litara dok bi se ta potrošnja nakon rekonstrukcije svela na njih 3520 čime bi HŽ Cargo, tvrdi, uštedio 1637 litra po vlaku ili 21.656 kuna, uzmemo li u obzir činjenicu da litra dizela košta 12,89 kuna.

"Samo na jednom vlaku ta ušteda iznosi 7,7 milijuna kuna godišnje, a kako HŽ Cargo ima još puno vlakova koji voze po neelektrificiranim prugama, jasno je kako je na ovaj način moguće ostvariti znatnu uštedu koja bi pokrila trošak same rekonstrukcije. Ne smije se zaboraviti da će se nakon rekonstrukcije smanjiti zagađenja okoline ispušnim plinovima i smanjit će se buka što je vrlo bitno kada vlak vozi kroz naseljeno mjesto", kaže Putarek.

Tvrdi kako je itekako upoznat sa sustavom domaćih željeznica te zainteresiran da one budu profitabilne.

Bavi se time posljednjih 57 godina, tvrdi da je dosad napravio 92 projekta, među ostalima i projekt Zelena Hrvatska za revitalizaciju željezničkog sustava, i to kroz privatizaciju HŽ Carga koji je imao namjeru preuzeti zajedno s partnerima.

No, do privatizacije nikad nije došlo, iako je Putarek već kroz projekt Zelena Hrvatska nudio rekonstrukciju dizel-motora čime bi sustav željeznica godišnje postigao uštede između 30 i 40 posto, samo po pitanju goriva.

"Ima sam potvrde fondova da će me pratiti u projektu, ali na kraju se od svega odustalo", kaže Putarek za Jutarnji. Mi smo pak HŽ Cargu i Putničkom prijevozu poslali nekoliko pitanja vezanih uz njegov projekt - jesu li za njega zainteresirani, što su neke njegove loše strane i razmišljaju li o tome da ga uvedu. Iz HŽ Carga su potvrdili da su zainteresirani za modernizaciju lokomotiva te da traže optimalna rješenja.

Traže partnera

"U procesu smo pronalaska odgovarajućeg partnera, na hrvatskom ili inozemnom tržištu, koji je u stanju ponuditi rješenje za modernizaciju koje bi bilo u skladu s važećom regulativom EU i postojećim tehničkim specifikacijama. Drugi mogući pravac, koji također razmatramo, jest zamjena postojećih lokomotiva novima koje zadovoljavaju sve zakonodavne i tehničke uvjete", kazali su iz Carga, ali nisu komentirali konkretan projekt.

HŽ Putnički prijevoz potvrdio je pak da je usmjeren na nabavu novih vozila.

"Dizel lokomotive HŽPP-a starije su od 40 godina, riječ je o staroj tehnologiji pogona s dvotaktnim dizel motorima koji nije usporediv s najnovijim pogonima vlakova i lokomotiva po ekonomičnosti i kvaliteti ispuha. Stoga je HŽPP usmjeren na nabavu novih vlakova koja uključuje i vlakove na zelene tehnologije. Tako je 3. kolovoza 2022. potpisan dodatak Ugovoru s Končar – Električnim vozilima na temelju kojeg će se isporučiti sedam novih dizel-električnih motornih vlakova koji će voziti u regionalnom prijevozu.

U sklopu projekta Obnova voznog parka HŽ Putničkog prijevoza novim elektromotornim vlakovima iz OP Konkurentnost i kohezija 2014. - 2020. u 85-postotnom iznosu sufinancira se nabava 21 elektromotornog vlaka koji će biti pušteni u promet do kraja 2023. godine", poručili su iz HŽ Putničkog prijevoza.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 00:09