AFERA KAMIONI

Tko je Rončeviću naredio: Kupi 10 milijuna skuplje vojne kamione

Bivšeg ministra Berislava Rončevića i njegova pomoćnika Ivu Bačića tereti se da su proračun oštetili za deset milijuna kuna

ZAGREB - Pred sam kraj 2004. godine MORH je kupio 39 Ivecovih vojnih kamiona od tvrtke Eurokamion. Plaćena je cijena od 34,4 milijuna kuna. Te je godine započet postupak nabave nadmetanjem po pozivu za ukupno 76 motornih vozila. Međutim, ponude pristigle u MORH premašivale su iznos osiguranih sredstava u proračunu. Na raspolaganju je bilo 35,8 milijuna kuna, dok je najjeftinija ponuda bila 39,7 milijuna kuna. Postupak nabave je poništen, broj kamiona je smanjen i oni su potom kupljeni izravnom nagodbom s jednim ponuđačem, tvrtkom Eurokamion.

Iako su nadležne službe već sljedeće godine uočile nepravilnosti u tom postupku nabave, ništa se nije dogodilo sve do 2007. Nakon nekoliko javnih istupa tadašnjeg predsjednika Stjepana Mesića koji je više u natuknicama upirao prstom na neke nelogičnosti pri kupnji kamiona, krajem 2007., kada je u Jutarnjem listu objavljen članak s konkretnijim detaljima te afere, po nalogu USKOK-a počelo se istraživati slučaj kamioni.

Kaznena prijava

No, osoba čija se moguća odgovornost spominjala, ministar obrane Berislav Rončević postao je u međuvremenu ministar unutarnjih poslova. Je li to utjecalo na rezultate istrage, može se samo pretpostavljati. No, istraga koju su provodile Vojna i “obična” policija nekako se otegnula. Završena je tek prošle godine, kada je Rončević već bio smijenjen, ali je završena. Rezultirala je kaznenom prijavom protiv Rončevića i njegova bivšeg pomoćnika Ive Bačića.

I prije nego što je USKOK otvorio istragu protiv spomenutog dvojca, u Saboru je u povodu brojnih novinskih napisa o toj aferi provedena parlamentarna istraga. Zaključeno je da ministar Rončević ništa nije kriv.

Pred saborskim povjerenstvom - tada kaznena prijava još nije bila pondesena - tadašnji je ravnatelj policije Vladimir Faber izjavio da policija nije pronašla elemente kaznenog djela, jer da jest, onda bi prijavila Rončevića. Saborsko povjerenstvo nije imalo ni potpuno izvješće Državne revizije. Nije imalo ni izvješće Vojne sigurnosno-obavještajne agencije.

Imali su nalaz i svjedočenje prijašnjeg obnašatelja dužnosti glavnog inspektora obrane, generala Joze Miličevića, čiji je inspekcijski tim još 2005. utvrdio nesrazmjer u cijenama ponuđenih i kupljenih kamiona. No, Miličević, nekadašnji zapovjednik Prve gardijske brigade Tigrovi, proglašen je lašcem i slučaj je zaključen.

Prikupili svu dokumentaciju

U redovnom dijelu istrage potom se dogodio preokret. USKOK je uz izjave generala Miličevića i još nekih svjedoka, te obimnu dokumentaciju, pribavio i spomenuta izvješća Državne revizije i VSOA-e, koja su upućivala na slične zaključke do kojih je došao Miličevićev inspekcijski tim tijekom nadzora provedenog 2005. Pritom treba napomenuti da je izvješće VSOA-e još 2005. poslano i premijeru Ivi Sanaderu i predsjedniku Stjepanu Mesiću. Ni jedan ni drugi nisu ga proslijedili nadležnim tijelima progona.

U svakom slučaju, policija je na kraju ipak podnijela kaznenu prijavu, USKOK je otvorio istragu i potom, u listopadu prošle godine, podigao optužnicu protiv Rončevića i Bačića zbog zloupotrebe položaja i ovlasti.

Favorizirali Eurokamione

Optužba glasi da su favoriziranjem jednog ponuđača, tvrtke Eurokamioni, u izravnoj nagodbi kupili 39 kamiona za 34,4 milijuna kuna, iako su, prema ponudama pristiglim na prethodnom, poništenom natječaju, isti broj kamiona mogli kupiti bitno jeftinije, za najmanje 10,2 milijuna kuna manje, da su pregovarali s tvrtkom Man Importer Hrvatska. USKOK smatra da je čak i ponuda znatno kvalitetnijih vozila marke Mercedes Unimog bila oko 2 milijuna kuna jeftinija od Ivecovih.

Županijski sud potvrdio je optužnicu i suđenje je već u odmakloj fazi.

Obrana optuženika pokušava relativizirati navodna nepoštivanja procedure. Aduti koje istovremeno nameću su tvrdnje da Manovi kamioni nisu zadovoljavali traženim taktičko-tehničkim uvjetima.

Za ponudu vozila Mercedes Unimoga tvrde da je izražena bez PDV-a i da zapravo nije bila povoljnija od Ivecovih. Ukratko, obrana se drži tvrdnje da su Ivecovi kamioni uistinu bili najpovoljniji od onih koji su zadovoljavali uvjete natječaja.

‘Malo vitra s juga’

Hoće li tu tvrdnju moći i dokazati, vrlo je neizvjesno. Obrana je uvodno nalaze stalnih sudskih vještaka iz Splita koji su ih izradili tijekom uskočke istrage nazvala “malo vitra s juga”. Iz toga se može naslutiti da bi mogli tražiti novo vještačenje.

Ako sud ocijeni da za novo vještačenje nema potrebe, suđenje bi vrlo brzo moglo ući u završnu fazu.

Rončević potpisao odluke za koje nitko uopće nije znao

Prvi natječaj, odnosno nadmetanje po pozivu manje-više je nesporno. Prikupljene su ponude više ponuđača, utvrđeno je da svi, osim Automehanike Hrvatska koja nije dostavila potrebne podatke, zadovoljavaju tražene uvjete. No, najniža ponuda bila je veća od raspoloživog novca.

Stoga je odlučeno da se revidira broj vozila izravnim pregovorima s više ponuđača.

Međutim, “više ponuđača” pretvorilo se u jednog ponuđača. Referentica u MORH-u, koja je bila zadužena za predmet nabave kamiona, izjavila je da je prvo napisala nacrt odluke u kojoj je bilo navedeno više ponuđača. No, na zahtjev nadređenih, iako je upozoravala da to nije u skladu sa zaključcima prvog povjerenstva, izradila je odluku o pregovorima s tvrtkom Eurokamion. Bila je to odluka koju je potpisao ministar Rončević.

Zanimljivo je da je Rončević kao odgovornu osobu za postupak izravnih pregovora odredio državnog tajnika Matu Rabotega, koji tvrdi da tu odluku nikada nije primio niti je tada znao da ima veze s tim postupkom. Ministar je odredio i Povjerenstvo na čelu s pomoćnikom Ivom Bačićem te članovima Josipom Budimirom, Slavenom Zdilarom i Ojdanom Žužul. Kako su izjavili svi članovi Povjerenstva, ono se nikada nije sastalo. Zapisnik o sastanku Povjerenstva održanom 27. prosinca 2004. od 10 do 13 sati potpisali su, kažu redom, naknadno, 2005. Znakovito je da su i Budimir, i Zdilar, i Žužul izjavili kako misle da su zadnji stavili svoj potpis na taj dokument. O tome u čemu se sastojao njihov rad u Povjerenstvu najbolje govori izjava Ojdane Žužul:

- Pomoćnik ministra Bačić na kolegiju nas je izvijestio da su kamioni kupljeni, da je dogovorena kupnja s Eurokamionom. ( Ž. Petrušić)

Mogli uštedjeti najmanje dva, a najviše 10,2 milijuna kuna

- Za sve želje nema novca - U prvom postupku nabave nadmetanjem po pozivu željelo se kupiti 76 motornih vozila, za što je MORH imao osigurano 35,8 milijuna kuna u proračunu za 2004. godinu.

- Skupa, ali i najjeftinija - Najjeftinija pristigla ponuda koja je, prema zaključcima Povjerenstva, zadovoljavala tražene uvjete iznosila je 39,7 milijuna kuna.

- Izravna nagodba - U drugom postupku izravne nagodbe s tvrtkom Eurokamion kupljeno je 39 Ivecovih kamiona za 34,4 milijuna kuna.

- Moglo je i jeftinije - 39 jednako kvalitetnih kamiona marke Man, prema provedenim vještačenjima, stajalo bi MORH 24,2 milijuna kuna, odnosno barem 10,2 milijuna kuna manje.

- Izbor je postojao - Prema vještacima, isti broj za klasu boljih kamiona Mercedes Unimog MORH bi platio oko 32,4 milijuna kuna, dakle 2 milijuna kuna manje nego što su plaćeni Ivecovi kamioni.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 10:19