VELIKA AFERA

TEHNIČARI HV-a KOJI SU BILI U ODESI OPTUŽUJU 'Prisiljavali su nas da gledamo u stranu za vrijeme kvaziremonta MiG-ova’

Nema potvrde da je pismo časnika iz 2014. koje posjeduje Jutarnji stiglo do A. Kotromanovića
 EPH, MORH

Od trenutka kad je otkriveno da Vojna policija provodi istragu o kupnji i remontu MiG-ova najviši civilni i vojni dužnosnici tvrde da ništa nisu znali niti su dobivali informacije da se događaju nepravilnosti. To redom tvrde bivši ministar obrane Ante Kotromanović, bivši načelnik Glavnog stožera general Drago Lovrić, ali i bivši glavni inspektor obrane i današnji načelnik Glavnog stožera general Mirko Šundov. Iako su mediji uporno godinama pisali o mogućim prevarama s remontom, tvrdilo se da je sve u redu.

Nadzor remonta

No Jutarnji list posjeduje pismo tehničara i časnika Ratnog zrakoplovstva koji su boravili u Zavodu u Odesi, a zadatak im je bio nadzirati remont MiG-ova. Pismo je upućeno tadašnjem zapovjedniku Ratnog zrakoplovstva generalu Draženu Šćuriju te u Kabinet ministra obrane. U kabinet ministra Kotromanovića upućeno je 29. siječnja 2014. godine.

U pismu njegovi autori navode “da ih se prisiljava da gledaju na drugu stranu kad ukrajinski zavod krši sigurnosne protokole kvaziremonta, tj. uopće ne vrši remont i produženje životnog vijeka nego nešto između I. i II. stupnja održavanja zrakoplova”. Generalu Šćuriju postavljaju pitanje “da li znate da Zavod u Odesi uopće ne provodi zahtjevni remont zrakoplova, a još manje produženje životnog vijeka zrakoplova (dubinsko ispitivanje kompletnog trupa zrakoplova)? Zar niste primijetili da na našim MiG-ovima rade neki ljudi koji nisu zaposlenici zavoda”, navode časnici svom zapovjedniku. Također tvrde da Zavod nema testnu opremu i stručnih tehničara pa zovu lokalne radioamatere da izmjere SWR antene i da pomognu s navigacijskom i komunikacijskom opremom. Niži časnici u pismu također tvrde da umjesto da kontroliraju završne radove oni već pet mjeseci rade poslove umjesto Ukrajinaca. Tvrde da im se prijeti kad spomenu da bi ukrajinskoj tvrtki trebalo naplatiti penale za kašnjenje u isporuci, ali i njihove radne sate koje su oni odradili umjesto Ukrajinaca. Osim toga, generala Šćurija pitaju zbog čega je odobrena boja zrakoplova koja nije u skladu s hrvatskim normama.

U svakom slučaju, riječ je o vrlo ozbiljnim optužbama i prozivkama. U Ministarstvu obrane konstantno su tvrdili da su se u Ukrajinu slali vrhunski stručnjaci Ratnog zrakoplovstva kako bi nadzirali remont. S obzirom na takav “pedigre”, potpuno je jasno da se navodima o lažnom remontu trebalo pristupiti ozbiljno.

Dakle, pismo je upućeno u kabinet ministra Kotromanovića, ali u ovom trenutku nema potvrde da je ono stiglo do njega, da je on bio upoznat s njegovim sadržajem i je li po tom pitanju nešto poduzeo. Ako mu je prešućeno, to je golem propust.

Prizemljeno pet aviona

Prema dostupnim informacijama, u Zavodu u Odesi konstantno su osim testnog pilota brigadira Ivana Selaka bila prisutna tri časnika Ratnog zrakoplovstva, svaki zadužen za nadzor određenih vrsta radova. U Ukrajini su u pravilu boravili dva mjeseca.

Jesu li se njihovi navodi provjeravali i jesu li točni u konačnici bi trebala utvrditi istraga koja je sada u rukama Državnog odvjetništva. Za to vrijeme u Ratnom zrakoplovstvu pokušavaju osigurati letnu sposobnost nekoliko MiG-ova. U Ministarstvu obrane navode da neće na dnevnoj bazi izvještavati o broju raspoloživih aviona, ali tvrde kako ih je dovoljno za zaštitu zračnog prostora. Kako neslužbeno doznajemo, od 12 aviona od dana do dana na raspolaganju je tri do pet aviona. Prizemljeno je pet aviona kupljenih u Ukrajini i tako će ostati do završetka istrage. Za dio aviona koji nisu u voznom stanju pokušavaju se nabaviti rezervni dijelovi da bi ih se osposobilo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 04:58