Sve je izglednije da će Istarski demokratski sabor (IDS) na izbore izaći izvan SDP-ove koalicije, i to u suradnji s Primorsko-goranskim savezom (PGS).
Takav dojam stječe se nakon što je jučer održan posljednji, ključni sastanak SDP-ovaca i vodećih ljudi IDS-a na temu gradnje Istarskog ipsilona, projekta za koji najjača istarska regionalna stranka tvrdi da im je ključan za nastavak buduće suradnje sa SDP-om. To je ujedno bila i zadnja šansa da SDP-ovci pokušaju uvjeriti IDS da ipak potpiše predizborni sporazum lijevo-liberalne koalicije, planiran za ponedjeljak, a koji uz SDP potpisuju i HNS, HSU, Laburisti, A-HSS, te mala regionalna Zagorska stranka.
Odgađali odluku
No nakon ovog sastanka u SDP-u su sada uvjereni da, iako ostavljaju prostor da se IDS i nakon potpisivanja koalicijskog sporazuma u ponedjeljak naknadno predomisli i priključi novom lijevo-liberalnom savezu, da do toga ipak neće doći i da će oni izaći samostalno na izbore na listi s PGS-om.
- Mislim da je IDS-u ovo bila samo izlika i da kalkuliraju, a sto posto sam uvjeren da će oni samostalno izaći na izbore. Moj osobni dojam je da su računali kako im se samostalni nastup više isplati i da će im biti bolje u tom drugom bloku - kaže jedan visokopozicionirani član Predsjedništva SDP-a uz napomenu kako u IDS-u kažu da sigurno neće ići s HDZ-om, ali prema njegovu mišljenju nije isključena prešutna suradnja s njima ako Domoljubna koalicija dobije mandat za sastavljanje nove vlade.
A IDS je, kažu nam izvori iz stranke, zamjerio politici istarskog SDP-a koji je zapravo najžešća oporba IDS-u u Istri. Zamjeraju im što su za istarskog župana bili podržali Damira Kajina, a nisu blagonaklono gledali ni na zadnji oštar istup predsjednika pulskog SDP-a Danijela Ferića, koji često napada gradonačelnika Pule i predsjednika IDS-a Borisa Miletića.
Jučerašnji sastanak održan je u Zagrebu u zgradi Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture na SDP-ovu inicijativu. S jedne strane stola sjedili su ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić, ministar financija Boris Lalovac, te ravnatelj Državnog zavoda za statistiku Marko Krištof. S druge strane bili su predsjednik IDS-a i gradonačelnik Pule Boris Miletić, istarski župan Valter Flego, a tu su bili i predstavnici Bina Istre, Agencije za javno-privatno partnerstvo i projektni tim Ministarstva za Istarski ipsilon.
Kamen spoticanja
Ministar Hajdaš Dončić prezentirao je svima model koji će se poslati na razmatranje Europskoj komisiji. Model je takav da ima minimalni utjecaj na javni dug Hrvatske (od 1,42 do 1,47 posto), a u prvoj fazi gradnje preostale dionice Ipsilona uključuje i smanjenje državne kontribucije u iznosu od 10 milijuna eura godišnje. U drugoj fazi 2019. gradila bi se i druga cijev tunela Učka.
Dakle, našao se model koji ne bi previše utjecao na javni dug Hrvatske, ali sada je ostalo pitanje bi li Opća uprava za tržišno natjecanje Europske komisije to tretirala kao nelegalnu državnu potporu.
- Nije točno da mi ne želimo graditi Istarski ipsilon, konačnu odluku donijet će Hrvatski sabor nakon što dobijemo mišljenje Europske komisije. Mišljenje će stići za tri do šest mjeseci, što znači da novi saziv Sabora donosi odluku o produljenju koncesije i novom koncesijskom ugovoru - kaže ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić. Boris Miletić, s druge strane, još uvijek jasno ne govori da neće ići na izbore u koaliciji sa SDP-om, već pomirljivo ponavlja kako će odluku donijeti njihov stranački savjet sredinom rujna. Nakon održanog sastanka kaže kako je dobro da postoji dobra volja s obje strane, te da će čekati mišljenje Europske komisije i Eurostata. Budući da se mišljenje EK ne očekuje do datuma održavanja izbora, jasno je da IDS ide samostalno s PGS-om u bitku za glasove u VIII. izbornoj jedinici.
‘Volja još postoji’
- Bitno je da postoji volja jedne i druge strane za dogovor, ali sada je ključan stav DZS-a i Europske komisije prema postojećem koncesijskom ugovoru ili eventualnom aneksu. To je smjer u kojem sada idemo oko eventualnog dogovora i mislim da je to dobro. Politička je odluka dovršiti ili ne taj projekt, a ako se ide u njega više je modela kako to napraviti - objašnjava predsjednik IDS-a i kaže da je dogovoreno da DZS dâ pisani stav o tome. Miletić priznaje kako je logično da Hrvatska kao članica EU mora poštovati pravila Europske komisije. Ali naglašava kako projekt financira koncesionar i novac ne ide iz državnog proračuna, osim dijela kontribucije države prema koncesionaru.
- Taj dio godišnje iznosi oko 200 milijuna kuna, a idućih bi se godina povećao na oko 350 milijuna kuna godišnje i zato je naš prijedlog da se omogući produljenje investicije i na taj način smanji iznos koji bi išao iz proračuna, a time i utjecaj na deficit - objašnjava Miletić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....