VELIKI DRŽAVNI GUBITAŠ > PLAN RESTRUKTURIRANJA

Strogo čuvana tajna HŽ-a: Rade 10 sati tjedno, na 100 lokomotiva dolazi više od 1000 strojovođa

Hrvatske željeznice, taj veliki državni gubitaš, do kraja tjedna trebao bi dobiti cjeloviti plan restrukturiranja , na temelju kojeg bi iz HŽ-a do kraja godine trebalo otići dvije tisuće ljudi.

Najavio je to u intervjuu za tportal ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić. Novi šef prometa i infrastrukture smatra i kako vremena za gubljenje više nema: ako HŽ odmah ne krene u restrukturiranje, 2013. više ga, tvrdi, neće ni biti. Domaćeg će željezničkog mastodonta “pojesti” konkurencija iz zemalja EU.

Što su radili bivši

- HŽ je tromi sustav u koji se vrlo malo ulagalo u posljednjih 30 godina - kazao je Hajdaš Dončić.

Ministar nije precizirao detalje novog plana restrukturiranja, a o tome šute i u Upravi HŽ-a, u kojoj samo šturo poručuju kako je taj plan zapravo “analiza rada prethodnih uprava i utvrđivanje razloga koji su Željeznice doveli u situaciju u kojoj se nalaze”. A, ona je takva da HŽ bez godišnje proračunske infuzije od oko milijardu kuna ne bi mogao opstati. Poluprazni vlakovi, višak zaposlenih, posebno u administraciji, kadroviranje po političkim i prijateljskim linijama te nedostatak novih proizvoda i usluga, samo su neki od razloga koji su HŽ doveli na rub opstanka. Ljudi s liste za odlazak neće otići praznih džepova, jer će dobiti otpremninu od 120.000 do 150.000 kuna, koju će platiti porezni obveznici, no poznavatelji prilika tvrde da je to samo početak i da slijede novi otkazi.

- Hrvatska na 2700 kilometara željezničkih pruga ima 3500 prometnika, a u nekim razvijenijim zemljama na istu dužinu željezničke mreže njih nema više od 300 do 400. Ako imate situaciju da tisuću strojovođa radi na 100 lokomotiva, onda to znači da oni rade sedam do 10 sati tjedno, što je neodrživo - kaže jedan dobar poznavatelj stanja u HŽ-u, koji je želio ostati anoniman, i koji smatra da pravi rezovi HŽ tek čekaju.

Lijek za te probleme Uprava HŽ-a traži i u ukidanju velikog broja nerentabilnih linija. U Upravi HŽ-a kao posebno problematične putničke linije naveli su onu koja prometuje od Zagreba do Villacha te od Rijeke do Ljubljane.

Kap u moru

Ipak, te bi dvije linije mogle biti samo kap vode u moru, budući da naši izvori iz HŽ-a upozoravaju da se razmatra ukidanje čak 156 putničkih linija, od kojih je 46 u međunarodnom prometu. Tako bi kao žrtve štednje u HŽ-u mogle pasti i sve linije koje vode prema BiH, pa tako i prema Pločama, što bi najjužniju hrvatsku luku ostavilo bez putničkih vlakova. Razmatra se i ukidanje vlakova između Knina i Zadra. “Rezanje” bi trebalo zahvatiti i popodnevnu liniju između Zagreba i Osijeka. Ipak, odluka o tome još nije donesena, pa je upitno što će nam donijeti vozni red.

- Oni bi restrukturiranje obavljali ukidanjem linija i otpuštanjem bez jasnih kriterija, a pritom se nitko ne bavi pitanjem kako poboljšati poslovanje.

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Jutarnjeg lista

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 07:51