RIJEKA - Hrvatska brodogradilišta gube milijardu eura poslova dok čekaju privatizaciju, koja neće biti gotova do jeseni. Norveški investicijski fond Ocean Quest ponudio je Vladi ugovor vrijedan milijardu eura za gradnju dvadeset brodova raznih tipova u četiri brodogradilišta: splitskom, trogirskom, 3. maju i Uljaniku.
Norvežani su pritom Vladi postavili težak uvjet: da im hrvatska strana kao jamstvo za ovaj posao prenese dio svojih prava iz ugovora o sukcesiji. Spomenuti fond navodno je već ozbiljno investirao u Srbiju i očito bi htio povezati ta dva u potpunosti različita posla. Pregovori su još otvoreni, no velika je vjerojatnost da od tog posla stoljeća za brodograditelje neće biti ništa.
Razgovor u Bruxellesu
Naime, svi osim Uljanika moraju dobiti odobrenje Vlade za pregovore s potencijalnim kupcima, a Vlada ta odobrenja ne može dati bez Europske komisije. Stoga državni tajnik Friganović u četvrtak odlazi u Bruxelles kako bi razjasnio to najbolnije pitanje. Problem je, naime, što svi pregovori zapinju na državnim jamstvima, kojima se naručitelju jamči da će posao biti doveden do kraja i brodovi isporučeni. Upitno je hoće li EK odobriti Vladi nova jamstva. U međuvremenu sva brodogradilišta rade svoje planove restrukturiranja, koje također mora odobriti Bruxelles.
Čiji program ne odobri, ići će u programirani stečaj, što znači da će praktički Europa odlučivati koji škver opstaje, a koji nestaje. Programi moraju pokazati da brodogradilište može poslovati bez dosadašnjih oblika potpora.
Druga prilika za spas
Bruxelles se utoliko smekšao što je dopustio da planovi restrukturiranja budu uvjet za zatvaranje, a ne za otvaranje poglavlja tržišnog nadmetanja, čime smo u stvari dobili drugu priliku za pokušaj spašavanja nacionalnih navoza.
Ministar gospodarstva Đuro Popijač danas se u Zagrebu sastao s upravama i sindikalnim predstavnicima hrvatskih brodogradilišta. Nije im znao odgovoriti smiju li ugovarati poslove dok ne čuje što o tome kaže Bruxelles.
Bez pomoći države
Predsjednica Vijeća Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) Olgica Spevec izjavila je kako će biti teško prirediti planove za brodogradilišta koji predviđaju poslovanje bez dosadašnjeg načina financiranja od države. Rekla je također kako nijedan program, kako iz škverova tako i kupaca kandidata, još nije dostavljen AZTN-u. Sindikalni predstavnici smatraju da su pred brodogradnjom odlučujući mjeseci.
- Došlo se pred zid, ovo je zadnja prilika brodogradilištima da naprave održive planove poslovanja - rekao je Ozren Matijašević, a njegov kolega, šef SMH-a Vedran Dragičević ocjenjuje kako ima još nade za nacionalne navoze.
- Prilika postoji, a hoćemo li je iskoristiti, ovisi o nama i pregovaračima u EK - rekao je Dragičević.
Uljanik: Nas ne brinu jamstva, stižu novi poslovi
Samo je pulski Uljanik imun na problem ugovaranja novih poslova, premda Vlada i to brodogradilište tretira u paketu ostalih pet kroničnih gubitaša.
- Mi smo odavno tražili od Vlade da nas “izvuče” iz te priče jer mi dokazano nismo u kategoriji tvrtki u poteškoćama. Upravo pregovaramo o novom ugovoru za belgijsku kompaniju Jan de Nul za gradnju još dva drežera i ne brinu nas jamstva. Ponudit ćemo im ili korporativna ili jamstva naših komercijalnih banaka - kaže predsjednik uprave Uljanika Anton Brajković.
Sa spomenutim norveškim fondom Uljanik pregovara o gradnji četiri broda za prijevoz automobila, a uljanikovci potpis uvjetuju time da taj posao bude isključivo komercijalan, bez ikakvog upliva drugih interesa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....