Samo od početka ove godine RTL je preselio produkciju čak tri svoja velika zabavna showa u Beograd. Jedan je, doduše, regionalnog karaktera i emitirat će se u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini te Crnoj Gori, no druga dva su rađena isključivo za naše tržište. Evidentno se, dakle, sve više domaće televizijske produkcije, posebno kad je riječ o skupim zabavnim projektima, seli preko granice. A razlog je - u novcu.
Naše komercijalne televizije troškove svojih emisija i poslovne odluke čuvaju kao poslovne tajne pa se od njih nikad ne može dobiti službene podatke koliko što plaćaju. S druge strane, dobro upućeni producenti, koje ne možemo imenovati, i dobri poznavatelji televizijskih prilika procjenjuju kako je barem 20-30 posto jeftinije snimiti show u Beogradu nego u Zagrebu. Drugi će pak pojasniti i da Hrvatskoj kronično nedostaje studijskih kapaciteta, jer Jadran film iz godine u godinu sve više propada, dok su druge lokacije, poput hala na Zagrebačkom velesajmu, kojima se koristi Nova TV, improvizirani televizijski studiji, u kojima uvjeti i nisu baš najidealniji. Privatni producenti nerijetko koriste i prostore bivše tvornice Katran na zagrebačkoj Zavrtnici za snimanje sitcoma i sapunica, čak i za HTV, ali uglavnom su to “sklepani” prostori koji zahtijevaju jako puno snalaženja producenata, redatelja, snimatelja, ali i glumaca.
Filmski gradovi
Tim se više ideja koju je svojedobno inicirao hrvatski producent Ivan Maloča o izgradnji filmskoga grada na Zagrebačkom velesajmu ili pak bivšega dubrovačkog gradonačelnika Andre Vlahušića koji je želio izgraditi tri filmska studija u dubrovačkoj okolici uopće ne čine čudnima. Posebno zato što nam dolazi sve više velikih stranih filmskih produkcija koje obožavaju naše eksterijere, ali interijere moraju odraditi u Češkoj, Mađarskoj ili sve više Rumunjskoj, Bugarskoj i Srbiji, gdje je unatrag deset godina niknuo Pinkov filmski grad, jedan od najmodernijih studijskih kompleksa u Europi.
No, ne treba zaboraviti ni na cijenu rada, najam prostora i tehnike.
- Jedna epizoda nekog jačeg zabavnog showa komercijalne televizije stoji između 80 i 100 tisuća eura. Kada preselite snimanje emisije u Srbiju, imate sigurnu uštedu od barem jedne epizode, a ako ga nastavite raditi kroz sezone, recimo tri, ušteda vam se kreće od 240 do 300 tisuća eura, što nikako nije zanemarivo. Komercijalne televizije ipak žive od reklama koje im nosi dobra gledanost i svaka im je ušteda izuzetno bitna kako bi mogle funkcionirati. Zato je i razumljivo što traže mjesta gdje mogu uštedjeti, a nisu nikoga oštetili jer Jadran film je, primjerice, ionako u rukama privatnika - pojašnjava naš sugovornik.
Cijena rada
Jedna od važnih ušteda je sigurno i cijena rada, jer Srbija ima nižu prosječnu plaću od Hrvatske, što se automatski prenosi i na TV osoblje. Primjerice, dok kod nas jedan statist pljeskač u publici za cjelodnevno snimanje zaradi oko 125 kuna, u Srbiji taj honorar iznosi 900 dinara, što je oko 54 kune. To je značajna ušteda s obzirom na to da u prosjeku za zabavni show imate i po 100 ljudi u publici. Naš rasvjetljivač, što je jedna od najnižih pozicija u TV produkciji, zaradit će pak po danu od 450 do 550 kuna, a onaj u Srbiji od 200 do 250 kuna. To je, dakle, i više nego dvostruka razlika u cijenama rada, no ovo seljenje produkcije u jeftinija područja s pravom pak može ljutiti hrvatske televizijske radnike jer to ruši i njihovu cijenu rada. No, ono što će hrvatski producenti s ponosom ustvrditi - bez obzira na cijenu - naši ljudi su gotovo u pravilu kvalitetniji i profesionalniji. Naravno, ovisi o kome se konkretno radi.
U Srbiji je jeftiniji i najam televizijske tehnike. Filmska profesionalna kamera na kraće razdoblje stoji od 8 do 10 tisuća kuna po danu, dok je u Srbiji oko 6 tisuća kuna. Razlog za 30 posto niže cijene s druge strane bizaran je.
- U jednom trenutku u Srbiji se snimala gomila reklama, posebno kada je nastao oglašivački rat između dva brenda kave. U cijelu priču zatim su uskočili i “narodnjaci” koji su htjeli imati najnoviji Porsche, ali i svoje spotove snimati samo najskupljim kamerama, jer je to stvar prestiža. Producenti, ako su htjeli raditi s njima, morali su kupiti najnoviju tehniku, i tako svake godine, pa se stvorio višak opreme, što je dovelo do pojeftinjenja - objašnjava producent.
Također, projekti dodatno pojeftinjuju ako ih radite regionalno, kao što je to, primjerice, bilo u slučaju dviju sezona “Big Brothera”, “X Factor Adrie” i sada “Super ljudi” koji će uskoro krenuti na RTL-u. U tom slučaju svaka televizija daje dio novca, a dobiva kompletni show i to je definitivno najjeftinija varijanta za televizije. Druga je nešto skuplja, ali i dalje znato povoljnija ako je riječ o već potojećem showu za koji ste otkupili licencu i radite ga u studiju toga vlasnika. Tada vas dočeka već gotova scena, a scenografiju samo malo doradite pa su troškovi preseljenja zvjezdanog žirija, dijela osoblja i natjecatelja iz Zagreba u Beograd - zapravo zanemarivi.
Jedan takav show “Zvijezde” RTL je upravo počeo snimati u Šimanovcima kraj Beograda, u impozantnim studijskim prostorima Pink International Groupa koji se prostire na čak šest hektara zemljišta, a uz to imaju još 12 hektara zemlje.
Veliki planovi
- Mi smo pravi filmski studijski kompleks, trenutno imamo osam izgrađenih studija koji su operativni. Najveći studio još nije izgrađen, ali nadamo se da će u sljedećih godinu, dvije biti dovršen - objašnjava Barbara Sandić, izvršna direktorica Pink Media Group i desna ruka Željka Mitrovića. Studio broj 2 i 3 su im zasad najveći i imaju 1820 četvornih metara studijskog prostora. Usporedbe radi, najjači studio Jadran filma broj 2 ima 1200 četvornih metara, nosi ponosno i certifikat za filmske studije, stečen još 80-ih godina i stoji, kako doznajemo, od 150 do 180 tisuća kuna mjesečno. Improvizirani prostori Zagrebačkog velesajma navodno su pak tri do četiri puta jeftiniji. Koliko stoji Pinkov, službena je tajna.
- Cijene u Srbiji su otprilike iste kao u Rumunjskoj i Bugarskoj, a 20-25 posto jeftiniji smo od Mađarske i Češke. Ne znam kakve su cijene u Hrvatskoj jer vi baš i nemate studijskih kapaciteta, iako se dosta velikih filmova snima kod vas, ali na lokacijama - odgovara Sandić.
Kompleks se počeo graditi 2006., a pored studijskih prostora na njemu se nalazi i upravna zgrada te radionice za kostime, scenografiju i rekvizite. Imaju i rental opreme, a u tom kompleksu smjestio se City Records te nekim čudom tvornica žvakaćih guma koja sada ne radi.
- Studio broj 2 i broj 3 imaju po 1820 četvornih metara svaki. To je srednja veličina po europskim standardima, ali su to najviši studiji u Europi, ako se nešto u zadnje vrijeme nije promijenilo. Obično su od 12 do 12,5 metara, a naš je 16 metara. To je važno kod momenta kaskada, posebno kada se rade znanstvenofantastični filmovi. Također i kaskaderi mogu koristiti postojeću konstrukciju, što dodatno smanjuje trošak produkcije - objašnjava Sandić.
Posljednji strani film koji je snimljen u Pinkovim studijma je “An Ordinary Man” s Benom Kingsleyjem u glavnoj ulozi i tek treba stići u kina. Prvi strani film koji je otvorio 2012. njihov filmski grad je “Lockout” Luca Bessona.
BROJKE:
- Cijena epizode zabavnog showa u Hrvatskoj - od 80 do 100 tisuća eura
- Ušteda ako se snima u Srbiji - minimalno 80 tisuća eura
- Pljeskači u showu u Hrvatskoj - 125 kuna po danu
- Pljeskači u showu u Srbiji - 54 kune po danu
- Rasvjetljivač u Hrvatskoj - od 450 do 550 kuna po danu
- Rasvjetljivač u Srbiji - od 200 do 250 kuna
- Najam bolje filmske kamere na dulje razdoblje u Hrvatskoj - od 8000 do 10.000 kuna po danu
- Najam bolje filmske kamere na dulje razdoblje u Srbiji - 6000 kuna po danu
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....