U mjesec dana u zraku su proveli čak 22 dana ili više od 530 sati. Od Pelješca do Istre. Za to vrijeme izbacili su čak 22 tisuća tona vode. Oni su piloti protupožarnih aviona Canadair, Air Tractor i helikoptera MI8 MTV-1. Sjedište im je u Zemuniku kod Zadra i u Divuljama ko Splita. U Zadru ih je ukupno 84, a u Splitu 50. U borbu protiv požara uključen je 351 djelatnik Oružanih snaga.
Kad požar krene, njih se čeka kao najveće spasitelje. Svaka čast vatrogascima na tlu, ali bez letećih heroja i njihovog znanja i volje teško bi i jedan požar bio stavljen pod kontrolu bez ljudskih žrtava i mnogo veće materijalne štete od one u ovogodišnjim požarima.
Košara na sajli
Fotoreporter Jutarnjeg lista Joško Ponoš imao je jedinstvenu priliku da s posadom transportnog helikoptera MI8 MTV1 sudjeluje u gašenju požara. Krenuli su iz Divulja prema Pelješcu. Za pola sata bili su iznad požarišta kod Trstenog. Helikopter se spušta na 30 metara iznad mora i u 30 sekundi puni košaru koja visi na sajli ispod helikoptera i kreće prema vatri. I tako 30-ak puta puna dva sata na potezu Trsteno – Ston. Posada je potpuno skoncentrirana na svoj posao.
Učinak je brzo vidljiv. Požar se smanjuje, što omogućuje zemaljskim snagama da se lakše uhvate s njim u koštac. “Našoj” posadi nije do publiciteta. Ne žele se fotografirati ispred helikoptera. Kažu, samo rade svoj posao.
Maslinici i šume
A njihov posao je spašavanje tisuća i tisuća hektara šuma, maslinika, kuća i ljudskih života iz sata u sat. Satnik Nikola Gažo prije nekoliko dana gasio je požar iz helikoptera istočno od Bola na Braču i zahvaljujući njegovoj posadi spašeno je nekoliko kuća. “Radilo se o tri lokacije gdje su izbili požari, dvije su bile na vrhu dok je najkritičnije bilo u uvali jer su u trenutku našeg dolaska kuće već bile zahvaćene požarom. Reagirali smo brzo, vodu smo morali ispuštati lebdeći helikopterom i tu smo ostali dva sata jer je vjetar stalno prijetio razvoju vatre. Nakon slijetanja dobili smo poruke i pozive u kojima nam ljudi zahvaljuju. Spasiti nekome dom za nas je najveći mogući motiv i nagrada za napore i trud koji posljednjih dana ulažemo u akcijama gašenja požara”, poručuje Gažo.
Često se može čuti ili pročitati kako su zračne snage došle u pomoć vatrogascima. A situacija je zapravo obrnuta. Kod velikih požara, kada vatra brzo mijenja smjer, bez zračnih snaga one na zemlji mogle bi bježati i plakati. Bez vodenih bombi iz zraka požari bi se teško ili gotovo nikako gasili.
Hvala vam!
Kad počne gorjeti, na mjestu požara svi okreću glave prema nebu i osluškuju zvuk žute ptice. Kada ih vide na horizontu, nastupa olakšanje. “Idu kanaderi”, riječi su koje vole čuti svi koji su se barem jednom našli na požarištu. Ima ih ukupno šest, plus šest Air Tractora. Prije nekoliko dana piloti i kopiloti kanadera punih su šest sati gasili požar na Korčuli. Bez prestanka.
Tko se samo jednom našao u tom avionu u vrijeme gašenja požara, zna koliko je to težak i mukotrpan posao. U 10 sekundi avion mora pokupi 5346 tona vode i pritom prođe put od 200 metra i kreće prema požaru. I tako satima, danima, mjesecima. Od jutra do mraka. Zato kad god imate priliku, zahvalite svakom pripadniku zračnih potupožarnih snaga na onome što čine zbog svih nas. Jer oni su preskromni da bi se sami isticali.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....