![Prodaja automobila (ilustracija)](https://static.jutarnji.hr/images/slike/2023/08/21/k_30146101_640.jpg)
Devetnaest plaća - toliko je davne 1989. godine bilo potrebno dati za neki od najjeftinijih automobila na tadašnjem tržištu, konkretno Zastavu 126, dok je za najskuplji model vozila, tada Mercedes Benz, trebalo raditi i do tri života.
Tako je to barem bilo prikazano u prvom broju Auto Kluba koji je, uslijed inflacije izazvane novim državnim modelom obračuna poreza na vozila, izračunao da Hrvati (ispravnije, Jugoslaveni), s obzirom na prosječna mjesečna primanja, spadaju u skupinu europskih naroda koji najteže dolaze do novih vozila, odmah iza Istočnoeuropljana.
Prošlo je otad 36 godina, no inflacija dugo nije bila jača, a cijene vozila na hrvatskom tržištu drastično su više nego na brojnim drugim europskima, usprkos činjenici da je platežna moć hrvatskih građana znatno slabija od mnogih usporedivih zemalja.
Nitko nije uvezao Neveru
S tim na umu, odlučili smo kopirati temu iz prvog broja Auto Kluba te provjeriti koliko je Hrvatima teško doći do automobila u 2025. godini.
Odabrali smo 15 modela vozila, od najjeftinijeg do najskupljeg, s time da smo za najskuplji model odabrali Rimčevu Neveru vrijednu dva milijuna eura koja, prema podacima Carinske uprave, lani nije bila uvezena na područje Hrvatske.
A naša analiza, u usporedbi s onom iz 1989. godine, pokazuje da se znatno skratilo vrijeme koje je Hrvatu potrebno da bi si priuštio najjeftinije vozilo. Umjesto nekadašnjih 19 plaća danas je vozilo u rangu 15 tisuća eura, kao što je to KIA Picanto, moguće nabaviti nakon 11 mjeseci rada, što znači da je za nabavku najjeftinijeg novog vozila potrebno raditi manje od godine dana.
S druge strane, broj plaća koji je potreban za nabavku najskupljeg vozila znatno se povećao. Dok je nekad za Mercedes Benz trebalo izdvojiti 1231 plaću, Nevera je nešto skuplja, pa tako za nju treba zaraditi 1464 prosječne plaće odnosno raditi nešto malo manje od četiri radna vijeka, što je također znatno dulje od izračuna iz 1989. godine.
Slovenci brže do automobila
Na našu listu vozila dospjelo ih je još 13, a trudili smo se odabrati najprodavanija vozila po pojedinim klasama.
U onom srednjem rangu cijena pokazalo se da je za novo vozilo potrebno zaraditi između 21 i 29 plaća, što znači da će si u toj kategoriji potrošači za taj broj plaća moći priuštiti neke od modela od Volkswagen Golfa osmice pa do Škode Kodiaq.
Za najprodavaniji model BMW-a, onaj 520d, prosječan Hrvat mora zaraditi 49 plaća odnosno raditi nešto malo preko četiri godine dok se za Porsche Cayenne odnosno Panameru treba malo više potruditi, između 117 i 128 plaća.
Odlučili smo provjeriti i koliko bi za neke od istih modela vozila morali raditi i naši prvi susjedi Slovenci koji, prema službenim statističkim podacima, imaju nešto višu prosječnu neto plaću, 1500 eura.
Jednostavna računica pokazuje da Slovenac mora raditi mjesec dana manje za najjeftiniji KIA Picanto dok će si Volkswagen Tiguan moći priuštiti tri mjeseca prije prosječnog Hrvata.
Kod skupljih vozila, logično, Slovenčeva je prednost veća - Mercedes s popisa može si priuštiti pet mjeseci ranije dok će za Neveru morati raditi 131 mjesec manje, ali svejedno preko tri radna vijeka.
KIA Picanto - 15.000 - 11 plaća
Renault Clio - 17.299 - 13 plaća
Toyota Yaris Cross - 26.450 - 19 plaća
VW Golf 8 - 29.300 - 21 plaća
Toyota C-HR - 31.750 - 23 plaća
Hyundai Tucson - 33.325 - 24 plaće
VW Tiguan - 37.000 - 27 plaća
Škoda Kodiaq - 40.000 - 29 plaća
BMW 520d - 47.000 - 34 plaće
Mercedes CLE 200 Coupé - 66.500 - 49 plaća
Porsche Cayenne - 160.000 - 117 plaća
Porsche Panamera - 175.000 - 128 plaća
Land rover SV LWB - 314.000 - 229 plaća
Bentley Continental GT Speed - 378.546 eura - 277 plaća
Rimac Nevera - 2 milijuna eura - 1464 plaće
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....