FOND ZA ZAŠTITU OKOLIŠA UKIDA NAKNADE

Prerađivači auto olupina ostaju bez 25 mil. kuna

Naknada skupljačima olupina sa sadašnjih 70 lipa po kilogramu smanjit će se na samo 45 lipa
 Sasa Midzor Sucic / CROPIX

Skupljanje olupina automobila u Hrvatskoj nije samo pitanje ekologije nego je i unosan posao koji je dosad različitim naknadama sufinancirao Fond za zaštitu okoliša.

Vladin novi prijedlog Odluke o izmjeni naknada za gospodarenje otpadnim vozilima, za koji ekskluzivno doznajemo da u proceduru ide za nekoliko dana, nakon mjesec dana javne rasprave mogao bi na snagu stupiti već u ožujku i promijeniti odnos snaga na tržištu.

Naknada za transport

Prije svega, Vlada reže naknadu Fonda za sakupljače i potpuno ukida naknadu za obrađivače olupina. Umjesto dosadašnjih 75 lipa po kilogramu olupine, obrađivači neće dobivati ništa, a sakupljači (često je riječ o istoj tvrtki) umjesto 70 dobivat će samo 45 lipa po kilogramu. S druge strane, u namjeri da se sreže još jedan nepotrebni parafiskalni namet, svim uvoznicima vozila naknada koju plaćaju za eventualno zbrinjavanje tih vozila smanjuje se sa 85 na 50 lipa po kilogramu.

Što to znači u praksi? Svi uvoznici automobila, njih oko 170, državi će plaćati 17 milijuna kuna godišnje manje nego dosad za vozila i oko 8 milijuna manje za gume. To bi trebalo stimulirati uvoz i sniziti prodajnu cijenu automobila. S druge strane, unatoč tome što dozvole za skupljanje i obrađivanje olupina u Hrvatskoj ima 14 tvrtki, stvarno stanje je takvo da grupacija CIOS pokriva 80 posto cijelog ‘tržišta’. Prema nekim računicama, ukidanjem i smanjivanjem naknadi najviše će izgubiti upravo kompanija Petra Pripuza, možda i 20 milijuna kuna godišnje.

Jedna od ideja je i teritorijalno ujednačiti odvoz otpadnih vozila. Naime, prijedlogom odluke planira se povećati naknada za transport vozila sa 15 na čak 80 lipa po kilogramu, ali samo za one koji će vozila dopremati s područja koja su 150 i više kilometara udaljena od tvrtke koja ih drobi, reciklira i zbrinjava. Time se pokušava stimulirati čišćenje područja oko Vukovara i Dubrovnika, primjerice, koje su najudaljenija od oporabitelja.

Isplativ posao

No, prema našim izvorima, posao skupljanja olupina u Hrvatskoj itekako je isplativ, u njemu nema potrebe za državnim intervencionizmom i opstat će unatoč smanjenju i ukidanju naknada. Procjene govore da za svaki automobil koji se zbrine privatnik od Fonda dobije 100 eura, a na tržištu na dijelovima zaradi još 150 eura. Nove naknade izračunate su na temelju financijskih izvješća samih tvrtki koje se bave odvozom i zbrinjavanjem olupina, kad je utvrđeno da bi im se taj posao isplatio i bez pomoći države.

Paralelni sustav

- Ne želimo prejudicirati odluku Vlade, ali to bi moglo negativno utjecati na količinu prikupljenih olupina. CIOS je velik dio naknade Fonda prenosio na posjednike olupina koji su nam ih predavali na obradu. Dobivali su više novca za to. Tako smo upravo mi 2009. pridonijeli povećanju olupina koja su ušla u koncesijski sustav - za oko 15.000 - rekla je u kratkom komentaru Tajana Tomašević iz Uprave CIOS-a.

Dodala je da u zemlji postoji paralelni sustav obrađivača olupina koji to rade bez dozvola, spaljuju ih i štete okolišu.

- Moguće je da će doći do smanjenja naknade za posjednike otpadnih vozila, a to će demotivirati građane da ih predaju ovlaštenim koncesionarima pa će se ona reciklirati ilegalno i neprihvatljivo za okoliš - tvrdi T. Tomašević.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 11:28