Ministar zdravstva Vili Beroš najavio je kako bi sredinom sljedećeg tjedna trebali biti gotovi izvidi inspekcija koji su provedeni u splitskom Domu za starije i nemoćne u Vukovarskoj ulici.
Poznato je kako su nakon proboja koronavirusa u ustanovu koja skrbi za najrizičniju populaciju bila kontradiktorna izvješća o tome što se to dogodilo pa sad već imamo četvero mrtvih i 62 zaraženih korisnika, piše Slobodna Dalmacija.
Svatko je pričao svoju priču, u prvom izvješću iz doma koje potpisuju ravnatelj Ivan Škaričić i glavna sestra Zdravka Đapić-Kolak te u drugom koje je poslano iz županijskog Nastavnog zavoda za javno zdravstvo, a koje potpisuje ravnateljica dr. Željka Klarin.
Pa su nam iz Ministarstva zdravstva odgovorili kako se još kompletira dokumentacija te preciziraju:
- Zdravstvena inspekcija Ministarstva zdravstva je 10. travnja 2020. obavila nadzor u Nastavnom zavodu za javno zdravstvo, a vezano uz medicinsko zbrinjavanje korisnika Doma za starije i nemoćne Split. Tijekom nadzora obavljen je razgovor s ravnateljicom Zavoda i nadležnim epidemiolozima, uzete su izjave i dokumentacija dostupna u trenutku nadzora. S obzirom na činjenicu da je u trenutku inspekcijskog nadzora izabrana liječnica opće/obiteljske medicine korisnika Doma bila u samoizolaciji, nije bilo moguće obaviti nadzor, već je naknadno zatraženo očitovanje i dostava zdravstvenih kartona korisnika Doma. Nakon kompletiranja dokumentacije, Ministarstvo će, ovisno o utvrđenim činjenicama i eventualno utvrđenim nepravilnostima iz područja pružanja zdravstvene zaštite, poduzeti odgovarajuće mjere, a u skladu sa svojim ovlastima.
Sličan odgovor dobili smo i iz Ministarstva za demografiju:
- Inspekcija Ministarstva bila je u izvidu u splitskom Domu za starije i nemoćne, ali o rezultatima još ne može govoriti dok ne bude gotova analiza izuzete dokumentacije i sačinjavanje izvješća.
Sad, eto, čekamo nalaze dviju inspekcija resornih ministarstava, a kakva je situacija u Domu, tko upravlja njime trenutačno, upitali smo magistricu medicinskog prava Helenu Bandalović, djelatnicu Upravnog odjela za zdravstvo i socijalnu skrb Splitsko-dalmatinske županije, koju je župan Blaženko Boban imenovao koordinatoricom, piše Slobodna Dalmacija.
Što obuhvaća vaša uloga povjerenice?
- Imenovana sam povjerenicom za Dom u ovoj trenutačnoj epidemiološkoj situaciji, a uz komunikaciju prema javnosti, moja uloga je koordinacija svih dionika. Znači od Županije i njezinih zdravstvenih ustanova, pa do resornih ministarstava. A osnovni cilj je ubrzanje i efikasnost svih procedura koje sad moramo poduzimati u cilju zaštite korisnika i djelatnika Doma.
Tko sad upravlja Domom?
- Iako je ravnatelj Škaričić u samoizolaciji, on i dalje u tom upravljačkom smislu obavlja poslove sukladno svojim ovlastima. Moja uloga je prvenstveno koordinacija.
Koji je zadatak Upravnog vijeća Doma? Tko je zamijenio prije godinu dana Antuna Vučicu u UP-u, jednog od tri člana koje imenuje Splitsko-dalmatinska županija? Tko je uz Ivana Glavotu i Juru Gurdulića treći u Upravnom vijeću?
- Sukladno zakonima, Upravno vijeće donosi odluke iz svoje nadležnosti, a tri su člana predstavnici osnivača, odnosno Splitsko-dalmatinske županije i oni su dužni postupati ne samo sukladno zakonu, nego i svim uputama vlasnika i osnivača. O konkretnim imenima članova i njihovim mandatnim zamjenama nemam podatke jer se to vodi na razini stručnih službi Županije.
Magistrica ste medicinskog prava s dugogodišnjim iskustvom, pa pojasnite proceduru kad rodbina bude tražila odštetu zbog preminulih članova obitelji, jer već najavljuju tužbe zbog smrti svojih najmilijih.
- S obzirom da imam položeni pravosudni ispit, iako ovo pitanje nije u opsegu ni moga profesionalnog rada ni u okviru djelokruga rada u Županiji, može se reći sljedeće: prvenstveno je potreban završetak nadzora inspekcija ovlaštenih ministarstava, koji mogu biti polazište za utvrđivanje nečije odgovornosti. Osim toga, u istragu su uključeni i MUP i DORH, a nalazi ovih tijela relevantni su za eventualno utvrđivanje okolnosti. Članovi obitelji i mimo nalaza navedenih tijela mogu, ako to ocjenjuju opravdanim, podizati tužbe za naknadu štete u smislu odštete zbog preminulih članova obitelji. Postupci se vode pred redovnim sudovima, a o pravosudnom ishodu nemoguće je u ovom trenutnu išta govoriti.
Tko će platiti tu odštetu?
- Po pravomoćnom okončanju postupaka, ako oni uopće budu provedeni i ako Dom bude utvrđen kao odgovoran, odštetu bi mogao platiti Dom, a posredno i Splitsko-dalmatinska županija kao osnivač.
Svi djelatnici Doma ističu kako nije bilo zaštitnih sredstava. Tko je odgovoran za taj propust?
- O količini i raznovrsnosti zaštitnih sredstava koji su u ustanovi bili do dana 10. travnja, kad sam imenovana povjerenicom, ne mogu ništa govoriti. Od tad pa nadalje Stožer civilne zaštite redovito dostavlja svu traženu i raspoloživu zaštitnu opremu. Prvenstveno za domove u Vukovarskoj, na Zenti i u Starom Gradu, kao i za djelatnike koji skrbe za korisnike u Specijalnoj bolnici Biokovka. I sad smo poslali još opreme za Makarsku.
Zašto Dom nije stavljen u karantenu, pa se dezinficirao kat po kat, nego se pribjeglo prebacivanju korisnika u Makarsku? Tko će opet vraćati korisnike ako obole od COVID-19 u Split, u bolnicu, jer testovi nisu 100 posto sigurni?
- Pitanje stavljanja Doma u karantenu, dezinficiranja prostorija i prebacivanja korisnika spada u sferu rada epidemiologa. Nakon što su 52 korisnika prvotno prebačena u KBC na Križine, pa naknadno i ovih 54 u Biokovku, kako su se sobe postupno praznile u Domu, epidemiološke službe NZJZ-a odmah su sustavno i redovito dezinficirale sve sobe i druge prostorije, razvrstavale izolacijske jedinice po katovima i sve drugo provodile s ciljem da se na najbolji epidemiološki način stvore izolacijski uvjeti za korisnike (po jedan štićenik u sobi), kao i za rad djelatnika. Što se tiče štićenika, kako se budu oporavljali, tako će se moći i vraćati u Dom.
Tko je treći član?
Od pet članova Upravnog vijeća Doma za starije i nemoćne osobe Split, tri člana imenuje osnivač ove ustanove - Splitsko-dalmatinska županija. Prije tri godine, to povjerenje su dobili Ivan Glavota, član HČSP-a iz Runovića, Antun Vučica, član vladajućeg HDZ-a, i Jure Gurdulić, član HSS-a, ujedno i čelnik županijskog ogranka te stranke.
Upitali smo potonjeg, Jelšanina Gurdulića, diplomiranog ekonomista, koja je bila njihova uloga u upravljanju Domom u Vukovarskoj ulici.
- Kao član Vijeća u kojem je Glavota predsjednik, pratili smo stavku proračuna, odluke o povećanju cijene usluge za korisnike te ostale pravne odluke. Propitivali smo i za minus koji je bio u Domu minule godine, pa smo sudjelovali i u odluci, koju imenuje Županijska skupština, o podizanju cijene smještaja u tri jedinice u iznosu od 20 posto. Radi se o smještaju za socijalne korisnike i nije se moglo odjednom dignuti veća cijena, a trebao je i tom odlukom smanjiti minus u poslovanju - govori Slobodnoj Dalmaciji Gurdulić, koji naglašava kako je želio biti u ovom Upravnom vijeću jer je u to vrijeme počeo s radom i Dom u Starog Gradu.
Na naš upit koliko su se godišnje sastajali i donosili odluke o upravljanju Domom, razjašnjava nam:
- Sedam do osam puta, a mjesečna naknada za naš rad je 500 kuna, s tim da gospodin Vučica nije član ima godinu dana, zamijenio ga je drugi gospodin iz HDZ-a, no stvarno ne znam ime.
Inače, zadnji sastanak Upravnog vijeća bio je u veljači, 20-ak dana prije pojave koronavirusa u Hrvatskoj pa nisu raspravljali o toj pandemiji. Na pitanje zašto nije bilo dovoljno zaštitnih sredstava u ustanovi, Gurdulić ističe:
- To nisu naše ovlasti kao Upravnog vijeća, a nemam ni komentar o sadašnjoj situaciji i tko je kriv budući da nemam nikakva izvješća o tome što se događalo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....