ANALIZA JUTARNJEG

POSLJEDICE RECIKLAŽE PREDIZBORNOG SLOGANA ‘Naprijed’ će naštetiti Milanoviću puno više nego Obami

‘Naprijed, a ne nazad’ Barack Obama koristio je u kampanji kako bi prikrio neispunjena obećanja iz prošlosti

Nakon što je Jutarnji list objavio da će premijer Milanović po uzoru na američkog predsjednika Obamu u svojoj kampanji koristiti slogan “Naprijed, a ne nazad”, već se mogu nazrijeti prve naznake žestoke društvene polemike oko te naizgled jednostavne predizborne poruke. Ključno je pitanje žele li to Milanović i SDP da zaboravimo tri dosadašnje poprilično bezuspješne godine te misle li zaista da će okretanje budućnosti biti onaj psihološki trik koji će upaliti kod birača ako nisu baš velika zlopamtila. Mnogi su se već uzbunili.

Ideja je Alexa Brauna da za potrebe SDP-ove kampanje reciklira dobro poznatu poruku Baracka Obame iz njegove druge predsjedničke kampanje koja je također glasila “Forward not backward”. Ukratko, poprilično je jasno kako Braun kao specijalist za politički i krizni (!) konzalting nije SDP-u i Milanoviću ponudio originalno rješenje, a kakvo je ipak potražio dok je radio s Tonyjem Blairom ili Hillary Clinton. To je prva zamjerka.

Politička utakmica

Ozbiljnije je pitanje je li izvlačenjem starog, uspješnog Obaminog slogana Braun Milanoviću i njegovoj stranci otvorio bokove za, metodološki gledano, iste napade poput onih koje su na Obamu orkestrirali američki republikanci, s tim da će s obzirom na hrvatski kontekst ti napadi vrlo vjerojatno ostaviti puno teže posljedice na Milanovićev izborni uspjeh nego što su imale na Obaminu uspješnu političku utakmicu.

“Naprijed, a ne nazad” truizam je kao takav, tj. istina koju i ne treba potvrđivati, baš kao da se kaže kako ne treba prestati disati, pa stoga ništa ne govori. Poznato je kako ga je Obama koristio da okretanjem budućnosti prikrije pogreške odnosno neispunjena obećanja iz prošlosti. Naime, Obamu je cijeli spektar medija (od Washington Posta preko New York Timesa do Guardiana) kritizirao kako je počeo govoriti “naprijed” da bi se zaboravilo da nije ispunio obećanja o ozbiljnim istragama oko zlostavljanja zatvorenika u Guantanamu.

Mediji nisu zaboravili kako je Obama prvo poručivao da “nitko nije iznad zakona” da bi odmah po inauguraciji 2008. godine postao protivnik istraga koje je poticao uz riječi “vjerujem da se moramo okrenuti prema naprijed, a ne gledati unatrag”. Fraze o tome kako “…ništa ne troši našu energiju kao okrivljavanje za prošlost…. te se potrebno okrenuti zajedničkoj budućnosti…”, čini se da će sada od Obame preuzeti Milanović.

Obama je ponavljao varijacije na temu “naprijed” prema PR receptu puno puta, baš kao što Milanović, očigledno, sam od sebe već voli doslovno poručivati “naprijed”.

Izbjegavanje obračuna

No, postoji jedna supstancijalna razlika. Naime, Obama je zaista s obzirom na tadašnje gospodarsko stanje u Sjedinjenim Državama u svojoj drugoj kampanji mogao snimiti poprilično dugi spot o rezultatima i uz to reći “Naprijed, ne nazad” te republikancima nije puno koristilo što su kreirali hastag na Twitteru #Forward preko kojeg su tvitali poruke poput: “Pod Obaminim proračunom Amerikanci mogu #Naprijed s 1,9 bilijuna višim porezima”.

Republikancima nisu pomogli ni Romneyjevi spotovi u kojima se upozoravalo na skandale u potrošnji američkog General Service Administrationa.

Obami čak nije previše zasmetala činjenica ni što su mu njegovi glavni birači zamjerali što se odbijao oštro razračunati s krivcima za propast nekih od najvećih američkih financijskih kuća. Uz “Naprijed” i to je palo u zaborav. Za razliku, zamislite kad HDZ ili druge oporbene stranke krenu s povezivanjem ekonomskih rezultata Milanovićeve vlade od početka mandata s “Naprijed, a ne natrag”.

Europski marksisti

Međutim, ekonomski “usp-jesi” Milanoviću bili nešto poput američkih mučenja, odnosno Obaminog odustajanje od istraga.

S obzirom na to da je očigledno kako Milanovićeva vlada nije uspjela izvući državu iz recesije i gospodarske stagnacije, potpuno je očigledno da će ironziranje slogana “Naprijed, a ne natrag” biti puno gore nego u Americi.

A tamo je bilo oštro. Stvoreno je na desetke ironičnih reinterpretacija slogana te posebno dizajniranih logotipova. Bilo je tu svega i svačega pa i tvrdnji da je “Naprijed nova stražnjica” ili “Ja volim odostraga”. Na ironičnim logotipovima u Sjedinjenim Državama sve je, naravno, bujalo od srpova i čekića povezanih s logom Obamine kampanje. Naime, pojedini mediji upozoravali su da je slogan “naprijed” duboko ukorijenjen u socijalističkim pa i radikalnim komunističkim publikacijama.

U Wikipediji se doista može pronaći cijela sekcija socijalističkih publikacija pod kategorijom Forward, te su Amerikanci zaključili kako je to termin koji su trebali koristiti ne samo europski marksisti već i, specifično, lenjinisti, jer je Lenjin osnovao “Vpred” (ruski časopis Naprijed). Neki su otišli tako daleko da su upozorili kako je svojedobno Crvena armija postrojavala vojnike ispred strojnica te ih pod prijetnjom kiše metaka u leđa tjerala u juriš s pokličem “naprijed”.

Cijena populizma

Bilo kako bilo, Milanovića neće kao Amerikance smetati što se jedan dnevni časopis za koji su pisali Trocki i Engels također zvao Naprijed, baš kao ni to što su istočnonjemački vojni klub imenovali ASK Vorwaerts Berlin.

Međutim, ekonomski analitičari upozoravaju da nije problem samo u tome što Zoran Milanović i njegov SDP čine sve više da se zaboravi prethodne tri godine, nego povlače cijeli niz populističkih poteza koji bi mogle ugroziti ekonomsku sutrašnjicu, tj. dovesti u pitanje upravo to famozno “Naprijed”.

Jutarnji list u više navrata pobrojao je popularne mjere koje bi mogle imati kontroverzne posljedice jer populizam uvijek ima svoju cijenu, samo je pitanje tko to na kraju plaća: oprost dugova najsiromašnijima, zamrzavanje tečaja švicarskog franka, plan za oprost dijela računa za potrošenu električnu energiju… samo su neke od mjera s kojima se SDP očigledno okreće izborima.

Nejasno je gleda li to Milanović “naprijed” ili samo izgovara “naprijed”. Ili, kao što govori ime udruge mladih koji su za EU, “Korak naprijed, natrag dva”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. rujan 2024 20:49