NABAVA BORBENIH AVIONA

OTKRIVAMO Netanyahu i James Mattis idući tjedan u Jeruzalemu razgovaraju o Hrvatskoj

 
Izraelski F16
 Boris Kovačev / CROPIX

Avioni F16 koje Izrael želi prodati Hrvatskoj moraju biti vraćeni u prvobitno stanje ili Izrael prije prodaje s njih mora ukloniti bilo kakve dodatke koje je instalirao, glavni je uvjet za njihovu prodaju, stoji u objavi State Departmenta medijima. State Department je u utorak uputio obavijest Kongresu o transferu trećoj strani vojne opreme prethodno odobrivši Izraelu prodaju aviona Hrvatskoj. Sada Kongres ima rok od 15 dana u kojem mora prihvatiti ili poništiti odluku State Departmenta. U pravilu Kongres se ne protivi ovim odlukama State Departmenta.

Sporna oprema

Dakle, SAD se ne protivi prodaji izraelskih aviona, ali, kako u svom očitovanju navodi State Department, određene detalje još treba razriješiti, no nadaju se da će suradnja svih uključenih strana dovesti do uspješnog razrješenja problema. Međutim, od Izraela se traži da prethodno iz aviona makne svu naknadno ugrađenu opremu. Nadalje, kao uvjet za prodaju navodi se da ovlaštene osobe Lockheed Martina, proizvođača aviona, pripreme vojnu opremu koja se ugrađuje u avione prije prodaje. To također znači da Izrael ne može prodati avione Barak Hrvatskoj nego se oni mogu prodati samo ako su vraćeni u prvobitno stanje i s ugrađenom američkom opremom.

Ima šanse

Sada je i jasnije zašto je premijer Andrej Plenković u utorak jasno rekao da će Hrvatska kupiti jedino avion F16 Barak, koji je Izrael ponudio na natječaju, ili će natječaj biti poništen. Očito je da ga je o uvjetima za prodaju američka strana obavijestila još tog dana. Usprkos ovako decidiranoj poruci State Departmenta, u vrhu hrvatske vlasti još smatraju kako je moguće da hrvatska kupi avione koje je Država Izrael ponudila na natječaju. Naime, razgovori Izraela i SAD-a usprkos upućivanju odluke State Departmenta u Kongres još nisu završili. Razgovori traju već duže vrijeme, a s izraelske strane jučer su dolazile informacije da nikakav dogovor sa SAD-om nije postignut. No, prema neslužbenim informacijama, jedan sastanak visokorangiranih američkih i izraelskih dužnosnika trebao bi se dogoditi sutra, a sljedećeg tjedna u Jeruzalemu će se održati sastanak izraelskog premijera i ministra obrane Benjamina Netanyahua i američkog ministra obrane Jamesa Mattisa.

Konačni dogovor

Predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović rekla je jučer na blagdanskom druženju s novinarima da ju je jučer popodne nazvao izraelski premijer Netanyahu te joj rekao da će na tom sastanku biti riječi i o prodaji aviona Hrvatskoj. Može se očekivati da bi na tom sastanku mogao i pasti konačni dogovor oko posla u Hrvatskoj. Prema njenim riječima, izraelski premijer joj je rekao da Izrael čvrsto stoji kod svoje ponude i želi da se to riješi. Predsjednica je također kazala da je u utorak razgovarala s američkim veleposlanikom u Hrvatskoj Robertom Kohorstom te mu naglasila da želi da se taj proces riješi temeljito i transparentno.

“Bolje ići temeljito u tom procesu, nego ga nabrzinu okončati, jer ono na čemu apsolutno inzistiram jest da Hrvatska dobije ono što smo dogovorili i po cijeni po kojoj je to dogovoreno.” Naglasila je da Hrvatska nema predugo vremena za čekanje konačne odluke. “Nažalost, remont MiG-ova 21 završio je 2013. godine neslavno i većina tih zrakoplova je prizemljena na Plesu”, otkrila je vrhovna zapovjednica. U ovom trenutku Ratno zrakoplovstvo raspolaže s osam borbenih aviona, no upitno je koliko je tih aviona sposobno za operativno obavljanje zadaća. Prema posljednjim neslužbenim informacijama, Ratno zrakoplovstvo može koristiti najviše tri borbena aviona.

Odobrenje

Predsjednica je jučer rekla i da je u Parizu prije mjesec dana razgovarala s američkim predsjednikom Donaldom Trumpom i izraelskim premijerom Netanyahuom o prodaji aviona kada nije znala da ima problema u nabavi zrakoplova. Prema njenim riječima, tada ni američki predsjednik ni izraelski premijer nisu znali da postoji neki problem. Da problemi ipak postoje, prije nekoliko dana službeno je potvrdio američki veleposlanik u Hrvatskoj Robert Kohorst koji je rekao da Izrael mora ispuniti tehničke uvjete kako bi dobio dozvolu za prodaju aviona trećim zemljama. Tada je kazao da su Izraelu ti uvjeti priopćeni još prije dvije godine.

I tu dolazimo do druge važne jučerašnje poruke State Departmenta u očitovanju hrvatskim medijima. Navodi se, naime, da “cijeli proces nalaže da je odgovornost za razumijevanje zahtjeva na državi koja želi prodati vojnu opremu američke proizvodnje trećoj strani, kao i za komuniciranje tih uvjeta zemlji koja od njih opremu želi kupiti”. U prijevodu, Država Izrael je morala obavijestiti Hrvatsku da joj ne može prodati avione F16 s ugrađenom izraelskom opremom. Odnosno, da nam ne može prodati F16 Barak nego samo izvornu verziju aviona F16. Zasad nema službene informacije je li Izrael ikada Hrvatskoj službeno iznio uvjete čije ispunjavanje SAD traži za odobrenje prodaje aviona. Tu se javno može postaviti pitanje je li Izrael prevario Hrvatsku. Ministar obrane Damir Krstičević u utorak je na to pitanje kratko rekao: “Vidjet ćemo na kraju procesa”.

Mogući scenariji

Izrael prodaje avione Barak Hrvatskoj

Hrvatska i Izrael potpisuju ugovor o prodaji 12 aviona F16 Barak i Ratno zrakoplovstvo za dvije godine dobiva prve avione

Poništenje natječaja

Hrvatska Vlada poništava natječaj jer Izrael ne smije isporučiti avione Barak zbog američkog veta. Hrvatskoj ostaju stari MiG-ovi i nemogućnost dugoročnog nadzora svojeg i NATO-ova zračnog prostora

Pregovori sa švedskim SAAB-om

Vlada drugorangiranom na natječaju, švedskom SAAB-u, šalje upit stoji li i dalje pri svojoj ponudi za Gripene ili ima neku drugu, povoljniju

Odustajanje od borbenog zrakoplovstva

Hrvatska zbog nemogućnosti nabave novog tipa borbenog zrakoplova gasi svoje borbeno zrakoplovstvo. Nadzor zračnog prostora prepušta se nekoj od članica NATO-a

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 03:49