U privatnom splitskom brodogradilištu Brodosplit, koje je više od četiri godine u vlasništvu samoborskog poduzetnika Tomislava Debeljaka, 3. lipnja porinut je prototip prvoga hrvatskog obalnog ophodnog broda, nazvan Novogradnja 540. Dužina mu je 43,5 metara, širina osam metara, težina 200 tona, maksimalna brzina 28 čvorova, jednim punjenjem goriva može otploviti 1000 nautičkih milja, potrošnja mu je 30 posto manja od konkurencije, ima kapacitet 17 ljudi uz autonomiju plovidbe 10 dana, opremljen je desalinizatorima za filtriranje morske u pitku vodu i posjeduje temeljno oružje svih obalnih straža - automatski top 30 mm, dvije ručno upravljive strojnice 12,7 mm i četiri ručna prijenosna protuzrakoplovna raketna sustava.
Zbog bogate opreme, atraktivnog dizajna i sjajnih performansi koje najavljuju iz Brodosplita, Novogradnja 540 već je proglašena prvim hrvatskim vojnim superbrodom, a je li to doista tako, doznat ćemo za nekoliko mjeseci. Naime, isporuka naručitelju, Hrvatskoj ratnoj mornarici, odnosno Ministarstvu obrane, najavljena je za drugu polovicu 2017., do kada će u Brodosplitu raditi na završnom opremanju, spajanju i puštanju sustava u rad, potom će uslijediti pokusna plovidba i primopredajna ispitivanja taktičko-tehničkih karakteristika.
- Očekujemo da se u sljedeća tri mjeseca, kako je obećao graditelj, obavi opremanje broda i, u suradnji s MORH-om, ispitaju njegove tehničke karakteristike. HRM je od Brodosplita naručio ukupno pet ophodnih brodova, čija je cijena oko 400 milijuna kuna - rekao je državni tajnik u MORH-u Zdravko Jakop, uz kojega su na porinuću bili načelnik Glavnog stožera general Mirko Šundov i zapovjednik HRM-a admiral Predrag Stipanović.
Najjeftiniji i najkvalitetniji
Vrijednost ugovora između Brodosplita i MORH-a o gradnji pet obalnih brodova iz prosinca 2014. iznosi 385,4 milijuna kuna.
- Gradimo pet brodova za HRM, a svjetske potrebe su oko 2000 komada. Mi smo po cijeni najjeftiniji, a po karakteristikama najkvalitetniji. U pregovorima smo s mnogim zainteresiranima, imamo vrlo ozbiljne upite iz Iraka, Irana, Saudijske Arabije, Vijetnama, Indonezije, najveći interes pokazala je Crna Gora, u Bangladešu smo se javili na natječaj za gradnju šest plus šest brodova... Ovo je velik potencijal, s ovim ćemo brodom osvojiti svjetsko tržište - istaknuo je vlasnik Brodosplita Tomislav Debeljak, koji otvoreno odgovara na pitanje zašto će prototip Novogradnja 540 MORH-u biti isporučen u drugoj polovici 2017., iako je po ugovoru to trebalo biti sredinom 2016. godine.
- Pretprojekt za obalni ophodni brod HRM-a MORH je od Brodarskog instituta naručio 2008. Kad je MORH 2013. raspisao natječaj, obveza ponuđača bila je da brod grade po pretprojektu Brodarskog instituta. Angažirali smo stručnjake koji su ustanovili da je u pretprojektu puno nedostataka koje smo uklonili i napravili vrhunski brod koji je po plovnim karakteristikama najbolji u svijetu u svojoj klasi - rekao je Debeljak, objasnivši kako je Brodosplit u razvoj projekta uložio 5,5 milijuna eura vlastitih sredstava, od čega oko 1,5 milijun u reprojektiranje, a 4 milijuna u modifikacije.
Inženjerska elita
Zapravo, Debeljak je “kupio” čitav odjel inženjera s Brodarskog instituta koji su radili na idejnom rješenju obalnog ophodnog broda. Oni su dali otkaz na Brodarskom institutu i zaposlili se u tvrtki Marine and Energy Solutions DIV (MES DIV), čiji je Debeljak jedan od osnivača.
Glasnogovornik Brodosplita Josip Jurišić objašnjava da je osnovna modifikacija pretprojekta Brodarskog instituta promjena materijala od kojeg se brod gradio. Brod je trebao biti građen od običnog brodograđevnog čelika, a ugrađen je čelik povišene čvrstoće, manjih debljina čija je tehnološka obrada tijekom gradnje teža, ali je brod lakši i operativniji uz manju potrošnju.
- Zbog zahtjevne strukture koja se sastavljala od čelika povišene čvrstoće debljine četiri do šest milimetara, trup broda radio se segment po segment uglavljen u 30 tona tešku kolijevku radi izbjegavanja deformacija i neravnina na trupu. Zato je i sagrađeno tehnološko pomagalo - kolijevka za gradnju trupa. U brod je ugrađeno 67 tona čelika i 7 tona aluminija, od kojeg je napravljeno nadgrađe i kormilarnica. Čelični i aluminijski dio spojeni su posebnom tehnikom trimetalnim trakama - objašnjava glasnogovornik Jurišić i tumači da je sljedeća modifikacija produženje broda za dva konstruktivna rebra, odnosno za metar i pol, te je on sada dugačak 43,5 metara.
Temeljna namjena ovoga broda je ophodnja radi nadzora i zaštita interesa RH na moru, a koristit će se i za potporu otočnom stanovništvu te u akcijama traganja i spašavanja. U ratu se obalni ophodni brodovi koriste za zaštitu unutarnjih morskih voda te za zadaće borbene i logističke potpore.
No, u Brodosplitu smatraju da se širenjem migrantskih kriza pojavila potreba proširenja plovnosti brodova i za otvoreno more, a njihov superbrod po svojim karakteristikama moći će sudjelovati u međunarodnim akcijama traganja i spašavanja.
- Brod u osnovi nije bio projektiran za velika mora pa je strateška modifikacija ugradnja bočnih perajnih aktivnih stabilizatora. Oni omogućavaju veću stabilnost i plovidbenost po velikim valovima, što mu omogućava izlazak na cijeli Mediteran. Dodatna modifikacija je promjena krmene forme kako bi se u brod mogao ugraditi veći propeler, što mu omogućava u natječaju zadane brzine od 28 čvorova pri 90 posto snage pogonskih strojeva. Sada je ovo najbolji brod po karakteristikama plovnosti u ovom tipu od ijednoga drugog u svijetu. Optimizirana potrošnja goriva omogućava veliku uštedu u odnosu na druge brodove, s jednim punjenjem može otploviti 1000 nautičkih milja, a uštedama na gorivu brod će u 30 godina sam sebe isplatiti - naglašavaju u Brodosplitu, čiji je vlasnik u projekt uključio još 34 domaće tvrtke koje svojom proizvodima opremaju brod.
Budućnost projekta
Još na početku realizacije ovog projekta bivši general zbora Ivica Lovrić optimistički je najavljivao da Novogradnja 540 može biti svojevrsno polazište za razvoj izvanobalnih ophodnih brodova dužine 80 metara koji je trebao početi 2017., a u operativnu uporabu trebao bi ući do 2020. Takvi brodovi patrolirali bi južno od Dubrovnika te omogućili izlazak na Otrantska vrata i djelovanje po Mediteranu. Njihova bi platforma, istaknuo je tada Lovrić, mogla biti temelj za projekt buduće korvete HRM-a.
Brodosplit je na svom vojnom programu počeo raditi još 60-ih kroz razvijanje projekata gradnje podmornica. Od 1968. do 1970. radili su na podmornici klase Heroj, od 1978. do 1982. na podmornici klase Sava, a od 1981. do 1989. napravili su šest diverzantskih 100-tonskih podmornica klase Una. U bivšoj državi splitsko brodogradilište za JNA sagradilo je osam podmornica, 18 diverzantskih ronilica, četiri pomoćna višenamjenska transportna broda i četiri barže za prijevoz goriva, dok su za strane naručitelje isporučene dvije fregate - školski brodovi. Brodosplit je vojni program nastavio razvijati i nakon 1990. gradnjom torpednih podmornica i velikih desantnih brodova Cetina i Krka, te 1996. gradnjom diverzantske podmornice Velebit za potrebe HRM-a. Istodobno, te 1996. u brodogradilištu Kraljevica sagrađena je raketna topovnjača Dmitar Zvonimir, pa je Brodosplitova Novogradnja 540 prvi vojni brod koji je Hrvatska sagradila nakon 21 godinu. I prvi koji je sagradila privatna tvrtka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....