KAPITALNI PROJEKTI

Odluka koja je prošla ispod radara: Kreće se u gradnju autoceste do Dubrovnika, ali i još jedne trase!

Ovim se pospješuje dovršetak izgradnje Jadransko-jonske autoceste kroz Republiku Hrvatsku, kaže Vlada

Ilustracija: grdanja autocesta u Hrvatskoj i Pelješki most

 Tom Dubravec/Denis Jerković/Cropix/

Hrvatska Vlada odobrila je u četvrtak novo kreditno zaduženje Hrvatskih autocesta od 2,172 milijarde eura. Riječ o refinanciranju postojećeg kreditnog zaduženja u iznosu od 1,572 milijarde eura te o novom kreditnom zaduženju od 600 milijuna eura. Ugovor će se sklopiti do 30. rujna s 11 hrvatskih banaka, a rok otplate je 2040. godina. Kako nam je pojašnjeno, rok otplate kredita koji se refinanciraju sada je 2030. godina uz kamatnu stopu 1,95 posto.

Novim ugovorom rok otplate bit će produljen za deset godina, a kamatna će stopa iznositi 1,475 posto plus Euribor. U HAC-u tvrde da ovu iznimno nisku kamatu možemo zahvaliti članstvu u eurozoni i povoljnom kreditnom rejtingu. Prema riječima naših sugovornika, ovo je posljednje refinanciranje kreditnih zaduženja i posljednje kreditno zaduženje HAC-a.

Otplatni plan

U ovom trenutku kreditno zaduženje HAC-a iznosi 2,960 milijardi eura, a prema novom otplatnom planu, svi krediti trebali bi biti otplaćeni 2040. godine. Preduvjet za ovaj dogovor s bankama bila je odluka Vlade o sklapanju dodatka br. 2 Ugovoru o prijenosu sredstava sklopljenom između Republike Hrvatske i Autoceste Rijeka - Zagreb i dodatka br. 2 Ugovoru o prijenosu sredstava s društvom Hrvatske autoceste. Tim dodatkom ugovora odlučeno je da 757 milijuna eura vrijedna obveznica koju je država podigla radi rješavanja kredita ARZ-a na naplatu dospijeva 2041. umjesto 2030., kako je bilo do sada.

- Restrukturiranje cestovnog sektora koje smo proveli, reprogramirali postojeći dug i stabilizirali poslovanje nešto je što nam je omogućilo i ovo danas. Ovim refinanciranjem i dodatnim zaduženjem osigurana su sredstva i za početak realizacije dviju važnih dionica, Križišće - Žuta Lokva i Doli - Dubrovnik. To je veliko postignuće ove Vlade jer će se do kraja godine krenuti u objavu natječaja za gradnju, što će omogućiti da se krene prema završetku kompletne autocestovne mreže u Hrvatskoj na Jadransko-jonskom koridoru - rekao nam je ministar prometa Oleg Butković.

Novi model

Gradnji tih autocesta namijenjeno je 600 milijuna eura novog kreditnog zaduženja. Ta će se sredstva povlačiti prema potrebi, u razdoblju od 2023. do 2029. godine. Osim tih 600 milijuna eura, HAC će za te projekte osigurati još 700 milijuna eura zahvaljujući novom modelu otplate refinanciranog kredita od 1,572 milijarde eura. Tako će do 2032. godine biti otplaćeno tek pet posto glavnice, a sredstva koja će tako osloboditi bit će preusmjerena za gradnju autocesta. Tako će se za te projekte osigurati još 700 milijuna eura, odnosno ukupno 1,3 milijarde eura. To bi, prema mišljenju naših sugovornika, trebalo biti sasvim dovoljno. Osim za gradnju novih autocesta, dugoročno će se osigurati oko 35 milijuna eura godišnje za redovito investicijsko održavanje autocesta te poslovanje kompanije.

U projekt gradnje nekih dionica navedenih autocesta kreće se već ove godine. Stoga će do kraja godine biti raspisani natječaji za gradnju na autocesti Križišće - Žuta Lokva za dionice Križišće - Jadranovo i Jadranovo - Senj, a za preostale dionice do Žute Lokve natječaji će se raspisati u sljedeće dvije godine. Plan je da ova autocesta bude u potpunosti završena 2030. Na autocesti Dubrovnik - Doli bit će raspisana tri natječaja, za dionice Rudine - Slano, Slano - PUO Mravinjac i PUO Mravinjac - Osojnik.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 16:02