SPAŠEN GRAD

OD GUBITNIKA DO POBJEDNIKA Supetar dugovao 25 milijuna kuna, a sada ima točno toliko investicija

 Nikola Vilić/EPH

U godinu dana Ivana Marković uspjela je vratiti gradski dug i deblokirati račun te riješiti desetak višemilijunskih sudskih sporova koji su se pokazali ključnim problemom grada Supetra. Danas imaju pozitivne rezultate, nove projekte i investicije vrijedne 25 milijuna kuna. Završeno je 14 milijuna kuna komunalnih infrastrukturnih projekata, napravljena je projektna dokumentacija i formiran odjel za prijavu na EU fondove, a u samo dvije godine s Fondom za zaštitu okoliša i energetske učinkovitosti realizirali su više od 15 projekata u vrijednosti većoj od sedam milijuna kuna.

Priča o Supetru u posljednje tri godine, zahvaljujući njegovoj gradonačelnici Ivani Marković, jedan je od pozitivnih primjera koji opisuje put od blokade i “vegetiranja” grada čiji dug je iznosio 25 milijuna kuna, do čistih računa, investicija i projekata vrijednih 25 milijuna kuna. Otkako je na čelu grada, Supetar bilježi porast prihoda od čak 62 posto (proračun 2013. bio je 22,6 milijuna kuna, 2014. godine 36,4 milijuna, a za 2016. iznosi 57 milijuna kuna). Proračunski manjak smanjen je sa 12,24 na 3,5 milijuna kuna.

Tada 35-godišnja Ivana dočekala je u lipnju 2013., pored mlijunskog duga, blokirane račune zbog kojih se u Gradu ništa nije moglo raditi.

-Plaćale su se samo režije i plaće zaposlenih, zbog blokade računa nismo mogli kupiti ni žarulju, a kamoli ostvariti i kunu investicije. Ništa se nije radilo, postojala je samo masa sudskih sporova... - opisuje prve dane mandata.

No u prvih godinu dana gradonačelnica je uspjela vratiti dug i deblokirati račun te riješiti desetak višemilijunskih sudskih sporova.

- Svjesni činjenice da bez uređenih financija Grad neće moći ostvariti niti jedan od razvojnih projekata, poštovali smo preporuke revizije. Načinjena je inventura potraživanja od kupaca, a poboljšale su se i mjere naplate. No kako to nije bilo dovoljno za podmirenje svih obveza koje su uvelike premašile proračun, izvršena je i inventura nekretnina i imovine u vlasništvu Grada. Intenzivirani su pravni postupci za rješavanje pravnog statusa nekretnina, a načinjena je i inventura sudskih sporova koje vodi Grad, a kojih je bilo više od 80. Vođenje nepotrebnih sudskih sporova, plaćanje ogromnih svota odvjetnicima i velik iznosi kamata presudili su Gradu - kaže Ivana Marković, a za ilustraciju navodi primjer spora čija je glavnica iznosila 4,5 milijuna kuna, no ukupni dug se, zbog troškova odvjetnika, popeo na 14,5 milijuna kuna.

Apsurdna situacija s desecima sudskih sporova nastala je kada je izgorjela zgrada Općine Brač, i s njom dokumentacija o nadoknadama koje su bile isplaćene vlasnicima nacionaliziranih zemljišta. U međuvremenu došla je druga generacija nasljednika, koji opet traže naknadu, i upravo te tužbe čine većinu sporova, a Grad ne može dokazati da je to već plaćeno - objašnjava gradonačelnica. Kako je nova gradska vlast u sporovima vidjela prijetnju za budućnost Supetra, u roku od godine dana sklopili su više nagodbi u višemilijunskim iznosima i time uštedjeli više od pet milijuna kuna za kamate i troškove odvjetnika.

Tijekom 2014., nakon dugogodišnje blokade računa, financije Grada su konsolidirane a pažnja usmjerena na sređivanje imovinskopravnih odnosa i uknjižbu imovine. Konačno je uknjižena poslovna zona te su napravljeni projekti i infrastruktura, a izvode se dva milijuna kuna vrijedni radovi u zoni u kojoj će doći dva trgovačka centra. Grad ubire komunalni doprinos, ljudi će se zaposliti...

Ivana Marković nije smanjivala plaće zaposlenicima u gradskoj upravi.

- Sve troškove smo smanjili, ali plaće ne. To bi bio populizam. Svatko ima svoj život i obveze i ne mogu tražiti od ljudi da rade za tri tisuće kuna. Ljude treba motivirati. Moj pristup bio je motivacijski i prezadovoljna sam. Petnaest zaposlenih u upravi daju maksimum - kaže.

Opisuje i teškoće s kojima se susreće.

- Građani vole vidjeti da se radi, ali treba prvo napraviti kvalitetnu pripremu. Evo primjer dječjeg vrtića. Imali smo neupisanu djecu, kapaciteta nije bilo bez dogradnje. Čak ni zgrada u kojoj je vrtić 35 godina nije bila uknjižena. Godinu dana radili smo na uknjižbi i tek nakon tri godine imamo temelja natjecati se za sredstva kojima ćemo ga dograditi. Riječ je o projektu od osam milijuna kuna, što Grad ne može sam financirati - objašnjava.

Iako situacija u Supetru, kaže, još uvijek nije idealna, gradonačelnica je zadovoljna.

- Do sada je završeno 14 milijuna kn komunalnih infrastrukturnih projekata (rasvjeta, gradnja kanalizacija i cesta), napravljena je brojna projektna dokumentacija i formiran odjel za prijavu na EU fondove. U dvije godine smo s Fondom za zaštitu okoliša realizirali više od 15 projekata u vrijednosti većoj od 7 milijuna kuna - ponosna je. ( Gradonačelnik.hr)

Sportska dvorana i igralište za djecu

Kad je došla na čelo grada nije je dočekao ni jedan projekt, čak ni u izradi.

- Sada je situacija takva da, ako sutra i ne budem gradonačelnica, iza sebe ostavljam projektnu dokumentaciju za gradnju novog DVD-a, dogradnju dječjeg vrtića, gradnju cesta... - veli.

Ističe da se sada, nakon tri godine rada, konačno vide i prvi konkretni rezultati, od kojih kao najznačajnije navodi gradnju ljetnog privezišta za približno 50 novih nautičkih vezova (vrijednost 20 milijuna kuna) i dovršenje te skoro otvorenje nove sportske dvorane (ukupna vrijednost investicije iznosila je 25 milijuna kuna).

Otvoreno je i novo suvremeno igralište u dječjem vrtiću Mrvica sa svim potrebnim licencama (vrijednost investicije 1 mil. kn), a u izradi je projekt energetske obnove tog vrtića (8 mil. kn) s kojim planiraju aplicirati za EU fondove.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 21:17