SMRT TROJICE POMORACA

Objavljena istraga Ministarstva: Za tragediju Lastova odgovorni šef Jadrolinije David Sopta i zapovjednik broda, posada nije kriva!

Prekršajno prijavljen predsjednik Uprave Jadrolinije, kompanija Jadrolinija i kapetan broda koji je zapovjedno odgovoran

Trajekt Lastovo, David Sopta

 Cropix/

David Sopta, kao predsjednik Uprave Jadrolinije, kao i sama kompanija, ali i zapovjednik „Lastova“ po zapovjednoj odgovornosti, odgovorni su za propuste koji su rezultirali tragičnom nesrećom trajekta „Lastovo“ 11. kolovoza prošle godine u trajektnoj luci u Malom Lošinju, zaključak je izvješća o provedenim izvidima pomorskih prekršaja koje je danas objavilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Podsjećamo, u nesreći pri padu iskrcajne rampe trajekta kojim je zapovijedao Goran Đolonga smrtno su stradali Boško Kostović, vođa stroja, kormilar Denis Šarić i kormilar Marko Topić, dok je teško ozlijeđen prvi časnik palube Davor Zagorac.

image

Trajekt Lastovo

Damir Skomrlj/Cropix

Na kraju izvješća, koje ima 42 stranice i koje je detaljno analiziralo što je pošlo po zlu tog kobnog nedjeljnog poslijepodneva, predlaže se i pokretanje prekršajnih postupaka protiv Jadrolinije, protiv odgovorne osobe u Jadroliniji, a to je predsjednik Uprave, i protiv zapovjednika „Lastova“, a sve zbog kršenja Pomorskog zakona, dok se ne nalaze elementi prekršajne odgovornosti kod preostalih članova posade broda.

PROČITAJTE VIŠE Predsjednik uprave Jadrolinije izazvao bijes: ‘Otkud mu ta informacija?!‘

U zaključcima izvješća, koje potpisuju Zlatko Košta, Vladimir Malnar i Emil Marinov, navodi se da sustav upravljanja sigurnošću kompanije Jadrolinija nije u cijelosti uspostavljen, održavan i provođen te da je zapovjednik broda „Lastovo“ prekršio odredbe iz ISM poslovnika (Međunarodni kodeks upravljanja sigurnošću, propis koji regulira sigurnost brodova i sprječavanje onečišćenja mora), zbog čega se predlaže prekršajni postupak protiv odgovorne osobe u kompaniji i odgovorne osobe na brodu.

Protiv kompanije Jadrolinija kao brodovlasnika predlaže se pokretanje prekršajnog postupka jer nisu definirane jasne odgovornosti članova posade i jasne upute vezane uz podizanje, spuštanje i osiguravanje rampe, kao i operativne radnje održavanja sustava rampe, a nije se slijedio ni ISM poslovnik. Protiv predsjednika Uprave predlaže se pokretanje prekršajnog postupka zbog niza propusta za koje je hijerarhijski odgovoran, a to pokriva dionike u ISM sustavu, službu pomorske sigurnosti, opću kadrovsku službu, službu za selekciju, edukaciju i razvoj zaposlenika, službu sigurnosti na radu, službu upravljanja pomorskim kadrovima, nautičko-tehnički inspektorat, službu za razvoj flote, službu operative i podrške linija te odjel vlastitog održavanja brodova.

image

Trajekt Lastovo

Sandro Puncet/Cropix

Pod njegovim izravnim rukovodstvom su i ovlaštene osobe SUS-a (sustava sigurnosti) i inspektori pomorske sigurnosti. Protiv zapovjednika broda prekršajni se postupak predlaže zbog poduzimanja radnji koje nisu definirane ISM poslovnikom i propusta u zapovijedanju.

PROČITAJTE VIŠE Pozadina snažnog protuudara šefa Jadrolinije

Izvješće sadrži niz priloga, a odmah na početku navedeno je osam ključnih radnji koje je Uprava sigurnosti plovidbe poduzela tijekom izvida. Prvo su obavili inspekcijski pregled broda i donijeli rješenje o zabrani daljnje plovidbe, saslušavali su zapovjednika broda, članove posade te predstavnika uprave Jadrolinije. Obavili su i simulaciju podizanja i spuštanja pramčane rampe i niz drugih radnji vezanih uz tu nesreću, dodatni inspekcijski pregled „Lastova“ i provjerili sustav upoznavanja posade s brodom. Provjerili su sustav održavanja broda, uključujući i sustav održavanja pramčane rampe, evidenciju tehničkog nadzora Hrvatskog registra brodova vezano za tehnički pregled „Lastova“, te provjerili inspekcijske nadzore „Lastova“ do trenutka nesreće.

image

Trajekt Lastovo

Sandro Puncet/Cropix

Sve što su napravili potkrijepili su sa 73 priloga, fotografijama ključnim za objašnjenje kako funkcionira pramčana rampa na trajektu, kao i što je pošlo po zlu te pogibijom trojice članova posade.

Izvješće u svom dijelu sadrži i dramatične opise minuta koje su prethodile padu rampe, a o čemu smo već pisali kad je u javnost „procurio“ nacrt izvješća, koje je od danas i javno.

image

David Sopta

Ante Cizmic/cropix/Cropix

Ovaj tragičan događaj postavio je ozbiljna pitanja o sigurnosnim protokolima u pomorskom prometu i unutarnjoj organizaciji brodskih procedura. Pomorska zajednica s nevjericom i tugom prati razvoj istrage, dok obitelji stradalih čekaju odgovore na pitanje – kako je do ovakve tragedije uopće moglo doći? U konačnici, DORH-ova istraga utvrdit će postoje li elementi kaznene odgovornosti za ovu nesreću, a nalazi će poslužiti kao temelj za moguće izmjene sigurnosnih regulativa u pomorskom prometu kako bi se spriječile buduće tragedije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. veljača 2025 21:34