KORONA ŠOPING

Obišli smo trgovačke centre i provjerili poštuju li se nova pravila: Broj kupaca kontroliraju i - kockicama

Atmosfera u centrima je daleko od uobičajenog blagdanskog šušura i shopping groznice
 Filip Pavić

- Kada brojka dođe do 29 onda zamolim ljude da pričekaju vani. Nema nervoze, ljudi su se prilagodili – priča nam 20-godišnja Mija, djelatnica na ulazu u trgovinu odjećom Stradivarius.

Njezin je posao da preko brojača na mobitelu, zbraja i oduzima točan broj ljudi koji ulaze i izlaze iz trgovine. Kada brojka dođe do 29 onda kupce zamoli da pričekaju na ulazu dok drugi ne izađu. To je, uglavnom, jedan od načina kako su se trgovci prilagodili na nove epidemiološke mjera za shopping centre, da moraju osigurati od deset od 16 četvornih metara po kupcu.

image
Filip Pavić

Tako trgovine površine prodajnog prostora od 101 do 200 četvornih metara moraju osigurati najmanje 12 kvadrata po kupcu, a one od 201 do 2 tisuće kvadrata najmanje 16. Prema toj jednadžbi svaka trgovina izračunava svoj maksimalni broj i oglašava ga na ulazu.

U zagrebačkom Arena Centru na Laništu, kako smo mogli vidjeti, recimo, New Yorker je ograničen na 61 kupca i djelatnici na ulazu dijeli točno 61 vrećicu. Kada ih ponestane kupci će biti zamoljeni da pričekaju na ispred ulaza. Kako se vrećice vraćaju, djelatnica ih obriše dezinficijensom i daje novim kupcima. U prostoru H&M-a isto stoji djelatnica na ulazu koja preko mobitela zbraja kupce do maksimalno 85. U drogeriji Muller, pak, dijele kockice na ulazu.

Ipak, što se shopping atmosfere tiče, svi ti napori trgovaca da omoguće neometan i epidemiološki siguran shopping imali su slab efekt. Atmosfera u centrima bila je daleko od uobičajenog blagdanskog šušura i shopping groznice kakva bi u ovo vrijeme trebala biti. Većina kupaca koju smo susreli govore da su došli na brzinu obaviti kupovinu i odlaze.

image
Filip Pavić

- Ljudi su se malo prepali. Nije tako velika gužva kako je inače u ovo vrijeme, ali i to je još previše s obzirom na situaciju. Da nisam morao nešto hitno kupiti sa suprugom, i ja bih ostao doma - kaže nam kupac Dean Đurđenić.

Matija, 22-godišnjak naslonjen na ogradu ispred trgovine Cropp kaže nam da nema nikakve primjedbe na način na koji se shopping odvija u koroni. Pritom, ne smeta mu ni čekanje ispred dućana. - Ma svejedno, i tako bih čekao na blagajni - veli.

U trgovačkom lancu Emmezeta na Žitnjaku malo drugačiji sistem kontole. Za broj kupaca zadužena su dva djelatnika. Jedan na ulazu preko aplikacije na mobitelu prati broj kupaca koji ulazi, a djelatnica na drugoj strani, na izlazu, prati one koji izlaze. U razgovoru s djelatnicom na izlazu Ivanom doznali smo da je u tom trenutku u Emmezeti bilo oko 230 kupaca, a maksimalan dozvoljen broj, prema kvadraturi trgovine, nešto je više od 400. Ivana govori da ponekad zna nastati gužva, ali sve u okvirima dozvoljenog.

Slična je situacija i u supermarketima. Tako u Konzumu na Radničkoj koji smo posjetili, usprkos popunjenom parkingu, nema velike blagdanske navale. Prema tome, nema potrebe ni za redarom na ulazu. Tamo je tek bočica dezinficijensa i nekoliko natpisa koji podsjećaju kupce na maske i distancu. - Mislim da bi sve to trebalo zatvoriti - priča nam Tamara Domjanović, kazališna redateljica koju smo susreli. - Vidimo da postoje mogućnosti da se kupuje online i dostavlja na adresu.

image
Filip Pavić

Može se organizirati i da se starijima dostavlja hrana i potrepštine, kao i s restoranima. A to bi trebala država organizirati. Ovo što se sada događa, s otvorenim shopping centrima, isključivo su kapitalistički zahtjevi, a dovoljno je pogledati malo kako žive, recimo, radnici u kulturi. Nema posla, nema potpora - zaključuje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. rujan 2024 08:01