INTERVJU: ARNON IKAN, ČELNIK IZRAELSKOG CENTRA ZA IZVRSNOST

'Nudimo vam program za odgoj lidera s osjećajem za zajednicu bilo gdje da rade, od laboratorija do politike'

 Goran Mehkek / CROPIX

Za vrijeme lanjskog posjeta predsjednika Josipovića Izraelu otvorena je mogućnost suradnje u obrazovanju. Hrvatska bi tako, barem teoretski, mogla uvoziti izraelske eksperte i programe koji stimuliraju ponajbolje i najtalentiranije. I dok su globalna velesila kad je riječ o znanosti, Izraelci i sami muku muče s obrazovnim sustavom koji postaje sve više elitistički, rezultati njihovih učenika na PISA međunarodnim testovima su relativno loši.

U izraelskim su školama razlike među rezultatima dobrih i loših učenika među ponajvećima na svijetu. Prošli je tjedan u Zagrebu boravio Arnon Ikan, čelni čovjek izraelskog Centra za izvrsnost kroz obrazovanje.

Tu su jeruzalemsku instituciju izvrsnosti 1990-ih osnovali američki Židovi, predvođeni tadašnjim predsjednikom AIPAC-a, najveće organizacije u SAD-u koja zastupa Židove. U AIPAC-u su pametno zaključili da je najbolji način da pridonesu Izraelu tako da - osnuju školu koja će promovirati izvrsnost.

Internat za talente

Najprestižniji program unutar vašeg Centra za izvrsnost jest Izraelska umjetnička i znanstvena akademija, zapravo ponajbolja srednja škola u zemlji…

- Našu školu pohađaju djeca iz cijelog Izraela, oni koji pokažu najveće motive za učenje i stvaranje. Prepoznajemo ih kroz složen i dugotrajan prijemni ispit koji ima tri faze. Naša je škola internat i jako je bitno da se oni koje primimo dobro uklope te da pridonose društvu kroz volonterski rad koji je nama važan dio programa. Učenici od 9. do 12. razreda tjedno tri do četiri sata volontiraju u zajednici. Škola surađuje s oko 20 organizacija koje se brinu o ljudima s posebnim potrebama. 40 posto naših učenika, prije nego što odlaze služiti vojni rok, godinu dana provede volontirajući u zajednici te u vojsku odlaze godinu dana kasnije. Nacionalni prosjek upravo svršenih srednjoškolaca koji odlaze na godinu dana volonterske službe je tek 2,5 posto. (Vojni rok u Izraelu je obvezatan. Muškarci služe tri, žene dvije godine. Izraelci počinju studirati tek nakon što odsluže vojni rok, u dobi od 21, 22 godine… op. K. D.) Kurikulum u našoj školi, a i atmosfera i motivacija, bitno su iznad nacionalnog prosjeka. Mi naglašavamo istraživačke vještine, kreativnost i pripremamo ih da budu lideri. Traži se od njih da budu odgovorni, da vode aktivnosti, tako ih se podučava vještinama vodstva. Želimo da budu lideru u laboratorijima, na sveučilištima, u industriji, u društvu općenito.

Zašto je volonterski rad tako bitan?

- Tražimo osobe koje mogu pridonijeti zajednici na osnovi svojeg znanja i vještina, bitno je da su visoko motivirani pridonijeti društvu. One kojima će biti bitno da imaju dobar posao i da su za to plaćeni, ali i da pomažu drugima. Bitno je ne samo obrazovati te ljude, već ih učiniti osjetljivima za potrebe zajednice. Želimo ne samo stručne već i dobre ljude. Ono što nazivamo ‘mentsh’, izraz dolazi iz jidiša, označava osobu koja je dobra, koja ima prave vrijednosti i brine se o društvu. Naša je škola za učenike od 10. do 12. razreda.

Stipendije

Može li se učenik iz Hrvatske upisati u vašu školu?

- Ne, mora biti državljanin Izraela. Ne uzimamo djecu iz inozemstva. Školu mogu pohađati i nežidovska djeca, ali je bitno da im obitelji žive u Izraelu. Glavni je razlog da ne želimo da djeca od 15 ili 16 godina žive predaleko od svojih obitelji. Ovo je internat i program je zahtjevan. No razmišljamo da u budućnosti otvorimo vrata i za učenike iz inozemstva.

Koji je postotak Arapa u školi?

- Imamo od 8 do 10 posto nežidovske djece, to su uglavnom Arapi, bilo kršćani ili muslimani, zatim Druzi…

• Koliko košta vaša škola?

- Školarina je oko 8000 dolara godišnje, što je u usporedbi s nekim drugim internatima po svijetu dosta jeftino. Internati u SAD-u, primjerice, koštaju po 30.000, 40.000, pa i 50.000 dolara godišnje. Osnovna je filozofija da oni koji su pokazali znanje dovoljno da prođu naše prijemne ispite ne smiju ostati izvan škole zbog financijskih razloga. Dakle, novac ne može stati između talentiranog učenika i naše škole. Većina naših učenika dolazi iz provincija i njih oko 80-90 posto dobiva stipendiju. Dva su osnovna izvora stipendija: Ministarstvo obrazovanja i privatne donacije koje su uglavnom iz SAD-a, bilo od židovskih pojedinaca ili od židovskih fundacija.

Ono što nudite kao mogućnost hrvatskim školama je vaš program Izvrsnost 2000. Po njemu, u vašoj organizaciji, rade i neke škole u SAD-u i Singapuru. Kakav je to program?

- Program je napravljen krajem 1990-ih. U Izraelu ga naš centar provodi zajedno s izraelskim ministarstvom obrazovanja i radi se po školama širom zemlje. Namijenjen je visokomotiviranim, odličnim učenicima u matematici i znanosti.

Provodi se od 4. do 9. razreda (od 10. do 15. godine). U ovom programu učenike ne bira Centar za izvrsnost, biraju ih njihovi nastavnici u školama. Mi osiguravamo materijale po kojima će nastavnici i učenici raditi, specijalno napravljene za te motivirane učenike tako da im budu poticajni, ne bi li u njima probudili još veći interes da razviju vještine kritičkog i znanstvenog razmišljanja. Zatim, mi obučavamo nastavnike metodologiji, kako s takvim učenicima raditi. Kad neka škola odluči implementirati naš program Izvrsnost 2000, mi počinjemo raditi s njihovim nastavnicima koji predaju matematiku i znanosti.

Vlada za budućnost

Proveli ste u Zagrebu nekoliko dana, razgovarali ste s važnim ljudima u zemlji… Koja je vaša impresija?

- Ako vlada, ministarstvo obrazovanja, predsjednik, ako svi stave pitanje izvrsnost u obrazovanju, kao i druga pitanja poput izvrsnosti na sveučilištima i inovacija u industriji, na prioritetno mjesto, onda se puno može napraviti. No ja prvenstveno govorim o izvrsnosti u obrazovanju. Ako to stave kao dio platforme za blisku budućnost, ako u to investiraju vrijeme, napore i budžet, nema sumnje da ste vi ovdje u stanju napraviti velike stvari.

Djelatnici vašeg Centra za izvrsnost rade i u singapurskim školama. Usporedimo li rezultate PISA testova, singapurski su đaci među najbolje plasiranima, za razliku od izraelskih koji ne pokazuju velika znanja. Što to onda Singapurci kupuju od vas?

- Njihovi učenici doista jesu sjajni u smislu discipline u učenju i na međunarodnim testovima postižu dobre rezultate. No kako su nam rekli sami Singapurci, manjka im kreativnosti, nisu jaki kad treba razmišljati izvan zadanih okvira. To je ono čemu ih mi podučavamo. Ako uzmete njihove vještine učenja i disciplinu i ako to kombinirate s novim načinima razmišljanja, kreativnošću, dobijete jako puno.

Nema sumnje da je Izrael izvrstan u znanosti, ali nije ni blizu izvrsnosti kad se govori o obrazovanju u zemlji općenito. Brojke pokazuju da je u vašoj zemlji razlika između učenika koji dobro ili loše svladavaju gradivo među najvećima u svijetu. Radite li na tome da smanjite te razlike?

- Politika je u rukama vlade i ministarstva obrazovanja, naš centar se time ne bavi. Zadnjih nekoliko godina postoje programi koji je pokrenulo ministarstvo prosvjete ne bi li se ta razlika smanjila. Proučava se kako rade učitelji u školama, koliko tamo provode vremena, kolike su im plaće, kakva je metodologija i kako cijeli razred dovesti do boljih rezultata.

PISA i kurikulumi

Gdje je geneza te velike nejednakosti u uspjehu i rezultatima u školi?

- Ne mogu točno analizirati koji je to proces koji nas je doveo u poziciju koju spominjete… Nemam dovoljno informacija. Relativno sam novi u edukaciji. U zadnjih godinu-dvije mi smo u Izraelu razumjeli da postoji bitna razlika između onoga što testiraju PISA testovi i onoga što se podučava u našim školama, po našem kurikulumu. Jedan od načina da se poprave ti rezultati jest da se naprave preinake u programu u izraelskim školama.

Hoće li znanje i ljudi koje obrazujete u Centru za izvrsnost raditi na tome da se smanje velike razlike među učenicima, u njihovim obrazovnim rezultatima u Izraelu?

- Naš centar u zadnjih nekoliko godina razmišlja o tome. Dakle, ne raditi samo s izvrsnima već promovirati izvrsnost u cijelom razredu. U zadnje dvije godine bili smo u pilot-projektu koji upravo završavamo, u 12 škola u Jeruzalemu i Yehudi. Program je namijenjen učenicima od četiri godine pa do šestog razreda, i ide za time da motivira cijeli razred da postignu odlične rezultate u prirodnim znanostima i matematici. Također, renoviraju se laboratoriji. Napravili smo kompjutorske programe koji bude znatiželju, tako oni reagiraju kad vide vizualiziranu matematiku.

Ovaj pilot-program završava u lipnju i upravo imamo razgovore s izraelskim ministarstvom obrazovanja o nastavku. Povratna informacija od djece, nastavnika, ravnatelja škola, pa i ministarstva je da su jako zadovoljni. Ovo je program koji bismo također voljeli ponuditi i izvan Izraela. Dakle, ne samo program Izvrsnost 2000, namijenjen darovitima, već i ovakav program za cijeli razred.

SAD, Čile, Kolumbija...

Što još radite u svijetu?

- U Americi radimo Izvrsnost 2000 sa 150 škola. Polovica njih su židovske škole, ostalo su javne škole u saveznim državama diljem zemlje.

Trenutno su za naše programe zainteresirani u Čileu i u Kolumbiji. Također, procjenjujemo mogućnosti u Kanadi i Australiji te u Velikoj Britaniji.

Nastavnici u razrede moraju unositi zagonetke, nikako gotove formule!

Podučavate nastavnike metodologiji koja učenje čini zabavnim?

- Za razliku od regularnog razreda gdje nastavnik ulazi u učionicu, piše na ploči te govori: ‘danas ćemo učiti o tome i tome…’ a učenici cijelo vrijeme prepisuju i bilježe, nastavnici koji rade po našoj metodologiji ulaze u razred da bi radili eksperimente. U razred donose ili eksperiment ili zagonetku.

Djeca nemaju pojma o čemu će to danas učiti jer im nastavnik to i ne govori izrijekom. Kad radimo trening nastavnika, ni nastavnici ne znaju o čemu ćemo govoriti taj sat. Dakle, učenici to moraju zaključiti, radeći na eksperimentu. Oni će od učitelja dobiti generalne ideje, upute što raditi… ali moraju puno toga učiniti i zaključiti sami. Učimo nastavnike kako ohrabriti djecu da postavljaju pitanja, kako razmišljati znanstveno, kako ih nenametljivo voditi kroz eksperiment…

Škola ima i tzv. virtualni centar učenja?

- To je dio koji ide uz program Izvrsnost 2000. U Izraelu taj program provodi 300 škola, a u upotrebi je i u 150 škola u Americi te 30 u Singapuru.

Završili smo i pilot-projekt u Indiji. Tražimo nove zemlje gdje bismo implementirali program. Voljeli bismo raditi u Hrvatskoj.

U isto vrijeme radimo natjecanje iz prirodnih znanosti i matematike za učenike iz različitih vremenskih zona. Tako se učenici iz SAD-a, Izraela i Singapura natječu isti dan, u doba kad je kasna večer u Singapuru, jutro u Americi i poslijepodne u Izraelu. Nevjerojatno je gledati tu atmosferu i energiju kod učenika i kod nastavnika. Svi su jako uzbuđeni zbog takvog učenja, to im je avantura. Želimo da učenici osjete uzbuđenje i ljubav prema znanosti.

Zagrebačka Petnaesta gimnazija za Start up Nation

- Bio sam u zagrebačkoj 15. gimnaziji. To je odlična, ovdje vodeća škola. Mislim da kad bi na nacionalnoj razini postojao program kakav mi imamo u Izraelu, Izvrsnost 2000, program koji daje specijalni tretman i specijalne materijale odličnima i izvrsnima, uključujući i trening nastavnika, dakle da postoji način da identificirate talentirane i s njima posebno radite, kad biste unutar resornog ministarstva imali odjel za nadarene kakav imamo mi u Izraelu, onda biste imali stabilnu platformu i motor da promovirate izvrsnost unutar sustava.

Tad ne bi bilo tako bitno idete li u 15. gimnaziju, jer bi se program za nadarene radio po školama diljem Hrvatske, ne samo u Zagrebu.

Nas sad zovu The Start up Nation. No kad pomislim na Izrael 1960-ih, 1970-ih, imali smo puno problema i izazova.

Nismo mi rođeni kao Start up Nation.

Prošli smo razne procese i izazove ne bismo li stigli gdje smo danas. Hrvatska se može bitno promijeniti ako oni koji donose odluke počnu razmišljati o zemlji kakvu žele za deset godina i ako probleme vide kao mogućnosti za rast.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 09:54