"Učinkovita provjera EU digitalnih potvrda. Nudimo vam siguran i učinkovit način za provjeru i skeniranje covid-potvrda, kontrolu prolaza i mogućnost pohranivanja podatka u skladu s GDPR-om”. "30 posto popusta!". I onda još u nastavku: “Rješenje za organizatore, pomoć za Stožer”. Tako izgledaju ponude kojima su proteklih dana zatrpani razni trgovački centri i veći poslovni subjekti, a u kojima im se nudi da po povoljnijoj cijeni nabave posebne uređaje kojima će kontrolirati imaju li osobe koje ulaze u njihove prostorije potvrdu da su cijepljeni, negativni ili preboljeli covid-19.
Ponuda Westgateu
Primio ju je, između ostaloga, i direktor trgovačkog centra Westgate Denis Čupić koji se i sam začudio brzini domaćih stručnjaka koji su, i prije nego što je rasprava o korištenju covid-putovnice završila, pohitali izraditi poseban uređaj.
"Da, primio sam ponudu za nabavku tog aparata, iako ne razumijem kako su uopće došli do adrese moje eletroničke pošte, s obzirom na GDPR", potvrdio nam je Čupić. Iako trgovački centri, logično, baš i nemaju interes za nametanje ovog spornog sustava kontrole širenja zaraze, očito su ga pronašle kompanije koje na njemu sad pokušavaju zaraditi. Konkretnu ponudu potpisuje domaća tvrtka Krokoteks, inače registrirana za pranje i kemijsko čišćenje tekstila, usluge pranja rublja, popravak i prepravljanje odjeće, proizvodnju radne odjeće, čišćenje i brojne druge djelatnosti uglavnom vezane uz tekstil. Prema podacima na stranicama Krokoteksa očito je kako tvrtka ima već uhodani biznis s javnozdravstvenim sektorom - među referencama se tako navode KBC Zagreb, KBC Sveti duh i OB Virovitica koje od ove tvrtke koriste usluge najma bolničkog i operacijskog rublja te radne odjeće, a onda i hoteli i industrija načelno.
Prema podacima iz Državne riznice doznajemo i koliko je taj biznis vrijedan: samo u prvoj polovici ove godine kompanija je s državom poslovala u vrijednosti 5,9 milijuna kuna od čega se 5,5 milijuna odnosi na KBC Zagreb, u 2020. promet između Krokoteksa i države iznosio je 14,5 milijuna kuna od čega se na zdravstveni sustav odnosilo 10,7 milijuna, u 2019. s KBC-om Zagreb poslovali su u vrijednosti 11,3 milijuna, a u 2018. ukupno su na račun države uprihodili 15,6 milijuna, od čega 10,4 iz sustava zdravstva.
Kako se, dakle, dogodilo da tvrtka koja se prvenstveno bavi najmom i pranjem rublja, posteljine i radne odjeće najednom interes pronađe u proizvodnji sustava za provjeru COVID potvrda? Krokoteks je prošle godine krenuo od razvoja posebnog otirača za noge koji automatski dezinficira cipele korisnika, potom su u suradnji s još tri kompanije razvili IPS uređaj za mjerenje temperature i provjeru maski koji je odmah postavljen u Stomatološku polikliniku Zagreb, a sad su ga "apgrejdali" u sustav za provjeru COVID potvrda koji je, doduše, još uvijek u testnoj fazi.
Princip rada
"Uređaj će funkcionirati slično kao i COVID-GO aplikacija, skenirati će QR kod, provjeriti njegovu valjanost, dati zvučni i svjetlosni signal da je potvrda u redu te, ako je spojen na automatska vrata ili barijeru, dati signal da se vrata otvore. Dodatno uređaj može precizno izmjeriti tjelesnu temperaturu i osigurati dezinficijens za higijenu ruku. Uređaj nudi i mogućnost spremanja podataka o skeniranju u skladu s GDPR", pojasnili su nam iz ove tvrtke.
Nas je zanimalo kako to da su tako brzo uspjeli osmisliti i već tržištu počeli nuditi takvu vrstu usluge kad još uvijek nije niti jasno hoće li covid-potvrde doista biti preduvjet za općenito sudjelovanje u socijalnom životu?
"Osnovni uređaj smo počeli razvijati izbijanjem COVID pandemije tijekom 2020. u suradnji s još tri hrvatske tvrtke. QR kod nadogradnju smo počeli razvijati nakon što je Europska komisija 17.ožujka 2021. prvi put predložila Digitalnu zelenu potvrdu, kako se ona tada zvala”, odgovaraju nam. Kažu, prikladan je za korištenje svugdje - na stadionima, u poslovnim zgradama, trgovačkim centrima, u državnoj i javnoj upravi.
"A u javnim bolnicama?", pitamo ih.
"I u njima, ali one su samo kap u moru gdje bi ih se moglo koristiti", pojašnjavaju iz kompanije koja ovih dana poslodavcima šalje ponude kako bi testirala interes tržišta. Kolika će biti cijena ovog uređaja, zasad nije poznato, jednako kao niti interes tržišta obzirom je kompanija tek nedavno počela slati ponude.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....