STRANCI OTKAZUJU

Neizvjesnost ubija organizatore vjenčanja: ‘Svašta sam čula. Da se vjenčanja rade u više dvorana‘

Sve osobe koje planiraju nazočiti svadbi mogu se naći među svatovima ako su prije više od 14 dana primile drugu dozu cjepiva
Ilustracija
 Tetra Images/Tetra Images/Profimedia

Do pandemije koronavirusa znali su imati po 40-50 vjenčanja parova iz inozemstva. Prošlog ljeta uspjeli su organizirati samo jedno, a ovoga ih je u najavi 17, što Ivani Knezović, vlasnici splitske agencije za organizaciju vjenčanja "Promessi Weddings & Events", vraća nadu kako će se pravi posao početi vraćati na nekadašnje staze tek u 2022. godini.

Zadaće koje je Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ), zbog epidemije koronavirusa, postavio pred organizatore vjenčanje na prvu se čine prilično zahtjevne. A one, među ostalim, kažu kako je "iznimno dopušteno održavanje svadbenih svečanosti s najviše 120 uzvanika, uz obveznu dostavu obavijesti o održavanju svadbene svečanosti u kojoj se navodi mjesto, vrijeme i okvirni broj osoba koje će biti prisutne nadležnoj županijskoj službi civilne zaštite putem elektroničke pošte županijskih centara 112, najkasnije tri dana prije njihove realizacije", piše Slobodna Dalmacija.

Sve osobe koje planiraju nazočiti svadbi mogu se naći među svatovima ako su prije više od 14 dana primile drugu dozu cjepiva protiv COVID-19, odnosno, ako je riječ o cjepivu koje se prima u jednoj dozi, ako su primile jednu dozu prije više od 14 dana ili preboljele bolest COVID-19, a od preboljenja nije prošlo više od 180 dana. Svadbenom slavlju mogu se odazvati i svi oni koji su se cijepili najmanje jednom dozom cjepiva ili unatrag 48 sati bili negativni prilikom testiranja PCR testom ili brzim antigenskim testom na SARS-CoV-2. Ispunjavanje propisanih uvjeta dokazuje se potvrdom izdanom od nadležnog liječnika ili nadležne zdravstvene ustanove.

Niz preduvjeta

Ono što bi se, na prvu loptu, mnogima moglo činiti nemogućom misijom, Ivani Knezović ne predstavlja nikakav problem. Čak štoviše stvar je, govori nam, u slučaju njezine agencije poprilično jednostavna jer mahom organizira vjenčanja stranih državljana, koji već pri ulasku u Hrvatsku, baš kao i njihovi uzvanici, moraju zadovoljiti neke preduvjete, poput, primjerice, PCR testiranja, pa im njihova evidencija ne predstavlja nikakav problem.

image
Paun Paunovic/Cropix

– Spremni smo svemu udovoljiti. Doduše, prvo vjenčanje imamo u nedjelju, pa ćemo vidjeti kako će se sve skupa odviti. Što se tiče priprema, nije nam toliko teško, jer stranci, u pravilu, dolaze dan uoči vjenčanja, pa im PCR test još vrijedi i za svadbu. A da im roditelji nisu cijepljeni, svakako bi otkazali vjenčanje... Pritom su i naši ljudi – djelatnici u ugostiteljstvu ili u turizmu – mahom već cijepljeni ili su preboljeli koronu u posljednjih šest mjeseci, pa imamo čistu situaciju. Malo je gnjavaža, ali ništa strašno. To će funkcionirati, pogotovo što mi imamo mala vjenčanja od 50-60 ljudi. Nije to ista situacija kao kad su hrvatske svadbe u pitanju, na koje se poziva puno veći broj ljudi. I mi se s tim dobro nosimo jer nam je organizacija u opisu posla – uz smiješak će Ivana Knezović, napominjući kako iste mjere vrijede za organizaciju vjenčanja na otvorenom (njihova su uglavnom takva) i u zatvorenom prostoru, što joj je ipak malo teže razumjeti.

No, vjeruje kako će se i ta priča relaksirati u nekom sljedećem valu popuštanja mjera. Trenutačno je puno više muči situacija s Velikom Britanijom, jer je činjenica da Hrvatska na Otoku nije na zelenoj listi, zbog čega je jako velik broj engleskih parova otkazao najavljena vjenčanja u našoj zemlji.

– Englezi čine većinu naše klijentele, sve agencije za strana vjenčanja u Hrvatskoj najviše rade s Velikom Britanijom. A Engleska sada svoje stanovništvo nastoji zadržati u vlastitoj državi, žele da što više troše kod kuće i ulažu u vlastiti turizam. Vidjeli smo na dnevnicima kako su povukli svoje državljane iz Portugala, pa očekujem da se situacija, po tom pitanju, ovoga ljeta neće značajnije mijenjati. Naši klijenti s Otoka su, naravno, jako ljuti na svoju vladu, to više što je riječ o vjenčanjima koja su bila odgođena još prošlog ljeta. Sada ih u potpunosti otkazuju, zbog čega imamo veliki gubitak prihoda. Evo, jučer su nam jedni Englezi otkazali vjenčanje koje se trebalo održati za tri tjedna. Vjenčanje nije koncert za koji kupite ulaznicu mjesec dana ranije. Svadbena slavlja, pogotovo ona za parove iz inozemstva, treba godinu dana planirati. Zato smo jako osjetljiva industrija – objašnjava vlasnica agencije "Promessi Weddings & Events".

Digitalni propisi

Segment event-industrije koji trenutačno možda ima više razloga za zadovoljstvo, a i posao je, unutar zadanih okvira, lakše organizirati su događaji poput, primjerice, Split Spring Festivala, čije će treće izdanje potrajati do 12. lipnja u splitskom Đardinu, s radnim vremenom od 11 do 23 sata. Sarah Josipović, organizatorica spomenutoga gastronomsko-zabavno-kulturnog događanja, veli kako su uoči početka njegove realizacije slijedili aktualne preporuke HZJZ-a, kojih se redovno pridržavaju.

– Gosti se moraju popisivati na digitalni način, pa mi imamo QR kod na ulazu, koji posjetitelji skeniraju i unesu svoje podatke (ime i prezime, mail adresa ili broj telefona kako bi ih se moglo kontaktirati). Dezinficijensi su postavljeni na nekoliko punktova, naljepnice s upozorenjem za držanje razmaka, na ulazu je popis pravila. Svirke nam na sajmu još uvijek nisu dopuštene i zato imamo DJ-a, ali ne smijemo imati plesni podij.

Koncerti spadaju u drugu kategoriju, onu kulturnih događanja, pa su dopušteni nastupi bendova, ali uz sjedeća mjesta s jednim mjestom razmaka. Ipak, čini se kako nam je puno jednostavnije nego organizatorima vjenčanja. Baš sad, zadnjeg dana Split Spring Festivala, moji splitski prijatelji imaju vjenčanje i znam kroz koje sve procedure i komplikacije prolaze – govori nam Sarah Josipović. U sljedeća dva mjeseca je, otkriva, čeka odlazak na devet vjenčanja svojih prijatelja, redom otkazanih tijekom prošle godine. Zato joj je dobro, iz prve ruke, poznato kako se, nakon brojnih odgađanja, već dobrano iscrpljeni mladenci jedva čekaju "riješiti" svadbe, zbog čega najčešće smanjuju liste uzvanika.

Neizvjesnost

– Iskreno, svašta sam čula. Da se vjenčanja rade u više dvorana, pa mladenci u jednoj prijave vjenčanje, a u drugoj pogreb i u trećoj ne znam što već kako bi, na koncu, mogli imati što veći broj uzvanika. Ljudi su, očito, dosta kreativni u ovoj situaciji – primjećuje Sarah Josipović. Ključni problem je, po njezinu mišljenju, neizvjesnost – nešto što više od godinu dana "ubija" sve one koji se bave organizacijom bilo kakvih događanja. Gotovi projekti u koje su bili uključeni i njihovi partneri stajali su na čekanju, a onda bi tri dana ranije organizatori saznavali kako ih, ovisno o mjerama, ipak, u nekom obliku, mogu održati.

– Prekasno se komuniciraju mjere, a opet, s druge strane, znamo kako se donose ovisno o brojkama. Da kažu: "Puštamo 15. lipnja", već bi 13. bio lom, jer vidimo koliko su ljudi željni svega. Mi na našim događanjima maksimalno pokušavamo održavati razmak među ljudima i govoriti im, ali popustile su sve kočnice. Ljudi ni ne znaju da je korona. I ne žele više znati. Isto je i u Zagrebu i Splitu i bilo gdje drugdje. Jednostavno, ne mogu više. Oba festivala koja radim u spomenutim gradovima su gastro-priče, poanta je na hrani, a ove godine se više pije nego što se jede. Vidi se da su ljudi željni svega. Radi se do 23 sata, a nitko se ne želi razići. Moramo ih moliti da odu kućama – kaže Sarah Josipović.

Policija prođe svaki dan

– Policija obiđe svaku večer festival, ali i tijekom dana. Posjetili su nas i komunalni redari. Ali nije to nekakav službeni nadzor, samo prolaze, tek da se uvjere je li sve po pravilima. A lani su nam iskontrolirali sve živo. Ne ide se, kao prošle godine, na nekakva kažnjavanja. Sve je to lani bilo puno rigoroznije – prisjeća se organizatorica Split Spring Festivala. Sretna je što je uspjela realizirati događanja u Zagrebu, Šibeniku i Splitu, jer mnogim njezinim kolegama iz event-industrije to nije pošlo za rukom.

– Najskuplje je ne moći održati neki događaj. Tek su to gubici. Ljudi su ih odgađali, pa onda poslije ne bi bilo termina, promijenili bi se budžeti i sl. Smatram kako je uvijek bolje da se nešto radi, da se nešto održava nego da se odustaje. A kako sad kreće nogomet i ugostiteljima konačno sezona, jako smo sretni što smo uspjeli uhvatiti zadnji vlak za naš projekt, koji u svojemu imenu nosi proljeće – veli Sarah Josipović uoči službenog početka ljeta.

Popis prisutnih na svadbi organizator je dužan dostaviti u Excel tablici

Organizator vjenčanja obvezan je, prije ulaska u prostor gdje se svadbena svečanost održava, provjeriti ispunjavaju li sve osobe koje će biti na svadbenoj svečanosti propisane uvjete i osigurati da sve osobe koje će biti prisutne na svadbi budu prethodno odgovarajuće informirane o obradi njihovih osobnih podataka u svrhu provjere ispunjavanja uvjeta, što potvrđuju svojim potpisom. Popis prisutnih na svadbenoj svečanosti organizator je dužan dostaviti u Excel tablici nadležnoj županijskoj službi civilne zaštite u roku od 48 sati od njezina početka.

Ujedno ga je obvezan čuvati 14 dana. Prikupljeni osobni podaci mogu se koristiti isključivo radi provjere ispunjavanja propisanih uvjeta, a sve u skladu s propisima kojima je uređena zaštita osobnih podataka. Istekom obveznog roka čuvanja od 14 dana organizator svadbene svečanosti obvezan je izbrisati cjelokupni informatički zapis prisutnih osoba i sve u njemu sadržane osobne podatke (ako je popis vođen automatski) te na odgovarajući siguran način (koji onemogućuje neovlašten pristup i moguću zlouporabu sadržanih osobnih podataka) uništiti papirnati oblik spomenutog popisa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 10:05